hej
jeg har lige hørt at SVERIGE har fået iværksat nye regler.
de kræver nu at man skalgå til sprogundervisning i udlandet i 6 månder som tyskalnd. DVS at hvis jeg skal søge om visum til min mandskal min mand gå til SPROG UNDERVISNING i syrien i 6månder? kan det passe eller er det bare et rygte?
er heltforvrret af de regler!
HJÆLPNY SVENSKE REGLER
-
Re: HJÆLPNY SVENSKE REGLER
Det er vist bare et rygte. Og husk også, at når vi som danskere bosætter os i f.eks. Sverige eller Tyskland, så er både vi og vores ægtefæller omfattet af EU-lovgivningen om fri bevægelighed.
Så der er ikke mulighed for, at Sverige, Tyskland, Frankrig, Storbritannien eller alle mulige andre EU/EØS-lande pludselig kan begynde at opfinde supplerende krav og betingelser, som vi eller vores ægtefæller skal opfylde.
Det kan de selvfølgelig gøre i deres nationale regler, i det omfang dette er tilladt efter EU´s minimumsdirektiv om familiesammenføring, som alle EU-lande bortset fra Danmark, Irland og Storbritannien er omfattet af.
Men nationale regler er jo kun relevante for os, hvis vi som danskere ønsker at bosætte os i et andet nordisk land og ikke lever op til de krav der er for, at vores ægtefæller kan få ophold efter EU/EØS-reglerne. Eller måske bare foretrækker at søge efter et andet nordisk lands nationale regler, fordi disse er mere fordelagtige end EU/EØS-reglerne.
Det er ret vigtigt at forstå, at der er to lovgivende niveauer i Europa, nemlig EU og nationalstaterne, og nationalstaterne kan ikke bare efter forgodtbefindende tilsidesætte EU-lovgivningen.
Så der er ikke mulighed for, at Sverige, Tyskland, Frankrig, Storbritannien eller alle mulige andre EU/EØS-lande pludselig kan begynde at opfinde supplerende krav og betingelser, som vi eller vores ægtefæller skal opfylde.
Det kan de selvfølgelig gøre i deres nationale regler, i det omfang dette er tilladt efter EU´s minimumsdirektiv om familiesammenføring, som alle EU-lande bortset fra Danmark, Irland og Storbritannien er omfattet af.
Men nationale regler er jo kun relevante for os, hvis vi som danskere ønsker at bosætte os i et andet nordisk land og ikke lever op til de krav der er for, at vores ægtefæller kan få ophold efter EU/EØS-reglerne. Eller måske bare foretrækker at søge efter et andet nordisk lands nationale regler, fordi disse er mere fordelagtige end EU/EØS-reglerne.
Det er ret vigtigt at forstå, at der er to lovgivende niveauer i Europa, nemlig EU og nationalstaterne, og nationalstaterne kan ikke bare efter forgodtbefindende tilsidesætte EU-lovgivningen.
jeg tror ikke mit spørgsmål blev forstået rigtigt. jeg har tænkt mig at søge efter de svenske nationale regler men hørte fra en ven at det bliver lavet om i 2010. nu kræver sveriges nationale regler at man skal lære svensk i hjemmelandet i 6 månder før man kan komme til landet.
og det er ikke EU reglen jeg snakker om.
er der nogen som ved noget om det?
og det er ikke EU reglen jeg snakker om.
er der nogen som ved noget om det?
Hvis du nu følger ovenstående link og læser de indlæg og de links, der nævnes i indlægget, så finder du også svar på dit spørgsmål.
En anden ting er, at dit indlæg faktisk er forkert placeret her på forum. Dette underforum vedrører kun brug af EU-retten. Der findes et andet underforum til spørgsmål vedrørende national lovgivning for familiesammenføring i andre lande.
(Indlægget er nu flyttet til det rigtige forum)
En anden ting er, at dit indlæg faktisk er forkert placeret her på forum. Dette underforum vedrører kun brug af EU-retten. Der findes et andet underforum til spørgsmål vedrørende national lovgivning for familiesammenføring i andre lande.
(Indlægget er nu flyttet til det rigtige forum)