Ophold i Sverige efter Nationale svenske regler
Ophold i Sverige efter Nationale svenske regler
Hej
Er der nogle der kan forklare mig reglerne om de svenske nationale regler. Min mand har allerede fået ophold i Sverige efter EU reglerne, og nu vil vi gerne søge efter de svenske regler. OBS: Vi har allerede fået lov til at søge efter de svenske regler selvom de fleste påstår at man skal søge fra hjemlandet. Spørgsmålet er så bare hvad der kræves og kan man få svensk medborgerskab allerede efter 2 år(efter opnåelse af ubegrænset ophold)?
Hvor lang tid går der fra man søger ubegrænset ophold til man får det og igen hvor lang tid går der fra man har opnået ubegrænset til at man kan søge svensk medborgerskab?
Håber der er nogen som kan hjælpe tak.-
Er der nogle der kan forklare mig reglerne om de svenske nationale regler. Min mand har allerede fået ophold i Sverige efter EU reglerne, og nu vil vi gerne søge efter de svenske regler. OBS: Vi har allerede fået lov til at søge efter de svenske regler selvom de fleste påstår at man skal søge fra hjemlandet. Spørgsmålet er så bare hvad der kræves og kan man få svensk medborgerskab allerede efter 2 år(efter opnåelse af ubegrænset ophold)?
Hvor lang tid går der fra man søger ubegrænset ophold til man får det og igen hvor lang tid går der fra man har opnået ubegrænset til at man kan søge svensk medborgerskab?
Håber der er nogen som kan hjælpe tak.-
Re: Ophold i Sverige efter Nationale svenske regler
Hvis I allerede har fået lov til at søge, som du skriver, så må det da være mest nærliggende at spørge den sagsbehandler, som har givet jer dispensation. Hvad er i øvrigt grunden til dette?
Svensk statsborgerskab kan søges efter 2 års ophold af nordboere, efter 3 år for dem, som bor med en svensker, efter 4 år for statsløse og efter 5 år for alle andre.
Forudsætningen er i alle tilfælde, at man forinden har permanent ophold.
Svensk statsborgerskab kan søges efter 2 års ophold af nordboere, efter 3 år for dem, som bor med en svensker, efter 4 år for statsløse og efter 5 år for alle andre.
Forudsætningen er i alle tilfælde, at man forinden har permanent ophold.
-
Ja du må meget gerne forklare, hvad årsagen er til, at I har fået lov til at søge efter de svenske regler, selvom din mand allerede opholder sig i Sverige. Det er således noget relativt nyt/usædvanligt og derfor noget, som det vil interessere mange af forummets brugere at høre nærmere om.
Min mand har fået opholdskort efter EU reglerne på 5år uden billede på. Dette undrede vi os meget over, og derfor tog vi til Migrationsverket for at høre om vi evt kunne få sat et billede på kortet. Dette kunne vi ikke da receptionisten sagde at det kort vi havde var efter EU reglerne og det kort man kunne få billede på var efter de svenske nationale regler. Vi fik så af vide fra receptionisten at vi sagtens kunne søge efter de natinale hvis vi ville det, og dette har vi så gjort.fundiver199 skrev:Ja du må meget gerne forklare, hvad årsagen er til, at I har fået lov til at søge efter de svenske regler, selvom din mand allerede opholder sig i Sverige. Det er således noget relativt nyt/usædvanligt og derfor noget, som det vil interessere mange af forummets brugere at høre nærmere om.
Jeg tror desværre I er blevet vildledt. Har I betalt ansøgningsgebyret?
Generelt skal man tage de informationer man får fra receptionister og telefonekspedienter med et gran salt. De er desværre ofte ikke helt korrekte. Reglerne kan læses på migrationsverkets hjemmeside.
Id-kort udstedes i øvrigt på skatteverket, hvis det handler om, at I gerne vil have svensk legetimation
Generelt skal man tage de informationer man får fra receptionister og telefonekspedienter med et gran salt. De er desværre ofte ikke helt korrekte. Reglerne kan læses på migrationsverkets hjemmeside.
Id-kort udstedes i øvrigt på skatteverket, hvis det handler om, at I gerne vil have svensk legetimation
Nej vi har ikke betalt ansøgningsgebyr. Id kortet har vi fået, men kan man ikke få et opholdskort med billede på? Det syntes jeg og have set på migrationsverket og dette kort skulle være efter de svenske nationale regler? Vi har udfyldt følgende ansøgning: 222021 hvilket jeg går ud fra er for de svenske nationale regler.skaanebo skrev:Jeg tror desværre I er blevet vildledt. Har I betalt ansøgningsgebyret?
Hvis I ikke har betalt ansøgningsgebyr, så kigger de altså slet ikke på jeres ansøgning. Det skal dokumenteres, inden de overhovedet vil se på en ansøgning. Lyder som om I er blevet mere vildledt end vejledt af den receptionist.
Det korte af det lange er, at man som udgangspunkt ikke kan skifte opholdsgrundlag efter eget forgodtbefindende.
Og hvis det alene handler om at skaffe svensk id, så er det Skatteverket, hvor I kan søge om dette formedelst 400 SEK. Står beskrevet på http://www.skatteverket.se
Hvis I allerede har et svensk id-kort, så forstår jeg ikke rigtig, hvorfor I overhovedet bruger tid på dette? Et opholdskort bliver hverken mere eller mindre gyldigt af, om der er billede på, og man skal fortsat medbringe pas ved rejser over en landegrænse, uanset om opholdskort har billede eller ej.
Det korte af det lange er, at man som udgangspunkt ikke kan skifte opholdsgrundlag efter eget forgodtbefindende.
Og hvis det alene handler om at skaffe svensk id, så er det Skatteverket, hvor I kan søge om dette formedelst 400 SEK. Står beskrevet på http://www.skatteverket.se
Hvis I allerede har et svensk id-kort, så forstår jeg ikke rigtig, hvorfor I overhovedet bruger tid på dette? Et opholdskort bliver hverken mere eller mindre gyldigt af, om der er billede på, og man skal fortsat medbringe pas ved rejser over en landegrænse, uanset om opholdskort har billede eller ej.