HJÆLP til SverigeLøsningen
Re: HJÆLP til SverigeLøsningen
hej jeg er ikke sikker på hvad jeg skal gøre .Har været i Sverig og meldt mig hos
skat ,fået lejlighed ,venter på person nr .men er usikker på hvordan jeg inviter min kone fra Thailand,jeg vil bruge EU reglen,men skal jeg sende en invita til min kone ,eller er det nok hun søger som gift med en EU borger ,og hvis jeg skal sende noget til konen,eller er det mig der søger fra Sverig? for at fo min kone til Sverig. Horn
skat ,fået lejlighed ,venter på person nr .men er usikker på hvordan jeg inviter min kone fra Thailand,jeg vil bruge EU reglen,men skal jeg sende en invita til min kone ,eller er det nok hun søger som gift med en EU borger ,og hvis jeg skal sende noget til konen,eller er det mig der søger fra Sverig? for at fo min kone til Sverig. Horn
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Horn: DU skal fremskaffe personbevis fra skatteverket påført "ändamål inbjudan" og sende det til din ægtefælle, for at hun kan få visum til at komme til Sverige.
Se her hvad der ellers skal til: http://www.migrationsverket.se/info/137 ... okaomvisum
Du kan vælge at se siden på engelsk, ligesom der er link til blanketter på engelsk.
Når hun indgiver ansøgningen, skal hun gøre opmærksom på, at hun søger om visum på de særlige betingelser, der gælder for ægtefæller til EU-borgere.
Opholdskort søger i, når hun er kommet til Sverige.
Se her hvad der ellers skal til: http://www.migrationsverket.se/info/137 ... okaomvisum
Du kan vælge at se siden på engelsk, ligesom der er link til blanketter på engelsk.
Når hun indgiver ansøgningen, skal hun gøre opmærksom på, at hun søger om visum på de særlige betingelser, der gælder for ægtefæller til EU-borgere.
Opholdskort søger i, når hun er kommet til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
hej Mh..
lige et spørgsmål håber du vil hjælpe med...
på migrationsverket står der
•pengar för uppehället och för hemresan. Sverige kräver att du har 370 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar. Beloppet kan i vissa fall bli lägre, till exempel för mindre barn, om du betalar kostnaden för kost och logi i förväg eller om du ska bo hos släkt eller vänner. Du ska visa att du har tillräckligt med pengar för uppehället med hjälp av exempelvis kontoutdrag från din bank eller dokument där inbjudaren i Sverige lovar att stå för alla kostnader under besöket.
•en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl. Försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla Schengenländer.
"
skal jeg forstå ovenstående som en bankgaranti som min hustru skal vise, når hun søger om visum? eller skal jeg sende konen mine lønsedler som bevis på at jeg kan forsørge hende?
ydermere er der beskrevet en rejseforsikring, hvordan skal jeg forstå den del?
lige et spørgsmål håber du vil hjælpe med...
på migrationsverket står der
•pengar för uppehället och för hemresan. Sverige kräver att du har 370 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar. Beloppet kan i vissa fall bli lägre, till exempel för mindre barn, om du betalar kostnaden för kost och logi i förväg eller om du ska bo hos släkt eller vänner. Du ska visa att du har tillräckligt med pengar för uppehället med hjälp av exempelvis kontoutdrag från din bank eller dokument där inbjudaren i Sverige lovar att stå för alla kostnader under besöket.
•en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl. Försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla Schengenländer.
"
skal jeg forstå ovenstående som en bankgaranti som min hustru skal vise, når hun søger om visum? eller skal jeg sende konen mine lønsedler som bevis på at jeg kan forsørge hende?
ydermere er der beskrevet en rejseforsikring, hvordan skal jeg forstå den del?
-
mh1
- Kontakt:
Hvis din kone søger visum og gør opmærksom på, at det er som ægtefælle til en EU-borger, kan der ikke kræves nogen beviser for at hun har egne midler/ at du er 'sponsor' - det er bl.a. derfor du skal sende hende personnummer med 'ändamål inbjudan' og hun skal vise vielsesattest, så de kan se, at i er gift. Men for at ikke skulle gå flere gange, hvis personalet er genstridige, så lav en sponsor-erklæring (er der ikke link til sådan en også? i form af invitationsformular) og send kopi af de seneste 3 lønsedler, og sørg for at hun har fx 100 euro i kontanter. Rejseforsikringen koster ikke alverden for 90 dage, og kan være rar at have i baghånden, hvis hun skulle få brug for lægehjælp inden i har fået styr på papirarbejdet i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
ok jeg vil sende kopi af lønsedler med.. og jeg tænker at hun bare kan købe en rejseforsikring når hun køber sin flybillet, håber man kan det 
kunne ikke rigtig finde ud af, hvilken tråd jeg skulle bruge, men håber jeg får hjælp alligevel..
min kone kommer snart her til sverige (håber jeg
)..via eu reglerne..
mit spørgsmål går på:
min hustru starter nok i sprogskole når hun ankommer til sverige, altså svensk sprogskole..
vil hun modtgae nogle form for ydelse? noget der minder om SU?? har hun overhovet ret til det?
min kone kommer snart her til sverige (håber jeg
mit spørgsmål går på:
min hustru starter nok i sprogskole når hun ankommer til sverige, altså svensk sprogskole..
vil hun modtgae nogle form for ydelse? noget der minder om SU?? har hun overhovet ret til det?
Nej, man får ikke penge for at gå i sprogskole. Det får man kun efter nationale regler, hvis man opfylder betingelserne for at få introduktionsersättning
Hej, jeg vil gerne lige hører om man kan søge opholdstilladelse til min mand i sverige, som kommer fra Tyrkiet i 3 mdr. ophold i Danmark. jeg har min opholdstilladelseskort og er igang med at få min dansk statsborgerskab om 3-4 mdr. jeg har lejlighed i sverige og studere som finansøkonom.
kan jeg søge opholdstilladelse til min mand, når jeg har et bevis på at jeg er igang med at få min dansk statsborgerskab???
hurtigt svar vill jeg gerne hører fra Jer:D
kan jeg søge opholdstilladelse til min mand, når jeg har et bevis på at jeg er igang med at få min dansk statsborgerskab???
hurtigt svar vill jeg gerne hører fra Jer:D
Hvilket statsborgerskab har du selv i øjeblikket? Og er du folkeregistreret med din adresse i Sverige? For så kan du vel ikke blive dansk statsborger nu ...
-
mh1
- Kontakt:
@ Tugba - jeg går pga. navnet ud fra, at du er tyrkisk statsborger nu - hvis du bor i Danmark, og din mand i Tyrkiet, kan du og din mand IKKE søge om fs til Sverige.
Hvis du flytter fra Danmark, også hvis det er til Sverige, så vil du få afslag på dansk statsborgerskab.
Hvis du har fast opholdstilladelse til Danmark kan du og din mand søge om fs i Danmark, mens han er på besøgsvisum, men som reglerne er lige nu, kan det være temmelig svært at få.
Hvis det, i har planer om er, at du NÅR du er blevet dansk statsborger flytter til Sverige, så i kan blive familiesammenført efter EU-regler, så må du pænt vente til du har fået dansk statsborgerskab. Et bevis på at du har søgt om dansk statsborgerskab kan du næppe bruge til ret meget, for der er jo ikke nogen garanti for at du får det.
Hvis i vil bruge de svenske nationale regler, når du er blevet dansk statsborger, så skal din man søge fra Tyrkiet, og det kan i heller ikke begynde på, før du HAR fået dansk statsborgerskab.
Hvis du flytter fra Danmark, også hvis det er til Sverige, så vil du få afslag på dansk statsborgerskab.
Hvis du har fast opholdstilladelse til Danmark kan du og din mand søge om fs i Danmark, mens han er på besøgsvisum, men som reglerne er lige nu, kan det være temmelig svært at få.
Hvis det, i har planer om er, at du NÅR du er blevet dansk statsborger flytter til Sverige, så i kan blive familiesammenført efter EU-regler, så må du pænt vente til du har fået dansk statsborgerskab. Et bevis på at du har søgt om dansk statsborgerskab kan du næppe bruge til ret meget, for der er jo ikke nogen garanti for at du får det.
Hvis i vil bruge de svenske nationale regler, når du er blevet dansk statsborger, så skal din man søge fra Tyrkiet, og det kan i heller ikke begynde på, før du HAR fået dansk statsborgerskab.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
ok tak for svaret
nu har jeg fået min personbevis med andamål "inbjudan" men den er dateret 0701-2011, MEN min kone har først en tid d.1102-2011 på ambasadden..på daværende tidpunkt vil mit personbevis jo være end en måned gammel, gør det noget??
synes nemlig jeg engang har fået øje på, at personbeviset ikke må være mere end en måned gammel ved ansøgningen..
nu har jeg fået min personbevis med andamål "inbjudan" men den er dateret 0701-2011, MEN min kone har først en tid d.1102-2011 på ambasadden..på daværende tidpunkt vil mit personbevis jo være end en måned gammel, gør det noget??
synes nemlig jeg engang har fået øje på, at personbeviset ikke må være mere end en måned gammel ved ansøgningen..
Ja, det må højst være 30 dage gammelt, når det indleveres på ambassaden - ellers risikerer ansøgningen at blive afvist, og din ægtefælle bliver bedt om at komme med et nyt personbevis.
"Inbjudan" anvendes til visum. "Uppehållstillstånd" til opholdstilladelse. Husk personbevis fås til mange forskellige formål, så det er også vigtigt, at man får den rigtige type personbevis.
"Inbjudan" anvendes til visum. "Uppehållstillstånd" til opholdstilladelse. Husk personbevis fås til mange forskellige formål, så det er også vigtigt, at man får den rigtige type personbevis.
øv det var det jeg frygtede, men så må jeg fremskaffe endnu et bevis..
jep det er personbevis med andamål "inbjudan" da det er visum vi skal søge om i første omgang..
jep det er personbevis med andamål "inbjudan" da det er visum vi skal søge om i første omgang..
hej til alle..nu begynder spændingen at mærkes i kroppen..
som sagt tidligere er der ikke lang tid til at hustruen skal på abmasaden og søge visum..
Hun skal dermed når og hvis hun får visum, købe en flybillet..
spørgsmålet er: skal vi købe tur retur, eller kan vi nøjes med en enkel billet??
planen er jo at søge om opholdskort når hustruen er ankommet til sverige..
som sagt tidligere er der ikke lang tid til at hustruen skal på abmasaden og søge visum..
Hun skal dermed når og hvis hun får visum, købe en flybillet..
spørgsmålet er: skal vi købe tur retur, eller kan vi nøjes med en enkel billet??
planen er jo at søge om opholdskort når hustruen er ankommet til sverige..
Når din kone søger visum efter de særlige regler for famliemedlemmer til EU-borgere behøver hun kun en enkeltbillet.