Flytte til Sverige med Canadisk kæreste

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sisseltp

Flytte til Sverige med Canadisk kæreste

Indlæg af sisseltp » 01.09.2011 22:20:57

Hej

Hmm. Okay. Jeg er så i gang med at finde ud af hvordan jeg kan få min Canadiske kæreste til Malmö så jeg kan være tættere på min familie uden at skulle beskæftige sig med Danmarks absurde regelrytteri. Så jeg har fundet en uddannelse i Malmö, ligeledes har min kæreste. Vi har boet i Toronto i den tid vi har været kærester, og jeg er her også på nuværende tidspunkt hvor vi vil søge. Nu er mit spørgsmål så om jeg skal flytte til Sverige og have fast adresse før han kan ansøge? eller er det mon nok at have som intention at flytte dertil? Jeg er også lidt i tvivl om de der EU regler vs. de svenske nationale regler. Er et opholdskort som man får med EU reglerne det samme som et midlertidigt opholdstilladelse? Jeg har nemlig læst at hvis man har et midlertidigt opholdstilladelse udstedt på andet grundlag end at man skal studere, er det ligeledes gratis for min kæreste at studere i Sverige.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med disse spørgsmål i dette meget uoverskuelige projekt vi står overfor!

Kh

fundiver199

Re: Flytte til Sverige med Canadisk kæreste

Indlæg af fundiver199 » 02.09.2011 01:15:28

Hej. Du skal laese "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Uanset om I vaelger at soege under EU-regler eller svenske regler gaelder foelgende:

1) Din kaereste/mand kan studere gratis i Sverige

2) Du skal flytte til Sverige, foer han kan soege opholdskort eller opholdstilladelse

Et opholdskort er ikke helt det samme som en opholdstilladelse. Det er et plastickort, der dokumenterer, at man har ret til ophold efter EU-reglerne, og de tilknyttede rettigheder er derfor anderledes end dem, der gaelder, hvis man har opholdstilladelse efter et lands nationale regler.

Forskellene er beskrevet i den naevnte tekst. Bemaerk at I skal vaere gift eller et fast samlevende par for at kunne soege under EU-reglerne. Saa hvis I ikke har planer om at gifte jer, saa giver valget maaske sig selv.

Besvar