Hejsa,
Min mand fra New York, og jeg(dansk statsborger) blev gift sidste år i Danmark, og vi har siden opholdt os i USA. Vi er ved at planlægge at komme tilbage, da jeg starter studie i København efter sommerferien. For at gøre familiesammenføringsprocessen lettere overvejer vi at flytte til Malmø, og jeg har tænkt mig at pendle derfra. Han er uddannet arkitekt, og er i dialog med sin amerikanske chef om at beholde sit job, og arbejde hjemmefra, fra Sverige, men dette er dog IKKE garanteret. Jeg kan se at et af kravene for familiesammenføring i Sverige, er at man skulle forsørge sig selv og sin familie i Sverige, og have tilstrækkelige midler til det. Jeg har ikke nok midler på min konto, og har en lille SU-gæld. Kan en løsning på dette være, hvis han kan beholde sit job, og derfor vise at han kan forsørge mig, og/eller han kan overføre mig, eller en fælleskonto en opsparing på 80.000? Er SU kategoriseret som en social ydelse, der kan kan stå til hinder for sammenføringen efter de svenske regler?
Skal jeg finde bolig i Sverige, før han kan komme dertil får at bo, eller vil det være et problem at hans navn ikke også er på samme lejekontrakt?
Vi har boet i USA i 9 måneder sammen, og søgt green card. Giver det nogen fordel at vi har boet sammen her, i den svenske sammenføring, eller sammenføring efter EU reglerne?
Kan er det realistisk at vi kan sammenføre i vores situation?
På forhånd tak!
familiesammenføring i Sverige som studerende
Re: familiesammenføring i Sverige som studerende
I er gift, så glem alt om reglerne for samlevende.
EU-regler for fs for Studerende (https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne):
"Du er studerende, hvis du er indskrevet på en anerkendt uddannelse i det EU/EØS-land, hvor du bor. Eller hvis du er studerende i Danmark og tager et semester eller en praktik i et andet EU/EØS-land.
Studerende skal råde over en sygeforsikring fra hjemlandet og skrive under på, at de vil forsørge sig selv og deres familie under opholdet.
Eksempel 1:
Du er studerende og tager et semester eller en praktik i et andet EU/EØS-land. Du tager din danske SU med dig.
Eksempel 2:
Du indskriver dig på en anerkendt uddannelse i et andet EU/EØS-land. I nogle tilfælde vil du kunne modtage dansk SU."
Du skal altså KUN skrive under på at ville forsørge jer, du behøver ikke BEVISE nogen bestemt indtægt. Hvis I de facto forsørger jer selv, så er det helt fint.
EU-regler for fs for Studerende (https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne):
"Du er studerende, hvis du er indskrevet på en anerkendt uddannelse i det EU/EØS-land, hvor du bor. Eller hvis du er studerende i Danmark og tager et semester eller en praktik i et andet EU/EØS-land.
Studerende skal råde over en sygeforsikring fra hjemlandet og skrive under på, at de vil forsørge sig selv og deres familie under opholdet.
Eksempel 1:
Du er studerende og tager et semester eller en praktik i et andet EU/EØS-land. Du tager din danske SU med dig.
Eksempel 2:
Du indskriver dig på en anerkendt uddannelse i et andet EU/EØS-land. I nogle tilfælde vil du kunne modtage dansk SU."
Du skal altså KUN skrive under på at ville forsørge jer, du behøver ikke BEVISE nogen bestemt indtægt. Hvis I de facto forsørger jer selv, så er det helt fint.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG