processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Danny

processuelt ophold

Indlæg af Danny » 12.06.2025 17:31:27

Hvis min kæreste kommer fra Filipinerne til Danmark på turistvisa og vi bliver gift i Danmark.
Bagefter flytter jeg til Sverige i visaets tidsrum. Kan vi søge opholdstilladelse i Sverrige og hun vil kunne blive på processuelt ophold.
Turist visaets er på 3 måneder.
Håber det er til at forstå.

Jeg har 2 gange søgt om ægteskabsattest og er begge gange bedt om at komme til møde i Odense.
Vi har kendt hinanden snart 2 år og jeg tager derned 2 gang om et par uger.

mhg

Re: processuelt ophold

Indlæg af mhg » 16.06.2025 11:32:29

Når I er blevet gift og flytter til Sverige, vil din kone have RET til ophold under EU-regler, så snart I har søgt om hendes opholdskort. Der er fsv. ikke noget der hedder processuelt ophold, når man bruger EU-regler, så hun vil fx have ret til at arbejde med det samme, dog er det ofte svært at overbevise en arbejdsgiver om det.

I behøver altså ikke at sidde og holde øje med slutdato for visum.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Danny

Re: processuelt ophold

Indlæg af Danny » 18.06.2025 05:13:18

Det lyder godt. Hun kan arbejde så hurtigt fordi der er arbejde det venter men det arbejde kræver helst et cvr nummer og er i Danmark.
Hun skal arbejde med mig og vi skal over til Danmark hver dag. Jeg skriver helst cvr nr da det er arbejde på tilbud jeg laver som hun bliver en del af.
Er det let at få et svensk cvr nummer og hvor kan man læse om de regler fordi syntes det er svært at finde.

Besvar