Flytte til Sverige
-
Sunshine007
Flytte til Sverige
Hej alle
Jeg skal til at flytte til Sverige for at undgå alle de besværligheder Danmark efterhånden har indført!
Jeg har lejet en lejlighed på 3 værelser den er ca 100m2 i danske mål som jeg snart flytter ind i.-
Mit spørgsmål går så på hvad skal jeg have i orden før jeg søger? Hvilke regler er bedst at søge efter EU eller nationale?
Min mand har boet i Italien i 7 år og har dermed fuld opholdstilladelse i et andet EU land hvilket gør tingene langt nemmere.
Hvilken blanket skal jeg bruge når jeg søger og kan jeg søge lige så snart jeg har fået mit personbevis? Min mand er her i DK sammen med mig i øjeblikket og vi flytter om 2 uger.
Jeg skal til at flytte til Sverige for at undgå alle de besværligheder Danmark efterhånden har indført!
Jeg har lejet en lejlighed på 3 værelser den er ca 100m2 i danske mål som jeg snart flytter ind i.-
Mit spørgsmål går så på hvad skal jeg have i orden før jeg søger? Hvilke regler er bedst at søge efter EU eller nationale?
Min mand har boet i Italien i 7 år og har dermed fuld opholdstilladelse i et andet EU land hvilket gør tingene langt nemmere.
Hvilken blanket skal jeg bruge når jeg søger og kan jeg søge lige så snart jeg har fået mit personbevis? Min mand er her i DK sammen med mig i øjeblikket og vi flytter om 2 uger.
Re: Flytte til Sverige
Hvis din mand har permanent opholdstilladelse i Italien kan han gøre brug af EU-retten og flytte til Sverige så at sige helt på egen hånd. Så kan med andre ord få permanent ophold i Sverige som vandrende arbejdstager og udskifte det italienske med et svensk opholdskort
-
fundiver199
@skaanebo
Kræver det ikke, at han finder et job i Sverige eller i det mindste råder over tilstrækkelige midler? Og han kan vel ikke få permanent opholdskort i Sverige med det samme? Eller hvordan fungerer denne ordning?
Kræver det ikke, at han finder et job i Sverige eller i det mindste råder over tilstrækkelige midler? Og han kan vel ikke få permanent opholdskort i Sverige med det samme? Eller hvordan fungerer denne ordning?
Det er samme regler som for vandrende EU-/EØS-borgere. Dvs., job eller formue man kan leve af, eller en ægtefælle som kan stå for ens leveomkostninger. Det er beskrevet på migrationsverkets hjemmeside om permanent bosatte fra andre EU-lande, bortset fra Danmark og Storbritannien
-
fundiver199
Men man kan vel så også sige, at hvis de "tilstrækkelige midler" alligevel kommer fra en dansk ægtefælle, så vil det vel i praksis være det samme som at søge opholdskort på basis af det ægteskab?
-
fundiver199
-
Sunshine007
Ja, det er også det jeg har læst mig frem til.skaanebo skrev:Hvis din mand har permanent opholdstilladelse i Italien kan han gøre brug af EU-retten og flytte til Sverige så at sige helt på egen hånd. Så kan med andre ord få permanent ophold i Sverige som vandrende arbejdstager og udskifte det italienske med et svensk opholdskort
Spørgsmålet er bare hvordan søger man? F.eks hvis jeg kommer til at stå som forsøger? Han har ikke arbejdet i et par måneder i Italien pga krisen.
-
Sunshine007
Godt spørgsmål som jeg også gerne vil have svar påfundiver199 skrev:Men man kan vel så også sige, at hvis de "tilstrækkelige midler" alligevel kommer fra en dansk ægtefælle, så vil det vel i praksis være det samme som at søge opholdskort på basis af det ægteskab?
-
Sunshine007
Jeg har fundet ud af jeg skal bruge den ansøgning der hedder"ANSØKAN OM UPPEHÅLLSTÅND FØR PERSONER MED STATUS SOM VARAKTIGT BOSATT I ANNAN EU-STAT OCH DERAS FAMILJEMEDLEMMAR"
Jeg mener så at han skal kryde af i den der hedder:
Jeg søker uppehållstillstånd som.
MAKE/MAKA/SAMBO/BARN TIL PERSON MED STATUS SOM VARAKTIGT BOSATT(H6)
Har jeg ret?
Jeg mener så at han skal kryde af i den der hedder:
Jeg søker uppehållstillstånd som.
MAKE/MAKA/SAMBO/BARN TIL PERSON MED STATUS SOM VARAKTIGT BOSATT(H6)
Har jeg ret?