Hej alle sammen,
Jeg er dansk statsborgeskab, og skal snart til at flytte til Sverige.
Min kæreste er oprindeligt fra Jordan men arbejder i Dubai og vi skal snart gifts.
Han blev færdige i Jordan med sit Bachelor i Oversættelse fra arabisk-engelsk og engelsk-arabisk.
Han kommer snart til sverige, Så mit spørgsmål er om han kan studie vider (kandidat) på svensk universitet, når han har fået sit opholdstilladelse og hvad kræves der af ham?
Og kan han få et job med sit Bachelor uddannelse?
Takker på forhånd
MVH.
LOk
Hjælp søges
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hjælp søges
Det er nok bedre at undersøge optagelseskravene og -betingelserne på svenske universiteter på svenske sider om det. Oplysningerne findes også på engelsk, hvis du synes det er lettere at læse end svensk: http://www.studyinsweden.se/Universities/
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Re: Hjælp søges
Prøv at læs "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Der er de grundlæggende juridiske ting omkring at bo sammen som dansk-udenlandsk par i Sverige beskrevet. Din mand kan få ophold på to måder, nemlig efter EU-regler og svenske nationale regler. Uanset hvilken af de to muligheder, I vælger, kan han studere i Sverige på lige fod med svenske statsborgere. Der er til gengæld begrænsninger på hans mulighed for at modtage svensk uddannelsesstøtte, med mindre I vælger EU-regler, og du selv arbejder i Sverige.
Din mand har, uanset hvilket opholdsgrundlag I vælger, ret til at arbejde i Sverige på lige fod med svenske statsborgere. At man har ret til at arbejde betyder dog naturligvis ikke, at det nødvendigvis er nemt at finde et job.
I bør også overveje, om I ønsker at bo i Sverige mere eller mindre permanent, eller om det kun skal være et kortvarigt ophold med henblik på, at din mand kan få ophold efter EU-reglerne i Danmark. Det er bedst at have taget stilling til dette med det samme, så man ikke ender med at "sætte sig mellem to stole".
F.eks. er der næppe nogen grund til, at din mand bruger meget tid og energi på at finde arbejde i Sverige, hvis I alligevel flytter videre til Danmark 4 måneder senere.
Din mand har, uanset hvilket opholdsgrundlag I vælger, ret til at arbejde i Sverige på lige fod med svenske statsborgere. At man har ret til at arbejde betyder dog naturligvis ikke, at det nødvendigvis er nemt at finde et job.
I bør også overveje, om I ønsker at bo i Sverige mere eller mindre permanent, eller om det kun skal være et kortvarigt ophold med henblik på, at din mand kan få ophold efter EU-reglerne i Danmark. Det er bedst at have taget stilling til dette med det samme, så man ikke ender med at "sætte sig mellem to stole".
F.eks. er der næppe nogen grund til, at din mand bruger meget tid og energi på at finde arbejde i Sverige, hvis I alligevel flytter videre til Danmark 4 måneder senere.