At søge om opholdstilladelse efter svenske regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

dunya

At søge om opholdstilladelse efter svenske regler

Indlæg af dunya » 04.05.2012 15:03:16

Jeg er dansk statsborger og er netop flyttet til Malmö for at få min tyrkiske kæreste herop. Det er tanken at han kommer til Sverige på et Schengen-visum, og vi vil så blive gift og søge om familiesmmenføring i Sverige.
Vi vil søge gennem de svenske nationale regler - IKKE gennem EU-reglerne - og tanken er at søge så snart han kommer, altså mens han er i Sverige på sit visum. Jeg har følgende spørgsmål:

1) Når vi søger om en 2 års opholdstilladelse gennem svenske natioanle regler, er min mand da nødt til at søge fra sit hjemland, eller kan han bare ikke få tilladelse til at vente på behandlingen i Sverige? Det sidste er jeg klar over at han ikke kan få lov til, men jeg kan ikke finde ud af om han heller ikke må søge mens han er i Sverige. Det er jo således at han kommer til at være i Sverige på et visum, og vi kommer til at være helt klar til at søge om vores familiesammenføring. Har vi lov til at aflevere den ansøgning mens vi er der, eller skal vi simpelthen vente med det til han er rejst til Tyrkiet igen?
Risikerer vi at blive behandlet ifølge EU-reglerne i stedet for, hvis vi søger mens han er i Sverige?

Hvis han godt kan søge fra Sverige:

2) Vil Migrationsverket begynde at behandle sagen så snart vi har ansøgt, eller er det sådan at de venter med at gå i gang til hans visum er udløbet?

3) Vil hans visum stadig gælde efter vi har ansøgt, eller kan det tænkes at de annullerer hans visum og sender ham hjem hvor han kan sidde og vente?

4) Når vi ansøger gennem de svenske nationale regler, vil de da ikke stille nogen krav til vores job- og økonomiske situation? Overhovedet?

Jeg har læst og læst, men håber stadig jeg kan få mere klarhed. Tusind tak til jer der hjælper!

Dunya

skaanebo

Re: At søge om opholdstilladelse efter svenske regler

Indlæg af skaanebo » 04.05.2012 17:41:27

Nej, hvis I ønsker at søge efter nationale svenske regler, og han ikke forvejen har en form for opholdstilladelse eller opholdsret i Sverige, så kan han ikke søge, mens han opholder sig i Sverige, medmindre der er humanitære årsager til at lade ham blive i Sverige, fx alvorlig sygdom eller graviditet.

I øvrigt stilles der jo ingen krav om, at I skal være gift, for at I kan søge om fs i Sverige.

Og nej, hvis du er dansk statsborger, stilles der ingen krav til din økonomi.

dunya

Indlæg af dunya » 04.05.2012 21:21:34

Nå ok...
Er det ikke et krav at vi skal have boet sammen i 18 måneder? Eller er det nok at vi har i sinde at gifte os? Vi har jo ikke nogen konkrete beviser på vores forhold, ikke andet end vores og andres udsagn og nogle billeder som indikerer det.

dunya

Indlæg af dunya » 04.05.2012 21:29:46

Og det med humanitære årsager til at blive i Sverige, det omhandler jo hvorvidt han kan få tilladelse til at opholde sig der mens hans venter. Men vil han heller ikke kunne blot aflevere sin ansøgning mens han er der, og så pænt rejse hjem når hans visum udløber, for at vente på svar der? Det er jo to forskellige ting, og jeg har lige brug for at få det skåret helt ud i pap.

Giaz

Indlæg af Giaz » 07.05.2012 12:40:16

Hjælp søges ift. familiesammenføring efter de svenske nationale regler..

1. Hvad er forskellen på opholdkort og opholdstilladelse ?
2. Bliver en nystartet virksomhed i sverige ( med aktiviteter i DK) betragtet på ligefod med det at være arbejdstager i Sverige ?
3. Kan man se på en online ansøgning fra hvilket land (og computer) den er sendt fra ?
4. Hvordan underskriver man en onlineansøgning ? kræver det ikke et specielt ID kort/kode fra myndighederne i det land man kommer fra ?

På forhånd tusind tak for hjælpen!

LOVE IS ALL WE NEED

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.05.2012 14:58:40

@ dunya, jo naturligvis må han gerne AFLEVERE sin ansøgning til Migrationsverket, i stedet for at tage hjem, gå til den svenske ambassade/konsulatet og få dem til at sende den. Det er sikkert en god idé at forklare dem, at han HAR en returbillet til Tyrkiet, og har i sinde at bruge den :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

dunya

Indlæg af dunya » 07.05.2012 17:46:45

Ok, super, fedest, tak! :D

gulpanra

Indlæg af gulpanra » 27.05.2012 13:20:17

hej. jeg har lig oprettet id her, har ikke rigtig styr på, til hvem jeg skal skrive om mine sprgsmåle. er der nogen der kan hjælpe mig med en lejlighed imalmø el i landskrona,.
gulpanra

gulpanra

Indlæg af gulpanra » 27.05.2012 13:21:48

dunya skrev:Ok, super, fedest, tak! :D
hej, kan du hjælpe mig med at vise hvordan og hvem jeg skal spørge hvis jeg ska hente min mand via sverige?
gulpanra

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.05.2012 13:30:39

dunya skrev:Nå ok...
Er det ikke et krav at vi skal have boet sammen i 18 måneder? Eller er det nok at vi har i sinde at gifte os? Vi har jo ikke nogen konkrete beviser på vores forhold, ikke andet end vores og andres udsagn og nogle billeder som indikerer det.
Krav om ægteskab eller mindst 18 måneders samliv stilles kun ved brug af EU-regler. Der er ingen sådanne krav ved ansøgning efter nationale svenske regler, hvor det er nok, at man bare er kærester og gerne vil bo sammen. Dokumentation i form af fotos og stempler i pas, der viser, at man har besøgt hinanden, vil være tilstrækkeligt.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.05.2012 13:34:08

dunya skrev:Og det med humanitære årsager til at blive i Sverige, det omhandler jo hvorvidt han kan få tilladelse til at opholde sig der mens hans venter. Men vil han heller ikke kunne blot aflevere sin ansøgning mens han er der, og så pænt rejse hjem når hans visum udløber, for at vente på svar der? Det er jo to forskellige ting, og jeg har lige brug for at få det skåret helt ud i pap.
Nej, jeg tror ikke, man bare kan aflevere en ansøgning hos Migrationsverket i Sverige og så dampe hjem og vente på, at man bliver kaldt til samtale på ambassaden. Normalt sker der nemlig det, at man får tildelt en tid til samtale nogenlunde samtidig med, at man afleverer sin ansøgning på ambassaden. Men jeg skal ikke kunne sige, om Migrationsverket har ændret procedurer. Man skal bare være opmærksom på, at der er en risiko for, at ens ansøgning bliver afvist, hvis man søger, mens man opholder sig i Sverige. Og det vil jo være dumt at løbe en sådan risiko bare for at spare lidt tid i processen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.05.2012 13:37:52

Giaz skrev:
1. Hvad er forskellen på opholdkort og opholdstilladelse ?
Forskellen er, om man søger efter EU-regler (opholdskort) eller efter svenske regler (opholdstilladelse). Se vejledning i menupunktet øverst her på siden.
Giaz skrev: 2. Bliver en nystartet virksomhed i sverige ( med aktiviteter i DK) betragtet på ligefod med det at være arbejdstager i Sverige ?
Ja!
Giaz skrev: 3. Kan man se på en online ansøgning fra hvilket land (og computer) den er sendt fra ??
Ja, i princippet kan man jo spore en IP-adresse, som er dit internetopkoblingspunkt, til et specifikt sted i verden. Tvivler dog på, om Migrationsverket ligefrem gør brug af den slags.
Giaz skrev: 4. Hvordan underskriver man en onlineansøgning ? kræver det ikke et specielt ID kort/kode fra myndighederne i det land man kommer fra ?
Don't know, da det er en ny funktion, som jeg ikke har gjort brug af.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.05.2012 13:39:47

gulpanra skrev:hej. jeg har lig oprettet id her, har ikke rigtig styr på, til hvem jeg skal skrive om mine sprgsmåle. er der nogen der kan hjælpe mig med en lejlighed imalmø el i landskrona,.
gulpanra
Prøv at se i underforummet "Livet i Sverige og Tyskland", hvor du finder gode råd til boligsøgning.

gulpanra

Indlæg af gulpanra » 27.05.2012 16:45:20

skaanebo skrev:
gulpanra skrev:hej. jeg har lig oprettet id her, har ikke rigtig styr på, til hvem jeg skal skrive om mine sprgsmåle. er der nogen der kan hjælpe mig med en lejlighed imalmø el i landskrona,.
gulpanra
Prøv at se i underforummet "Livet i Sverige og Tyskland", hvor du finder gode råd til boligsøgning.

Mange tak.

jessie

Indlæg af jessie » 14.01.2014 21:12:50

Jeg er lige flyttet tilbage til Danmark, og er dansk statborger. Jeg er gift med en Libanesisk mand, som har faaet 50 dages visum her I Danmark, som jeg oensker at forlaenge. Jeg har et par spoergsmaal som jeg oensker hjaelp til.

1. hvis jeg soerger opholdstilladelse til min mand I Sverige, hvad kraever det saa? skal jeg have arbejde her I dk, for at soege det? det skal siges at jeg er 3 maaneder gravid, saa mine odds for at finde et arbejde er ret smaa.

2. senere vil jeg gerne soege om familiesamfoering, men dette vil jeg soege naar jeg har faaet opholdstilladelsen da jeg ikke vil risikerer at han skal rejse tilbage. Er dette mulig?

Jeg undskylder mit tastatur ikke er dansk :D jeg haaber at I kan hjaelpe med ovenstaaende spoergsmaal.

paa forhaand tak
Jessie

Besvar