hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 07.03.2020 20:49:51

Check for example on this link:
https://www.immobilienscout24.de

Where you can live is dependent on your budget, and of course whether you need to work or have your own means or a business you can run from home. In that case, if it is on-line and you need good internet connection be aware that Germany still is somewhat of a developing country in that respect. In other words: check whether you can get fibernet. The cheapest places to live are often those where tv- and internet connections are poor.

On this link you can check prices:
https://www.focus.de/immobilien/mieten/ ... 01695.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Louise Isabel
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20.06.2015 09:30:03

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af Louise Isabel » 28.12.2020 18:53:30

Kære Thomas Høj

Vil meget gerne høre hvordan det gik med jer og om det lykkes på tros af Covid-19 lockdown,
Min Mand og jeg er selv i meget lignede situration og vil derfor gerne høre mere om jeres forløb.

mvh Louise Singh

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af gambler » 30.12.2020 11:22:52

@Louise

click på brugernavn, du ? om erfaring - ofte når folk har fået ''deres'' ting løst, er de ikke aktiv længere

Senest aktiv:11.03.2020 :!:

godt nytår

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 20.02.2022 11:57:22

Hej Allesammen
Ja så er jeg her igen :shock: med en lille historie om os da coronaen ramte verden.
Min kone og jeg søgte om visit visa i 2020 og den gik igennem smertefrit, hun fik visa og vi var simpelthen bare så glade.
Jeg var især glad for nu fik jeg chancen til at vise min kone Danmark og hvor jeg er født og opvokset, det hele var bare så godt.
Men som i nmok alle ved så blev vi alle ramt af coronaen på den ene eller anden måde, og det gjorde vi også.
Min kone stod der med sit visa i hånden og var klar til at rejse, men så begyndte landene at lukke ned og vi kunne se at det blev nok svært at komme til danmark, så vi besluttede os for at Blive på Sri Lanka, og vi begge tror at det var en god ting at vi gjorde.
Vi var ikke strandet og kunne stadig leve være sammen med hendes familie, så alt i alt føler vi at vores beslutning har været den rigtige.
Men nu skal det være, vi søger igen om visa og håber og tror på at vi får det og den krise der er i EU og Ukraine ikke blander sig i vores planer, så vi kan komme afsted, vi glæder os til at se hvad det bliver.
Der er det her lille ordsprog: Tålmodighed er en dyd. Gør ikke noget overilet bare fordi man så gerne vil noget, tag tingene som de kommer og så få det bedste ud af situationen.
Så vi skal have vores 4 skud vaccination da Tyskland ikke godkender Sinopham, så 2 skud sinopham og 2 skud pfizer, så må man da sige man er dækket ind, eller man må håbe, man ved aldrig hvad der kan ske.
Tak for al den hjælp jeg fik i sin tid, håber jeg kan være behjælpelig senere hen når vi er kommet til rette i Tyskland.
Mange venlige Hilsener
Thomas Høj

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 16.03.2022 13:49:04

Hej Igen
Ja så har vi søgt om visit visa igen og håber selvfølgelig på at vi får det.
Men har set en masse videoer om at det kan være svært at finde en lejlighed i Tyskland, måske sværere i nogle Regioner end andre.
Men hvis vi skal kunne få henden EU opholdskort i hus er det jo tvingene nødvendigt med en adr
Er det virkelig rigtigt at det kan tage tid og finde et sted at bo?
Er der nogle Regioner der er nemmere end andre,(nogen med erfaring fra Tyskland, ligegyldigt Region), eller skal man tage en Wohnung auf zeit, hvor man kan håbe på man kan få en adr, tror i det vil være en nemmere løsning til at starte med?
Og Jobs er også ok nemt at få?
Har styr på det meste men da jeg har set så mange videoer omkring, hvordan at skaffe sig en bolig og anskaffe sig et arbejde er jeg da godt blevet meget i tvivl om den tid vi får vil være nok til at i det mindste få ansøgt om EU opholds kort.
For der er rigtig mange som siger at skaffe sig en lejlighed kan tage tid, nogle gange lang tid, og det er jo den absolutte vigtigste del for os, så hun kan få opholds kort.
håber der er nogen som kan hjælpe eller nogen som kender nogen som har en lejlighed de kan leje os.
men vil i det mindste selv prøve at få en wohnung auf zeit og så tage den derfra.
Mange venlige hilsener
Thomas Høj

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 17.03.2022 05:12:33

Hvis planen ikke er at bosætte sig i Tyskland på ubestemt tid (årevis), vil Wohnung auf Zeit bestemt være det bedste. De er ofte møbleret, ligesom et værelse i en WG (Wohngemeinschaft = kollektiv lejlighed) ofte vil være, og man vil kunne blive registreret på adressen, da det som regel ikke er fremleje (i Sverige er der ofte problemer med at folk fremlejer ulovligt, og man derfor ikke kan blive registreret).
Mht. job afhænger det jo meget af, hvad man er villig til at tage, og af hvor man slår sig ned. Har du mulighed for at tage dagpenge med fra DK, vil det give lidt ro i maven til du finder noget - husk at 10-12 t/uge er tilstrækkeligt til at opnå arbejdstagerstatus, så en weekendtjans på en tankstation eller 2-3 timers dagligt rengøringsjob er nok, og vælger du WG måske også nok til at leve af.
mh
Rådgiver for ÆUG

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 14.04.2022 12:12:58

Hej
Vi er i Flensburg lige nu og prøver at finde noget her, men det er godt svært at finde noget for udlejere her er udmærket klar over at du måske rejser igen efter 6 md uanset om du fortæller at du meget gerne vil bo her i længere tid, men de tror ikke på os fordi så mange danskere har brugt den her model så meget at det er blevet lidt ødelagt for os der rent faktisk gerne vil bo i Flensburg i meget længere tid.Så mit spørgsmål er: Er der nogen som kender til en by eller amt hvor det er nemmere at bosætte sig og nemmere at få Residens kort til min kone gennem EU reglerne her i Tyskland. Jeg har fået et wunderflats offer fra en lille by som surwold tæt på den hollandske grænse,vil det være tilrådeligt at tage den bolig da den er på begrænset tid.
Håber der er nogen derude som kan hjælpe os da vi gerne vil finde noget her og nu
Mange venlige hilsener
Thomas Høj

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 14.04.2022 12:51:03

Surwold er i Nedersachsen, som nok ikke har været overrendt af danskere, som vil benytte EU-reglerne til at komme tilbage til DK. Hvor begrænset er tiden, og hvilket sted ville du kunne søge om opholdskort, hvis du vælger det? Så vidt jeg kan se, skal du til Mappen, Leer eller Cloppenburg.

Min oplevelse med Nedersachsens myndigheder er, at de har været til at have med at gøre, men især når man vælger mindre byer, risikerer man at skulle til andre byer for at få ordnet sine forskellige ting. Hvis du har bil, er det ikke så stort et problem, men når man som jeg har skullet rundt med gåben, bus og tog, tager det sin tid. Og husk, at der er søndagslukket i Tyskland, vigtigt hvis man bor i en lille by uden en stor banegård med butikker (i Hamborg er det nødløsningen om søndagen).
mh
Rådgiver for ÆUG

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 14.04.2022 17:57:54

nu bliver jeg lige nødt at blive oplyst igen i forhold til hvad vi skal bruge af dokumantation for at få opholds kort til min kone i Flensburg.
må hjertens gerne fortælle mig hvad Eu opholds kortet hedder her i tyskland.
klappen er gået ned
Har fået et sted at bo hvor vi kan have adr og lejekontrakt.
vil bare gerne høre hvilke papire vi skal medbringe til einwanderingburo så det kommer til at gå let ogsmertefrit for min kone at få Eu opholdskortet.
mange tak på forhånd ogstor stor tak jer alle some har guided og givet råd.
venlig hilsen
Thomas Høj

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 15.04.2022 12:15:24

Det hedder: EU-Freizügigkeitsbescheinigung eller EU-Aufenthaltskarte

Prøv at læse informationerne her: https://service.berlin.de/dienstleistung/324282/

De er ganske vist for Berlin, men ALLE andre steder skal have de samme formularer og den samme dokumentation, det er kun adresserne som er anderledes.

Du kan på siden vælge at få informationerne på engelsk, hvis det er lettere - kig oppe til højre, der er et engelsk flag at klikke på.
mh
Rådgiver for ÆUG

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 26.04.2022 10:54:57

hej igen
Tak mh for al den hjælp du yder.
men jeg har et spørgsmål mere
jeg har led og ledt på internettet omkring at jeg skal have nok penge hver måned og måske en opsparing så jeg kan forsørge min kone og ikke lægge
Flensburg/Tyskland til last.
hvor kam jeg se hvor meget det beløb er, gor jeg kan virkelig ikke finde det.
og at jeg er førtidspensionist gør processen lidt nemmere hernede i henhold til Eu-aufenhaltkarte til min kone.
skal bare vide den beløbs grænse de siger så jeg ved om jeg får nok udbetalt pr md, eller jeg skal have hundredetusindvis a kroner på opsparingen, så jeg ikke belaster de tyske myndigheder.
har betalt 3 md husleje i en 30 kvradratmeter lejlighed(møbleret), forhåbentlig ser de den som står nok, for den volder os ikke problemer i hverdagen, og vi har det hele.
håber der er en som kan hjælpe
med venlig hilsen
Thomas Høj

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 26.04.2022 13:59:51

Din førtidspension er alt rigeligt, den overstiger den mindste ‘Harz4’ (svarer til kontanthjælp), man kan få i Tyskland.

Du kan bede om at få en engelsk udgave af din pensionsbesked, som du vedlægger når I søger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar