Er studerende? Hvilket regelsæt skal vi søge efter?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DankaD

Er studerende? Hvilket regelsæt skal vi søge efter?

Indlæg af DankaD » 13.01.2011 14:36:02

Hej derude

Nu har jeg læse næsten alt herinde, har skrevet til Migrationsverket i Sverige(har ikke fået et svar) og en masse andet, men stadig mangler jeg lidt info.

Min historie er, at jeg er studerende og 21 år, og skal giftes med min kæreste (er dog blevet gift i kirken i hans hjemland i sommers).

Jeg er dansk statsborger, mens han er statsborger i et tredje land. Derfor ser jeg Sverige som vores eneste mulighed. Men skal vi søge familiesammenføring, når vi er blevet gift, efter de svenske nationale regler eller EU-regler?

Jeg har læst mig frem til, at jeg ikke skal have en bestemt indkomst, hvis vi søger efter de svenske nationale regler. Dette er en god ting, da jeg er på SU og skal opgive mit arbejde på Fyn, når jeg flytter til Sverige. Men jeg synes, det er træls, at min forlovede, skal være i sit hjemland i 3-6 mdr. indtil han får en afgørelse. Er der andet, vi skal være opmærksomme på ifh. denne løsning?

EU-regler har fordelen, at min forlovede kan være sammen med mig i Sverige, indtil han får en afgørelse. Jeg ringede til migrationsverket (dårlig service, fordi damen ikke talte godt engelsk, og var i tvivl om svarene?!), som fortalte mig, at det er et problem, at jeg er studerende, fordi at jeg, hvis jeg søger efter EU-reglerne, skal have en bestemt indkomst.

Når jeg flytter til Sverige, og inden jeg får et studiejob, vil min indkomst være min SU (5000) og SU lån (som er ikke har, men som er villig til at tage), dvs, 7700dkk i alt. Og hvis man skal have mindst 6000 SEK efter alle udgifter, bliver det noget af et problem at find en billig lejlighed til de penge, der er tilovers.

MEN mit spørgsmål er, om jeg kan sætte penge ind på min konto, som jeg låner af mine forældre, af hans forældre og af opsparing, og om min forlovede kan vise blankudtog, der viser, at vi kan forsørge os selv, inden vi finder arbejde begge to. OG hvis man må det, hvad skal beløbet så være på? ELLER tæller kun reel indkomst(løn, Su, osv)?

Har I nogle gode råd, når man er studerende???

Det er lidt kringlet, det jeg skriver, men synes også min situation er meget kringlet :S

Håber, at der er nogen, der kan hjælpe, eller give et link (ikke til denne hjemmside, eller migrationsverket.se, kan dem i hovedet :D )

Tak på forhånd

skaanebo

Re: Er studerende? Hvilket regelsæt skal vi søge efter?

Indlæg af skaanebo » 13.01.2011 15:14:27

Hvis nogen sætter 100.000 kr. ind på din bankkonto, og hvis I gifter jer først, så kan I uden problemer gøre brug af EU-reglerne. Men hvis det er tanken, at I vil blive boende i Sverige, og hvis I ønsker at søge, inden I bliver gift, så kan I også gøre brug af de nationale svenske regler. Det afhænger jo også en del af, hvad der er jeres planer på længere sigt, for her er der også nogle forskelle i rettigheder.

DankaD

Indlæg af DankaD » 13.01.2011 15:28:33

skaanebo skrev:Hvis nogen sætter 100.000 kr. ind på din bankkonto, og hvis I gifter jer først, så kan I uden problemer gøre brug af EU-reglerne. Men hvis det er tanken, at I vil blive boende i Sverige, og hvis I ønsker at søge, inden I bliver gift, så kan I også gøre brug af de nationale svenske regler. Det afhænger jo også en del af, hvad der er jeres planer på længere sigt, for her er der også nogle forskelle i rettigheder.
Okay, tak skal du have. Det var alligevel en del. Og det vil sige, at min indkomst ikke vil have en betydning, kun de 100.000kr? Kan jeg finde det nogen steder i en lov?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.01.2011 15:52:12

Det er et EU-direktiv, der taler om en " person med tilstrækkelige midler." Du kan søge på det udtryk.

Men som sagt handler det nok snarere om jeres planer på lidt længere sigt, end om hvor hurtigt I kan komme til at bo sammen. Har du læst alt under "jeg vil ..."?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.01.2011 17:23:27

@ DankaD - øhhhh, lige et øjeblik: du skriver, at du blev gift i kirke i din mands hjemland - medmindre den vielse fandt sted uden at du eller din mand var til stede, eller kirkelig vielse er uden nogen som helst gyldighed i din mands hjemland (efter deres lovgivning!), så er du gift og kan ikke blive viet igen i hverken Danmark, Sverige eller andet EU-land.

Det du i givet fald skal gøre er at oplyse myndighederne i Danmark, hvor du bor nu, om at du er blevet gift, og fremvise kopi af din vielsesattest. Muligvis, afhængigt af hvilket land det drejer sig om, skal du have vielsesattesten legaliseret ELLER forsynet med en 'apostille' og sikkert også oversat. Har du en vielsesattest, som er to-sproget, fx også har tekst på engelsk, tysk eller fransk, kan du sandsynligvis undlade oversættelse.

Du kan læse nærmere her, om hvad legalisering og apostille er: http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/ ... postillen/

Dokumenter skal legaliseres af myndighederne i det land, dokumentet stammer fra.

HUSK at det ikke er ulovligt efter dansk lov at GIFTE sig, selv om man er under 24 år, det er bare svært at få familiesammenføring :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

DankaD

Indlæg af DankaD » 13.01.2011 18:41:08

Tak for det :)

I mit hjemland, Bosnien, skal man giftes borgeligt for, at vielsen er gyldig, mens en kirkelig vielse kun skal gennemføres, hvis man ønsker det, dvs. den er kun "åndelig", hvis det giver mening :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.01.2011 20:02:11

Jo, det giver fuldstændig mening: i er så heller ikke gift efter dansk eller svensk lovgivning, og kan få en egentlig vielse, såvel en kirkelig som en borgerlig, alt efter ønske. :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar