Søg FS efter svenske regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zuzu87

Søg FS efter svenske regler

Indlæg af zuzu87 » 21.06.2011 14:08:48

Jeg har planer om at flytte til Malmø med min datter på 18 måneder. Min mand har boede i dk i 9 år, men nu vil de sende ham hjem. Vi var hos rigspolitiet, de sagde inten skal han tvinges eller rejse frivillig hjem til Irak.
Han valgt så at underskrive han vil hjem. :( Rigspolitiet sagde nemlig hvis han bliver tvunget hjem, må han ikke komme til Europa i 2 år. Så de vil sende hjem ud af landet om en måneds tid. :(

Jeg skal så flytte til Malmø for at søge FS, og han søger så derned i Irak.
Jeg skal begynde på Hf den 17/8 i dk og min datter går i dagpleje i Ringsted.

Mine spørgsmål er:

Må min datter og jeg gerne pendle til Ringsted for at gå i skole og min datter i dagpleje?

Må jeg gerne bare hav en adresse hos en bekendt også bo i en af deres ledig værelse til jeg finder en lejlighed?

Hvad er ventetiden for FS efter Sverige nationale regler?

Hvad skal min mand har med når han skal søg om FS i Irak? Vi er blevet gift i rødhuset i Ringsted for 2 år siden.

Håber I har tid til at svar på mine spørgsmål

skaanebo

Re: Søg FS efter svenske regler

Indlæg af skaanebo » 21.06.2011 14:24:25

I må forvente, at der går 9 måneder med sagsbehandling ved en ansøgning fra Irak. Din mand bør aftale en tid hos en svensk ambassade eller konsulat, hvor han medbringer ansøgningsblanketter, kopi af vielsesattest og kopi af dit svenske personnummerbevis. Ansøgningsblanketter findes på http://www.migrationsverket.se - følg vejledningen som om du er svensk borger og ikke dansk, så kommer du til de rigtige blanketter.

Hvis du er i stand til at forsørge dig selv og din medbragte familie, kan I med fordel gøre brug af EU-reglerne i stedet. Så behøver din mand nemlig ikke at rejse retur til Irak, men kan rejse til Sverige sammen med dig umiddelbart i stedet.

Du må gerne bo hos venner og bekendte på et værelse i Malmø, men du bør sørge for at have dit eget private rum og få lavet en lejekontrakt på det.

Du må også gerne pendle til en uddannelse i Ringsted. Husk at du kan få det billigere togkort fra DSB, hvis din uddannelse og du selv er SU-berettiget.

Om din datter kan være i dagpleje i Ringsted, bør du enten spørge kommunen eller ØresundDirekt om. Ellers vil hun i hvert fald være berettiget til at blive passet i din svenske kommune.

zuzu87

Indlæg af zuzu87 » 21.06.2011 15:16:42

Tak for dine svar. Men skal jeg ikke hav en job for at jeg kan søge FS efter eu regler? Jeg får jo kun su når jeg begynder i skole.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2011 16:35:36

For at benytte EU-reglerne skal du som tommelfingerregel have 8.000 SEK til overs hver måned, når husleje og transport er betalt, fordi I er to voksne og et barn. Og her er det ganske rigtigt ikke nok med SU og SU-lån, med mindre I bor fuldstændig gratis.

Der må noget fritidsarbejde til oven i. Og når du skal starte på et helt nyt studie (HF), har langt til skole og desuden har et barn at tage dig af, så bliver det måske lige lovlig meget af det gode. Så det er nok bedre for dig, at I søger efter de svenske nationale regler og så bare venter den tid, som det tager.

Det ville da også være smart at finde en skole, som lå lidt tættere på Sverige end den i Ringsted, men det er måske for sent på året til, at du kan nå at skifte?

zuzu87

Indlæg af zuzu87 » 21.06.2011 16:52:13

fundiver199 skrev:For at benytte EU-reglerne skal du som tommelfingerregel have 8.000 SEK til overs hver måned, når husleje og transport er betalt, fordi I er to voksne og et barn. Og her er det ganske rigtigt ikke nok med SU og SU-lån, med mindre I bor fuldstændig gratis.

Der må noget fritidsarbejde til oven i. Og når du skal starte på et helt nyt studie (HF), har langt til skole og desuden har et barn at tage dig af, så bliver det måske lige lovlig meget af det gode. Så det er nok bedre for dig, at I søger efter de svenske nationale regler og så bare venter den tid, som det tager.

Det ville da også være smart at finde en skole, som lå lidt tættere på Sverige end den i Ringsted, men det er måske for sent på året til, at du kan nå at skifte?
Ok. Men skal det fritidsjob være i Sverige eller kan det godt være i Kbh DK? Så skal jeg have min egen lejlighed hvis jeg skal søge efter eu ik?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2011 17:17:10

Du skal bare tjene nogle penge, så I kan klare jer selv uden hjælp fra det svenske socialkontor. Om du tjener dem i Danmark eller Sverige er underordnet. Og nej der er (heller) ikke noget boligkrav, hvis I anvender EU-reglerne. I skal bare kunne folkebogføres på adressen, og det kræver, at I råder over mindst et værelse i en bolig, og at værelset ikke fungerer som gennemgangsrum for andre.

PS. Vær sød at brug "skriv indlæg" knappen nederst på skærmen, når du svarer på et indlæg i stedet for "citer" knappen. Det gør det ikke nemmere at læse en tråd, at det forrige indlæg i tråden altid bliver citeret i sin helhed.

"Citer" knappen er kun til situationer, hvor man svarer på noget, der er blevet skrevet langt tidligere i tråden, og/eller på en specifik lille del af et indlæg.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2011 17:24:21

Nedenstående er et eksempel på korrekt brug af "citer" knappen:
zuzu87 skrev:Må min datter og jeg gerne pendle til Ringsted for at gå i skole og min datter i dagpleje?
Ja.
zuzu87 skrev:Må jeg gerne bare hav en adresse hos en bekendt også bo i en af deres ledig værelse til jeg finder en lejlighed?
Ja hvis I kan folkebogføres på adressen. Se skaanebos svar.
zuzu87 skrev:Hvad er ventetiden for FS efter Sverige nationale regler?
Og til 9 måneder.

zuzu87

Indlæg af zuzu87 » 21.06.2011 17:40:07

Okey nu ved jeg det :) sorry.

Hvordan er det så når nu han har underskrevet han vil hjem?
Kan jeg bare tage til Sverige og flytte osv. Også søg FS i dk eller skal jeg søg FS i Sverige? Eu reglerne er lidt forvirrende nemlig.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.06.2011 18:52:30

I skal vælge, om I vil søge efter EU-regler eller svenske regler.

EU-regler forudsætter, du har en god økonomi. Og så behøver din mand ikke at rejse længere end til Sverige.

Søger I efter svenske regler stilles ingen krav til din økonomi, men så skal han søge fra sit hjemland.

zuzu87

Indlæg af zuzu87 » 21.06.2011 19:02:34

Ok. Men tager det virkelig 9 måneder til hans sag er afsluttet og han er tilbage? :?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.06.2011 19:25:24

I heldigste fald 3 måneder, men når man tager situationen i Irak i betragtning er det nok vel optimistisk. Dels er der mange ansøgere netop derfra, dels er der få ansatte på ambassaden til at foretage interview, og dels er migrationsverket i øjeblikket begravet i sagsdynger. Så 9 måneder er nok mere realistisk

zuzu87

Indlæg af zuzu87 » 21.06.2011 19:55:38

Okey. Det kan jeg godt se. :?
Så må vi håbe at det går hurtigt med ham. Det bedre for ham at være i sverige og får svensk opholdstilladelse fordi efter 2 år får han permanent opholdstilladelse. I Dk er det meget svært nu.

Besvar