Familiesammenføring igennem de svenske nationale regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
danawe

Familiesammenføring igennem de svenske nationale regler

Indlæg af danawe » 23.09.2011 09:17:47

Hej jeg har lige søgt om familiesammenføring i sverige efter den svenske model, jeg vil lige hører vedrørende lejekontrakten som man skal aflevere ved i hvilke regler der gælder for den kan det passe at man kan lave en håndskrevet lejekontrakt hos udlejeren, hvor han også skriver under på den ??? :?: sådan siger mange de har gjort, men ved ikke lige rigtig om det passer eller ikke. Jeg har nemlig selv gjort det men er bange for at få afslag osv.
2. skal man svare på dette brev man får sendt fra skatteverket om, hvis man ønsker at skifte efternavn efter man er blevet gift :?:

3. kan det passe at det tager 3-9 måneder til man får svar på ansøgning om familiesammenføring efter de svenske nationale regler, da min mand allerede er i sverige, han kom med en visum for mere end 10 måneder siden inden vi kendte hinanden, for min mands bror fik hans opholdskort osv. på kun 40 dage :?:

P.s håber der er nogen som kan henvise mig til en hjemmeside hvor jeg kan læse alt om de svenske nationale regler og hvad det kraver at søge og hvad for nogle dokumenter de kræver og så videre (helst på dansk) :?: :?:

fundiver199

Re: Familiesammenføring igennem de svenske nationale regler

Indlæg af fundiver199 » 23.09.2011 10:51:14

Angående lejekontrakt kan man købe en standardkontrakt i alle svenske boghandler, og det er på alle måder langt bedre end bare at grifle noget ned i hånden. Så er både udlejer og lejer også sikre på, at man får alle de vigtigste ting med, så der ikke senere opstår diskussioner og konflikter.

Det er ikke muligt at aflevere en ansøgning om FS efter Sveriges nationale regler i Sverige, medmindre man i forvejen har en opholdstilladelse i Sverige. Ellers skal man aflevere den i sit hjemland, og sagsbehandlingstiden er pt. 7-9 måneder.

Men I kan jo søge efter EU-reglerne, hvis du er dansk statsborger og kan forsørge dig selv og din mand. Så har din mand ret til at være i Sverige, medens ansøgningen behandles, og det går ofte langt hurtigere, som du selv skriver.

Du kan læse om at "flytte til en nordisk medborger" i Sverige her:

http://www.migrationsverket.se/info/4360.html

De svenske nationale regler kan du læse om under "flytte til svensk medborger" og EU-reglerne kan du læse om under "flytte til EU-medborger". Hvis du ikke er så god til svensk, så findes teksterne også på engelsk. Men naturligvis ikke på dansk.

Endelig er både EU-regler og svenske regler også beskrevet her på hjemmesiden under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Og den tekst er på dansk :wink:

Besvar