Din mand kan ikke søge om asyl i Sverige, hvis Danmark var det første sikre land, han nåede frem til under sin flugt. Hvis han forsøger, vil der blot ske det, at de svenske myndigheder returnerer ham til Danmark, så han kan få sin sag færdigbehandlet her.
Som asylansøger kan man således ikke shoppe rundt mellem de forskellige europæiske lande og få sin ansøgning om beskyttelse behandlet, hvor man har lyst.
Derimod kan I selvfølgelig søge om familiesammenføring, eller I kan udnytte retten til fri bevægelighed i EU. Se "jeg vil... familiesammenføres" samt "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig".
I skal bare være opmærksomme på, at hvis din mand får opholdstilladelse som familiesammenført eller får ophold efter EU-reglerne, så er han ikke sikret imod udvisning til Irak, hvis I f.eks. hurtigt bliver skilt.
Så hvis han virkelig er forfulgt i Irak, kan det måske være en god ide, at han lader sin asylsag fortsætte.
At søge om familiesammenføring i Danmark er desuden kun muligt, hvis han forinden rejser tilbage til Irak. Man kan således ikke søge, når man opholder sig i Danmark på processuelt ophold, fordi man har en anden ansøgning under behandling.
M.h.t. pas så forventes din mand naturligvis at have et sådant, når han søger om opholdstilladelse. Og jeg må indrømme, at jeg har noget svært ved at forstå, hvordan han kan være nået frem til Danmark uden et pas