Regler for familiesammenføring i Sverige efter national ret er ændret
-
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Regler for familiesammenføring i Sverige efter national ret er ændret
En af ÆUGs rådgivere, som er bosat i Sverige, har gjort opmærksom på, at vores vejledningstekster om de nationale svenske regler ikke længere stemmer overens med virkeligheden. Reglerne derovre er strammet på en række punkter, således at der ikke længere er nogen fidus i for danskere at benytte sig af de svenske nationale regler. Man skal derfor se bort fra vores vejledningstekster hvad dette angår indtil videre.
EDIT: Rådgivningsteksten om de nationale svenske regler vil blive fjernet i dag. Der kommer ikke nye op.
ÆUG
EDIT: Rådgivningsteksten om de nationale svenske regler vil blive fjernet i dag. Der kommer ikke nye op.
ÆUG
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Re: Regler for familiesammenføring i Sverige efter national ret er ændret
Hvad er det helt konkret, der er ændret?
-
- Kontakt:
Som jeg er orienteret, er de nationale regler for familiesammenføring i Sverige blevet strammet så meget, at det ikke længere kan betale sig for dansk-internationale par at bruge dem. Det er ved at være noget tid siden jeg fik det at vide, men så hut jeg visker er rådighedsbeløbet sat op, boligkravet er ændret og det er sværere at opnå permanent opholdstilladelse.
Men det er ikke din erfaring?
Men det er ikke din erfaring?
Nej, i hvert fald ikke i forhold til at få permanent opholdstilladelse.
-
Jeg kan godt se, at tråden er gammel... Men prøver alligevel.
Kender I til nogen, der for nylig har prøvet at lave ægtefællesammenføring i Sverige efter de nationale regler?
Jeg læser fx på Migrationsverkets hjemmeside, at ægtefællen ved familiesammenføring med en nordisk statsborger kan lave sin ansøgning fra Sverige. Kilde: https://www.migrationsverket.se/Privatp ... iljen.html.
Jeg ringede til Migrationsverket, og vedkommende der sagde, at ansøgningen skulle laves fra hjemlandet, og ægtefællen først kunne flytte til Sverige efter at have modtaget en positiv afgørelse. Dvs. komplet modsat af hvad der står på deres webside.
Det er jo en vigtig detalje. Kender I svaret baseret på nylig erfaring?
Kender I til nogen, der for nylig har prøvet at lave ægtefællesammenføring i Sverige efter de nationale regler?
Jeg læser fx på Migrationsverkets hjemmeside, at ægtefællen ved familiesammenføring med en nordisk statsborger kan lave sin ansøgning fra Sverige. Kilde: https://www.migrationsverket.se/Privatp ... iljen.html.
Jeg ringede til Migrationsverket, og vedkommende der sagde, at ansøgningen skulle laves fra hjemlandet, og ægtefællen først kunne flytte til Sverige efter at have modtaget en positiv afgørelse. Dvs. komplet modsat af hvad der står på deres webside.
Det er jo en vigtig detalje. Kender I svaret baseret på nylig erfaring?
-
- Kontakt:
Oplysningen på hjemmesiden er korrekt.
Og så lidt mere end et år efter sidste besked, så er jeg begyndt at spørge Migrationsverket omkring denne regel. Vores historik er at vi nu har boet i Sverige lidt mere end 3 år (og vi er ikke på vej nogen steder hen). Jeg er dansk, hun er på EU-ophold og før vi flyttede herover havde vi boet sammen i Danmark i ca. 6 år. Hun var på anden opholdstilladelse.
Jeg har spurgt en gang og fået et EU svar helt hen i vejret, så jeg har netop spurgt igen, denne gang med henvisning til siden https://www.migrationsverket.se/Privatp ... iljen.html . Den web ansøgning man kommer til kræver en ambassade uden for norden, så jeg har tidligere spurgt om hvorfor ambassaden i København ikke er nævnt, og det fik jeg som sagt et svar en i vejret på. Men til Migrationsverkets forsvar skal jeg måske nævne at jeg ikke henviste til ovenstående hjemmeside.
Jeg tror - det melder kilder på vandrørene - at de har en papirblanket man kan ansøge på som man vist også selv skal hente på et Migrationsverks-kontor, men det vil vise sig om det er vejen frem. Hvis jeg husker det, så vil jeg ajourføre tråden i takt med at der sker noget.
Jeg har spurgt en gang og fået et EU svar helt hen i vejret, så jeg har netop spurgt igen, denne gang med henvisning til siden https://www.migrationsverket.se/Privatp ... iljen.html . Den web ansøgning man kommer til kræver en ambassade uden for norden, så jeg har tidligere spurgt om hvorfor ambassaden i København ikke er nævnt, og det fik jeg som sagt et svar en i vejret på. Men til Migrationsverkets forsvar skal jeg måske nævne at jeg ikke henviste til ovenstående hjemmeside.
Jeg tror - det melder kilder på vandrørene - at de har en papirblanket man kan ansøge på som man vist også selv skal hente på et Migrationsverks-kontor, men det vil vise sig om det er vejen frem. Hvis jeg husker det, så vil jeg ajourføre tråden i takt med at der sker noget.