Tak for jeres svar allesammen
Vi er begge i Danmark i øjeblikket - min forlovede på turistvisum. Vi har godt hørt om muligheden for at rejse ind i landet som turist og blive gift, og så ansøge om adjusted status inden turistvisumets udløb. Vi har dog også hørt, at det er forbundet med en del ricisi, da man ved indrejse i USA erklære at man ikke har intention om at imigrere (det kan dog være en nyere regel). Samtidig har vi også hørt at der kan gå meget lang tid før man opnå "spouse-visum" og i tiden man venter ikke har mulighed for at rejse ud af landet.
Til basse: Hvornår blev du blev gift i USA? og kunne du rejse til danmark i perioden, hvor du ventede på din opholdstilladelse?
Kort om USAs regler (som jeg har opfattet dem

).
Som basse skriver, har man som dansker lov til indrejse i USA i op til 90 dage på et turist visum. Dette er en grøn blanket, som udfyldes i flyet og indleveres ved "grænsen" i lufthavnen i USA, hvor det stemples. Det skal afleveres igen ved udrejse - det foregår under boarding på flyet ud af USA). Inden man forlader DK skal man indvidere have udfyldt ESTA-registrering på nettet 72 timer før indrejsen til USA. Dette er et nyere krav som er kommet inden for det sidste år (se evt.
http://www.politi.dk/da/borgerservice/p ... aartilusa/ ). Egentlig skulle denne registrering erstatte den grønne blanket i flyet, men jeg dog oplevet at den skulle udfyldes den alligeve ved begge mine rejser til USA indenfor det sidste år.
I forhold til adjusted status fra en type visum til et spouse-visum kan dette kun lade sig gøre ved et studievisum, arbejdsvisum, fiancévisum.. men ikke et turistvisum.
Det kan sagtens være at der er smuthuller i disse regler, at jeg har overset noget eller jeg måske bare er lidt for autoritetstro, men jeg synes bare, jeg har hørt nolge skrækhistorier i sager, hvor man har "omgået" reglerne lidt fx. rejse ind på et turistvisum, så jeg er lidt utryg ved at vælge den løsning.
Update i vores sag...
hvis der skulle være nogle interessede
)
Jeg talte med den amerikanske ambassade igår, hvor jeg fik anbefalet fiance-visa eller spouse-visa
samt en K3 ansøgning, som den hurtigste måde at komme til at bo i samme land. - Altså er det, ifølge ambassaden ikke hurtigst blot at blive gift og ansøge om et spouse-visum pga. af lange ventetider. Netop pga. af lange ventetider for ægtefæller er der oprettet det, som hedder K3, der gør det muligt at få sin ægtefælle ind i landet, mens man venter. K3 er egentlig samme ansøgning som ansøgningen for et fiancé-visum, hvilket vil sige at det, som et fiancévisum ligeledes ca. tager mellem 4-12 måneder før USICIS har behandlet sagen, hvorefter den amerikanske ambassade modtager sagen, hvor der går op til 3 måneder før man kan komme til samtale og få sit visum udleveret. Det virker dog til at processen i nogle sager er langt hurtigere... Jeg har i hvert fald hørt som sager, der kun har taget 3-4 måneder ialt, men jeg kender deres ikke de nærmere omstændigheder ved disse sager eller hvor lang tid siden det er.. reglerne ændre sig jo indimellem

.
Indrejse i USA mens man ansøger om permanent opholdstilladelse.
Jeg talte også med ambassaden omkring indrejse i USA mens ansøgning om et spouse-visum er igang. Ifølge ambassaden er en indrejse ikke umulig, men det er op til den grænsekontrol, men går igennem om de vil lukke mig ind i landet. Man kan styrke sin sag ved at bevise at man vil rejse tilbage til DK og ikke har tænkt sig at blive i landet ulovligt blot fordi man er træt af at vente på et visum. Her kan bevis for fast ejendom, fast job eller uddannelse hjælpe. På ambassaden anbefalede de at disse dokumenter skulle være officielle, oversat til engelsk og opbevares i håndbagagen, så de kan hives frem ved indrejse. Men selvom man medbringer disse dokumenter er der er dog ingen garanti for at de tillader indrejse.
Så ligenu overvejer vi, om det er bedst, at blive gift og håbe på en kort proces, så jeg når at få opholdstilladelse inden vores sommerbryllupsfest, hvor familier samles... eller om vi skal vente, men at biive lovligt gift, så jeg er sikker på at kunne rejse ind i landet til sommer til festen.. om ikke andet så i hvert flad på turist visum.
Håber det kan være til hjælp for nogen.