Arbejdstilladelse i Danmark, familiesammenføring Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ditte93
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30.01.2023 22:11:35

Arbejdstilladelse i Danmark, familiesammenføring Sverige

Indlæg af Ditte93 » 30.01.2023 22:20:53

Hej alle
Jeg har søgt nettet tyndt, og jeg kan ikke finde svar. Jeg og min mand står i en situation hvor vi skal søge familiesammenføring i Sverige.
Lidt baggrund.
Han er født og opvokset i DK og har fuldtidsarbejde i Danmark og vi har 2 børn sammen. Han er desværre udelukket for at få Permanent opholdstilladelse i Danmark, og det er grunden til vi søger familiesammenføring gennem EU reglerne i Sverige. Men mit spørgsmål er nu, han har jo arbejde i Danmark, kan vi søge arbejdstilladelse i DK før vi flytter til Sverige, eller kan han først det når han har fået opholdstilladelse gennem EU reglerne. Han opfylder kravet omkring løn. Behandlingstiden for arbejdstilladelse i DK er PT 3 måneder, så derfor ville det være rart at kunne få tilladelsen inden vi flytter så han ikke skal gå i 3 måneder uden sit arbejde/løn
Er der andre der har stået i sammen situation?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Ditte

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Arbejdstilladelse i Danmark, familiesammenføring Sverige

Indlæg af skaanebo » 31.01.2023 10:08:31

Når I benytter EU-regler, har din ægtefælle ALLE rettigheder i Danmark i samme øjeblik, ansøgningen er afleveret til rette myndighed. Så der er ikke noget med, at man skal gå og vente. Din ægtefælle kan begynde at arbejde i Danmark fra dag 1, hvor ansøgningen er afleveret.

Men ja, naturligvis opfylder han så ikke reglerne for at arbejde i Danmark, mens I bor i Sverige. Jeg vil ikke anbefale, at din mand bevarer sit job i Danmark, mens I bor i Sverige, eftersom det dels kræver en ny arbejds- og opholdstilladelse, som du selv er inde på, men det vil også kunne medføre, at myndighederne ikke anser jeres ophold i Sverige som reelt, når I måske begge arbejder i Danmark og "kun" bor i Sverige.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Arbejdstilladelse i Danmark, familiesammenføring Sverige

Indlæg af skaanebo » 06.02.2023 12:33:50

Når din udenlandske ægtefælle allerede har opholds- og arbejdstilladelse i DK og ønsker at bevare sit job i Danmark, skal han/hun jo bare tage ferie fra sit arbejde i fx tre-fire uger i slutningen af danskerens tre måneders lange ophold i Sverige. Den udenlandske ægtefælle skal jo blot have sluttet sig til sin danske familie i Sverige, men det er alene danskeren, som skal have boet mindst 3 måneder i Sverige.

Så en fremgangsmåde er, at udlændingen beholder sit job og bopæl i DK indtil ca. en måned før, at danskeren er parat til at flytte retur til Danmark fra Sverige. Og så blot tager ferie fra sit job i Danmark og slutter sig til ægtefællen i Sverige. Når parret så sammen rejser videre til DK, kan den udenlandske ægtefælle vende tilbage til sit job i DK.

Besvar