børn midt i det hele..

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pangga

børn midt i det hele..

Indlæg af pangga » 20.10.2010 19:12:10

her kommer så et spørgsmål som pludselig er kommet på bordet her..

min kone og jeg (hun filippinsk statsborger og jeg dansk) er igang med at søge opholdstilladelse i sverige og det er en stor mundfuld til at starte med, oveni det ligger chancen for en mulig gravidtet og vores tanker går på, hvad vil barnet blive, og hvor er det bedst det blir født henne HVIS det nu er tilfældet..

bor vi i sverige og har begge opholdstilladelse, og føder det, blir barnet så svensk?

og da jeg som dansk statsborger har frit sygehusvalg danmark/sverige, kan jeg så vælge af mit barn blir født i dk, eller tænkes der kun på hvem der reelt føder barnet (som IKKE er dansk statsborger)?

eller er det bedste at vi forsøger at komme tilbage før fødslen?

anyway kun 2 dage over tiden men man begynder jo at snakke om hvad og hvis.. lol

-Thomas

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: børn midt i det hele..

Indlæg af mh1 » 20.10.2010 19:33:53

Nej, Sverige har ikke samme regler som USA: læs på
http://www.migrationsverket.se/info/282.html

Hvis i er gift, får barnet dansk statsborgerskab, uanset hvor i bor.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.10.2010 22:48:25

Sandsynligvis fødes barnet med dobbelt statsborgerskab, altså begge forældres, men tjek da de filippinske regler for statsborgerskab ved fødsel i udlandet.

Det er din kone, som er gravid og kan have brug for lægehjælp, og da din kone ikke arbejder i dk, så er det Sveriges sundhedsvæsen I er henvist til at benytte.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.10.2010 08:50:39

Det er i øvrigt ikke dit danske statsborgerskab, som gør, at du kan benytte sundhedsvæsnet i Danmark. Det er kun, hvis du enten bor i Danmark eller arbejder i Danmark og pendler over grænsen, at du er berettiget til det såkaldt særlige sundhedskort fra Danmark.

Når jeres barn fødes, er barnet således ikke berettiget til at gøre brug af det danske sundhedsvæsen, til trods for at jeres barn vil være dansk statsborger. Det er først i det øjeblik, at barnet er bosat i Danmark, at barnet vil være omfattet af den offentlige sygesikring i Danmark.

Besvar