Hej alle
Jeg har søgt nettet tyndt, og jeg kan ikke finde svar. Jeg og min mand står i en situation hvor vi skal søge familiesammenføring i Sverige.
Lidt baggrund.
Han er født og opvokset i DK og har fuldtidsarbejde i Danmark og vi har 2 børn sammen. Han er desværre udelukket for at få Permanent opholdstilladelse i Danmark, og det er grunden til vi søger familiesammenføring gennem EU reglerne i Sverige. Men mit spørgsmål er nu, han har jo arbejde i Danmark, kan vi søge arbejdstilladelse i DK før vi flytter til Sverige, eller kan han først det når han har fået opholdstilladelse gennem EU reglerne. Han opfylder kravet omkring løn. Behandlingstiden for arbejdstilladelse i DK er PT 3 måneder, så derfor ville det være rart at kunne få tilladelsen inden vi flytter så han ikke skal gå i 3 måneder uden sit arbejde/løn
Er der andre der har stået i sammen situation?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Ditte
Arbejdstilladelse i Danmark, familiesammenføring Sverige
Re: Arbejdstilladelse i Danmark, familiesammenføring Sverige
Når I benytter EU-regler, har din ægtefælle ALLE rettigheder i Danmark i samme øjeblik, ansøgningen er afleveret til rette myndighed. Så der er ikke noget med, at man skal gå og vente. Din ægtefælle kan begynde at arbejde i Danmark fra dag 1, hvor ansøgningen er afleveret.
Men ja, naturligvis opfylder han så ikke reglerne for at arbejde i Danmark, mens I bor i Sverige. Jeg vil ikke anbefale, at din mand bevarer sit job i Danmark, mens I bor i Sverige, eftersom det dels kræver en ny arbejds- og opholdstilladelse, som du selv er inde på, men det vil også kunne medføre, at myndighederne ikke anser jeres ophold i Sverige som reelt, når I måske begge arbejder i Danmark og "kun" bor i Sverige.
Men ja, naturligvis opfylder han så ikke reglerne for at arbejde i Danmark, mens I bor i Sverige. Jeg vil ikke anbefale, at din mand bevarer sit job i Danmark, mens I bor i Sverige, eftersom det dels kræver en ny arbejds- og opholdstilladelse, som du selv er inde på, men det vil også kunne medføre, at myndighederne ikke anser jeres ophold i Sverige som reelt, når I måske begge arbejder i Danmark og "kun" bor i Sverige.
Juniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser.
Jeg kan desværre ikke læse private beskeder i forum, men ved behov så skriv til skaanebo@gmail.com.
Jeg kan desværre ikke læse private beskeder i forum, men ved behov så skriv til skaanebo@gmail.com.
-
han vil have mulighed for at ansøge om fortsat arbejdstilladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning, så det er værd at undersøge som en mulighed, for det kræver ganske rigtigt en ansøgning, når man bor i Sverige på opholdskort.
Det er danskerens reelle ophold, der skal vurderes ved tilbageflytningen, så jeg ser det ikke umiddelbart som en hindring at ikke-EU-borgeren arbejder i Danmark. https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... ilknytning
Det er danskerens reelle ophold, der skal vurderes ved tilbageflytningen, så jeg ser det ikke umiddelbart som en hindring at ikke-EU-borgeren arbejder i Danmark. https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... ilknytning
Med venlig hilsen
Jens P. Kloster
Jens P. Kloster
Når din udenlandske ægtefælle allerede har opholds- og arbejdstilladelse i DK og ønsker at bevare sit job i Danmark, skal han/hun jo bare tage ferie fra sit arbejde i fx tre-fire uger i slutningen af danskerens tre måneders lange ophold i Sverige. Den udenlandske ægtefælle skal jo blot have sluttet sig til sin danske familie i Sverige, men det er alene danskeren, som skal have boet mindst 3 måneder i Sverige.
Så en fremgangsmåde er, at udlændingen beholder sit job og bopæl i DK indtil ca. en måned før, at danskeren er parat til at flytte retur til Danmark fra Sverige. Og så blot tager ferie fra sit job i Danmark og slutter sig til ægtefællen i Sverige. Når parret så sammen rejser videre til DK, kan den udenlandske ægtefælle vende tilbage til sit job i DK.
Så en fremgangsmåde er, at udlændingen beholder sit job og bopæl i DK indtil ca. en måned før, at danskeren er parat til at flytte retur til Danmark fra Sverige. Og så blot tager ferie fra sit job i Danmark og slutter sig til ægtefællen i Sverige. Når parret så sammen rejser videre til DK, kan den udenlandske ægtefælle vende tilbage til sit job i DK.
Juniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser.