Forberedelse på FS efter svenske regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cwittjes

Forberedelse på FS efter svenske regler

Indlæg af cwittjes » 28.04.2011 17:10:47

Nu har jeg været sammen med min thailandske kæreste på langdistance i næsten 2 år, og vi er klar til at tage skridtet videre – at blive gift og bo sammen. Jeg er dansk statsborger, og vi er begge i 30’erne. Hun har sidste år været på besøgsvisum i Danmark. Jeg har set mig lun på de svenske regler, og i den forbindelse skal vi igennem de velkendte trin:
  • Søge besøgsvisum (har jeg prøvet for 1½ år siden og da gik det langsomt, men smertefrit)
  • Blive gift på rådhus (hendes papirer er ved at blive oversat og legaliseret)
  • Søge bolig og flytte til Sverige
  • Blive registreret med personnummer mv. i Sverige (grænsegængermodellen)
  • Søge FS i Sverige efter nationale regler
Vores forhold er gunstigt i forhold til FS, jeg har fast job, bil og lejlighed og kan dokumentere at vores forhold er veletableret – og jeg er klar over dokumentationskravet for tilknytning til Sverige når jeg er flyttet dertil. Hun vil tilbage for at færdiggøre uddannelse efter besøget, og jeg regner derfor først med at hun kommer igen når FS er tildelt. Når vi har fået FS er planen at vi bliver i Sverige indtil hun har fået PUT/statsborgerskab – så må vi se til den tid om Danmark eller et andet land trækker mere end Sverige.

Jeg ved at der er en del papirarbejde og ventetid forbundet med alle ovenstående punkter, men jeg mener at have et rimeligt overblik over det meste. Det meste er formalia, den store joker er boligsituationen. Min plan er at leje til at starte med, og så købe senere når hun er ankommet.

Da det kan tage lang tid at finde en lejebolig i pendlerafstand fra broen, samt at sælge en andelslejlighed, er jeg interesseret i at starte den proces så snart som muligt. Mine spørgsmål går mest på timing og rækkefølge – jeg vil gerne have forberedt så meget som muligt inden hun kommer.
  • Kan jeg flytte til og blive registeret i Sverige efter vi har fået tildelt besøgsvisum til Danmark, men inden det er anvendt?
  • Kan vi blive gift på rådhus i Danmark efter jeg er flyttet til Sverige? Alternativt, kræves der yderligere legalisering hvis vi i stedet vil giftes i Sverige?
  • Er det en ulempe for FS hvis jeg udlejer min danske andel i stedet for at sælge den (eller at den indgår i en bytteordning)?
  • Er der ellers noget væsentligt jeg har udeladt?
På forhånd tak.

fundiver199

Re: Forberedelse på FS efter svenske regler

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2011 17:41:34

"Kan jeg flytte til og blive registeret i Sverige efter vi har fået tildelt besøgsvisum til Danmark, men inden det er anvendt?"

Ja hvis visum er afhentet på ambassaden, så skulle det ikke være noget problem.

"Kan vi blive gift på rådhus i Danmark efter jeg er flyttet til Sverige?"

Ja.

"Er det en ulempe for FS hvis jeg udlejer min danske andel i stedet for at sælge den (eller at den indgår i en bytteordning)?"

Nej.

"Er der ellers noget væsentligt jeg har udeladt?"

Umiddelbart nej. Så held og lykke med det hele :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.04.2011 19:16:07

En ting du skal være opmærksom på: når jeres første fælles bopæl bliver Sverige, så får I den svenske formueordning i ægteskabet, både i flg. dansk og svens ret. Den ligner den danske, men er ikke helt den samme. Som den danske lovgivning er nu, vil dette ikke ændres, selv om i flytter til Danmark (omvendt ville i, hvis i efter at have boet sammen i Danmark flyttede til Sverige, efter 2 års bopæl der efter svensk lov gå over til svensk formueordning). Der er, ligesom efter dansk ret, mulighed for at lave ægtepagt.

Du kan læse om reglerne her: https://lagen.nu/1987:230
mh
Rådgiver for ÆUG

jaz

Ægteskab i Sverige og efterfølgende FS

Indlæg af jaz » 16.06.2011 07:11:18

Sorry, dette skulle ikke have været lagt som et svar i en tråd. Jeg flytter mine spørgsmål hen til rette sted.
j@z.

Hej

Jeg har en række spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe med at svare på.

Fakta:
- Jeg bor i Sverige, Malmø kommune, og arbejder i Danmark og er dansk statsborger.
- Har kæreste i Thailand, som har to børn. Hun har ikke tidligere været gift.
- Jeg er næsten skilt; afventer blot de sidste papirer.
- Vi er begge gamle nok :lol:

Ønsker:
- Jeg vil gerne have min kæreste og børn til Sverige på et Schengen Visa.
- Vi vil så giftes i Sverige.
- Efterfølgende ansøger i om FS. Dette bliver vel nødt til at være efter EU-reglerne når de befinder sig i Sverige når vi søger.

Spørgsmål:
- Er der specielle krav til Visa for børnene (min kæreste har tidligere fået Visum til DK 2 gange, så processen for hende kender vi :)
- Hvilke papirer skal min kæreste have med fra Thailand, for at vi kan blive gift i Sverige, eller vil de være enklere at blive gift i Danmark?
- Er det nok at papirerne er i original + oversat til engelsk, eller skal de også legaliseres i Thailand?
- Hvilke thailandske papirer skal vi har klar til FS, her tænker jeg specielt på børnene?
- Ser I nogen problemer i fremgangsmåden?
- Har I nogen erfaring med børnene, hvordan de kommer i gang i skolen. Her tænker jeg jo specielt på sproget, og om der er laves noget specielundervisning. Børnene er 6 og 7 år.
- Hvor lang til skal vi regne med der går, før vi kan få børnene i gang i skole m.v.?

På forhånd tak
J@z
Senest rettet af jaz 16.06.2011 13:30:20, rettet i alt 1 gang.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.06.2011 08:34:44

Vedr. børnene, så skal der formodentlig både for visum og senere opholdskort fremlægges dokumentation for at moderen har forældremyndigheden alene, eller for at faderen/fædrene accepterer at børnene rejser/flytter ud af landet.

Det vil være klogt at få ALLE dokumenter legaliseret. Dumt sted at spare, det vil være dyrere at prøve at få det ordnet efterfølgende.

Ellers burde din plan være i orden.

Mon ikke Sverige har modtageklasser for fremmedsprogede børn, ligesom DK har?
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar