Familiesammenføring I Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jlgsy94
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23.02.2018 20:14:11

Familiesammenføring I Sverige

Indlæg af jlgsy94 » 23.02.2018 20:27:15

Hej alle,

Jeg har nogle spørgsmål vedr. Familiesammenføring I Sverige og håber i kan hjælpe mig.

Jeg undskylder på forvejen at den nedestående tekst er på engelsk, men det er en direkte kopi af den email som jeg har sendt afsted til den svenske ambassade I London og Migrationsverket.

Hello,
I'm a 24 year old Danish citizen who's lived in Guernsey, Channel Islands, with my fiancé for the past 8 years. We also have 3 children together who are aged 6, 5, and 2 years old respectively. The children are all Danish Citizens by birth through me.

My fiancé is a British Citizen, but because he was born and raised in Guernsey, he has an endorsement in his passport which reads;

"The holder is not entitled to benefit from EU provisions relating to employment or establishment."

In essence although he is a British Citizen, he is regarded as a citizen of a non-EU country.

We are looking at the possibility of moving to Sweden together, however I have a few questions regarding this;

1. Due to me and our children being Danish Citizens, we are therefore also Nordic citizens. Does this mean we are entitled to any financial assistance in Sweden whilst I look for work? If so, what benefits would we be entitled to? Would we also be entitled to help to find a place to live, or would this be something we would have to arrange ourselves?

2. As I am a Danish citizen, thereby also a Nordic and EU citizen, I am aware that we can apply under Swedish rules or EU rules. Due to the above factors, which one of these would be better for us in this case?

3. As my fiancé is a British Citizen, this means he does not need a visa to enter Sweden and can stay in Sweden for up to 90 days without a permit. Does this mean we can move and enter Sweden together?

Jeg ville lige understrege, at vi ikke har tænkt os at være afhængige af sociale ydelser. Vi vil selvfølgelig fået penge sparet sammen før vi flytter. Det var mere hvis jeg ville være uheldig og ikke har kunne fundet arbejde efter et stykke tid.

På forhånd tak!

jlgsy94
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23.02.2018 20:14:11

Re: Familiesammenføring I Sverige

Indlæg af jlgsy94 » 24.02.2018 09:04:48

Er der nogen der kan hjælpe?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring I Sverige

Indlæg af skaanebo » 24.02.2018 09:06:49

Du spørger i både øst og vest, det er alt for bredt og for hypotetisk.

Tag udgangspunkt i jeres konkrete situation og flyt IKKE til Sverige, medmindre du har job parat (du kan også blive grænsegænger).

Og I skal selv finde bolig. Der er ingen hjælp at få til det fra nogen.

Og selvfølgelig kan I søge barnbidrag, bostadsbidrag, aktivitetsstöd, osv. ligesom alle andre, der bor i Sverige.

Og som brite kan din forlovede naturligvis uden videre rejse til Sverige med dig.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring I Sverige

Indlæg af skaanebo » 24.02.2018 11:20:42

Læs i øvrigt ÆUG’s vejledning om EU/Sverige under menupunktet “rådgivning” på forsiden af hjemmesiden.

jlgsy94
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23.02.2018 20:14:11

Re: Familiesammenføring I Sverige

Indlæg af jlgsy94 » 24.02.2018 12:01:29

Tak for svar skaanebo. Jeg vil prøve på at forklare vores situation lidt bedre;

Vores ønske var at flytte direkte hjem til Danmark. Det kan så ikke lade sig gøre, idet at han har den påtegnelse I hans pas. Statsforvaltningen fortalte os, at hvis vi bosætter os I et andet EU land i mindst 3 måneder, så kan vi flytte til Danmark og søge om familiesammenføring efter EU regler.

Sverige ville I dette tilfælde være det land, villain vil flytte til på grund af det følgende;

1. Hele min danske familie bor I Københavns området. Hvis vi bosætter os I malmö, så ville det være en let sag, at komme på besøg.

2. Jeg har tænkt mig at finde arbejde I København, og vil dermed være grænsegængere.

Jeg er ufaglært, men har haft 4 års erfaring indenfor salg og butiksarbejde, samt 1 års erfaring indenfor marketing I B2B. Ud over dette, så taler jeg også flydene engelsk, også på et skriftlig niveau.

Vi er først nu begyndt på at planlægge det, så der er meget vi stadig skal have fundet ud osv.

Grunden til at vi vil flytte fra Guernsey, er så vi kan tilbyde vores børn en bedre fremtid og mere frihed. Vi vil have at de har mulighed for en god opvækst, samt have gode valg muligheder når det gælder deres uddannelse og arbejde når de er voksne. Vi synes ikke dette er en mulighed på Guernsey.

En anden grund er at jeg vil være sikker på at vores børn kan beholde deres dansk statsborgerskab efter deres 21. år fødselsdag, da de var født på Guernsey, og har boet her siden da.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring I Sverige

Indlæg af skaanebo » 24.02.2018 12:44:45

Okay, så planen er kun at være i Malmø tre måneder?

I øvrigt kunne I vel også komme omkring problemet med din mands pas, der gør, at han ikke er EU-borger, ved at flytte kortvarigt til England, så han kan få et almindeligt britisk pas?

jlgsy94
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23.02.2018 20:14:11

Re: Familiesammenføring I Sverige

Indlæg af jlgsy94 » 24.02.2018 13:18:47

Nej, han skal være bosiddene I England I 5 år før at han vil få en selvstændig tilknytning til Storbritannien. Det er dog sandt at jeg kun skal opholde mig I England I 3 måneder med ham for, at jeg har benyttet min EU ret.

Vi vil dog tættere på familien I Danmark, og vi vil også have muligheden for at tage børnene på besøg til København. Det vil også være letter at flytte fra malmö til København, end af det ville være at flytte fra Storbritannien.

Ja, det er vores plan om at bo i malmö I 3 måneder, måske lidt længere, så vi kan være sikker på at vi har opfyldt betingelserne om, at komme til Danmark under familiesammenføring efter EU regler.

Hvis det efter noget tid, viser sig at være lidt svært at finde arbejde og jeg så søger om arbetsstöd, ville det på nogen måde have en betydning for os når vi vil flytte til Danmark under EU regler? Vil det også have betydning for, om han kan fortsat opholde sig I Sverige med mig og vores børn?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring I Sverige

Indlæg af skaanebo » 24.02.2018 13:41:19

Det afgørende er, at du finder job først. Hvis du så senere bliver ufrivilligt arbejdsløs, kan I godt søge om socialhjælp, hvis du da ikke er medlem af en a-kasse. Men vær obs på, at det er smartest at bo og arbejde i samme land, for der gælder særlige regler for "person med tilstrækkelige midler".

Så skaf job først, dernæst bolig, og flyt så.

Lad være med at flytte hele familien, førend du har et job, I kan leve af. Og husk, din mand må jo også gerne arbejde i Sverige, når der er søgt om opholdskort efter EU-regler.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring I Sverige

Indlæg af mh1 » 24.02.2018 21:03:16

Og husk, at det ikke er nok blot at flytte til DK, for at dine børn kan bevare dansk statsborgerskab. Der SKAL søges om bevarelse, inden de fylder 22 år, når de er født udenfor DK. Pt tilrådes det, at man søger når man er fyldt 20, da sagsbehandlingstiden er lang.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar