Nemmest at være gift?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
loca

Nemmest at være gift?

Indlæg af loca » 30.01.2012 01:24:45

Hejsa :)

Jeg står i den situation at min forlovede er på besøg her i Danmark fra Tyrkiet. Hans ophold slutter sidst i marts og jeg vil meget nødig have at han skal tilbage til Tyrkiet, da han ikke har været i militæret endnu.

Jeg vil tage ham med til Sverige, men så er mit spørgsmål så om han ikke kan blive hos mig indil deres afgørelse hvis vi ikke er gift?

Vi mødte hinanden i August hvor jeg blev hos ham i Tyrkiet i omkring 4 mdr. Da han så fik visum til Danmark tog vi hertil og har været her ca. 1 mdr.

Vi har jo ikke kendt hinanden så længe, men er det godt at vi ikke har været fra hinanden siden vi mødte hinanden eller er det ligemeget for om han må blive der?

Håber i kan hjælpe, da jeg har meget svært ved at forstå og finde rundt på de svenske sider :?

Mvh

En stresset pige

fundiver199

Re: Nemmest at være gift?

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2012 06:55:52

Hvis I hverken er gift eller har boet sammen de sidste 18 måneder, så er din forlovede ikke omfattet af EU´s regler om fri bevægelighed. I kan så stadig søge familiesammenføring efter Sveriges nationale regler, men da din forlovede ikke har nogen ret til at bo i Sverige i forvejen, skal en sådan ansøgning afleveres i hans hjemland, og han må først indrejse i Sverige, når den er behandlet. Så I har følgende to valgmuligheder:

1) Gifte jer

2) Være adskilt i de op til 7-9 måneder, det tager at få en ansøgning efter de svenske regler behandlet

Hvis I ikke har kendt hinanden så længe endnu, og ikke helt føler jer klar til at gifte jer, kan man jo sige, at forholdet vil få god tid til at modnes, medens din forlovede aftjener sin værnepligt.

loca

Indlæg af loca » 30.01.2012 10:30:58

Mange tak for dit hurtige svar :)

Ja det er selvfølgelig noget at overveje, men hvis jeg nu finder en lejlighed inden at hans visum udløber og han når at få sit opholdkort, så må han gerne tage med til sverige eller er det mig der har misforstået noget?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2012 10:42:19

Ja det må han, men kun hvis I er gift. Så hvis I ønsker at flytte sammen i Sverige her og nu, er der ingen vej uden om at komme i gang med at planlægge jeres bryllup hurtigst muligt. Din kæreste må i så fald hurtigst muligt fremskaffe dokumentation fra Tyrkiet for, at han ikke er gift i forvejen. Og herefter må I hurtigst muligt henvende jer til den kommune, hvor du bor, og få udstedt en prøvelsesattest og samtidig bestille tid til en vielse. Har I først prøvelsesattesten, kan I dog blive gift af hvem som helst i Danmark, der har lov til at gifte folk.

Så er der lang ventetid i din egen kommune eller i det trossamfund, hvor I gerne vil giftes, kan I finde et andet sted at blive gift. Små landkommuner kan f.eks. ofte gifte folk med kort varsel. Og det skal selvfølgelig være, inden din kærestes visum udløber. Ellers må han rejse hjem til Tyrkiet, fremskaffe den nævnte dokumentation og så søge om et nyt visum, så han kan komme tilbage og blive gift med dig. Hvis han har været her i mindre end 90 dage, kan han jo når som helst få et nyt visum til de dage, som han har "tilbage". Og den løsning vil så også give jer lidt mere tid til at planlægge bryllupsfesten, foruden at du får mere tid til boligsøgningen i Sverige.

Alternativt kan han som nævnt rejse hjem, når hans 90 dage er brugt op, og herefter vil I have rigtig god tid til at planlægge jeres bryllup og fremtid, medens han aftjener sin værnepligt.

loca

Indlæg af loca » 30.01.2012 11:00:49

Endnu engang mange tak for dit hurtige og MEGET hjælpsomme svar :)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 30.01.2012 12:27:51

I skal lige være opmærksom på at få at blive gift skal din kæreste jo have sine papri med fra tyrkiet, hvorfra det fremgår han er ugift, disse skal evt. have et apostelis stempel plus oversættes. Disse papir er et krav uanset hvor i dk i vil giftes ( eller for den sagsskyld mange andre lande)...

loca

Indlæg af loca » 30.01.2012 20:25:03

Vi har haft ringet til det sted i Tyrkiet hvor vi skal have papiret fra. De meddelte så til os at vi bare kan hente dem på den Tyrkiske ambassade i København.

Vi har naturligvis ringet derover og vi fik bekræftet at det er rigtigt. Vi kan sagtens få det der.. Så håber da det er rigtigt når begge parter siger det :o

Men mange tak for info er altid rart folk hjælper en :D

MSH

Indlæg af MSH » 30.01.2012 20:59:59

ÆGTEPAGT!!! (En ofte overset, men uhyre vital 'detalje', som for det meste glemmes når folk rådes til et lyn-bryllup her i forum... men en manglende ægtepagt kan jo let koste én både hjemmet, opsparingen og pensionen, så det er da værd lige at nævne i skyndingen.)

loca

Indlæg af loca » 30.01.2012 21:09:45

Mange tak :)

Den kigger vi også lige på..

Indlæg af *** » 30.03.2012 23:03:17

Hej

Jeg har lige et spørgsmål. Det er sådan at jeg næsten er i den samme situation, så vil være rigtig taknemlig, hvis I kan fortælle mig hvornår man kan få det papir fra den tyrkiske ambassade.. Er det med det samme de udleverer det evt.?

På forhånd tak.

Besvar