Klage over behandlingstid

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
opsøgerlys
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10.05.2016 19:07:53

Klage over behandlingstid

Indlæg af opsøgerlys » 27.11.2017 11:29:20

Hej, nogen der ved hvor man kan sende en klage over at min ansøgning til min kones permanent opholdstilladelse endnu ikke er blevet åbnet?

Der er nu gået mere end 4 måneder, og sagen er endnu ikke rørt.

Og hvornår må man egentlig klage?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Klage over behandlingstid

Indlæg af mh1 » 27.11.2017 15:48:52

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... stider/us/

Behandlingstiden er op til 8 mdr., så det er langt fra at der er noget at klage over endnu.
mh
Rådgiver for ÆUG

opsøgerlys
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10.05.2016 19:07:53

Re: Klage over behandlingstid

Indlæg af opsøgerlys » 28.11.2017 21:28:16

Hej mh,

Jeg takker for dit svar. Jeg undskylder at jeg ikke har skrevet at det er iflg svenske regler jeg har med at gøre.

Undskyld mange gange... Kan se at du har brugt tid og energi på at finde link til mig.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Klage over behandlingstid

Indlæg af skaanebo » 28.11.2017 21:56:02

Fire måneder er da ingen tid i Sverige. Når der er gået 12 kan I begynde at tænke på at klage.

opsøgerlys
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10.05.2016 19:07:53

Re: Klage over behandlingstid

Indlæg af opsøgerlys » 29.11.2017 20:31:35

endnu en gang takker jeg mange gange for jeres svar. Jeg venter 8 måneder yderligere for at klage, medmindre der sker mirakel og min kone får permanent opholdstilladelse.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Klage over behandlingstid

Indlæg af mh1 » 01.12.2017 06:16:19

Det er forhåbentlig lettere at holde ventetiden ud, når du har en ca. forventet løbetid, hvor du så VED at der ikke er grund til at stå vagt ved postkassen før om 7-8 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

opsøgerlys
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10.05.2016 19:07:53

Re: Klage over behandlingstid

Indlæg af opsøgerlys » 03.12.2017 19:45:29

Her er en detalje, jeg føler forpligtet til at dele med medlemmerne herinde:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svaret på din forespørgsel er angivet nedenfor. Bemærk venligst, at den rådgivning, du har fået af Dit Europa - Råd , er uafhængig rådgivning og ikke bør betragtes som holdningen hos Europa-Kommissionen, andre EU-institutioner eller personalet hos disse. Rådgivningen vil heller ikke være bindende for Europa-Kommissionen, andre EU-institutioner eller nationale institutioner.

Kære borger,

når du har boet i dit nye EU-land, Sverige, i 5 år i træk, får du automatisk ret til permanent opholdstilladelse uden at skulle opfylde yderligere betingelser - du kan blive så længe du vil, også selvom du ikke arbejder og har brug for indkomststøtte.

Kravet om uafbrudt ophold berøres ikke af:
midlertidigt fravær (under 6 måneder om året)
ét fravær på højst 12 på hinanden følgende måneder af vægtige grunde som graviditet og fødsel eller alvorlig sygdom, arbejde eller erhvervsuddannelse eller udstationering i et andet land.
Du nyder godt af samme rettigheder og fordele som landets statsborgere.

Sverige skal udstede inden for en frist på seks måneder efter indgivelse af ansøgning et
tidsubegrænset opholdskort til familiemedlemmer, der er EU borger eller ikke er statsborgere i en medlemsstat, når de
har ret til tidsubegrænset ophold.

Besiddelse af et bevis for ret til tidsubegrænset ophold, et bevis for indgivelse af ansøgning om opholdskort for familiemedlemmer, et opholdskort eller et
tidsubegrænset opholdskort kan under ingen omstændigheder stilles som betingelse for udøvelse af
en rettighed eller gennemførelse af en administrativ handling, idet den pågældende med en hvilken
som helst anden type dokumentation kan godtgøre at være omfattet af de pågældende rettigheder.

Der er for øjeblikket langt ventetid med hensyn til ydstedelse af opholdskort i Sverige.

Hvis du vil klage på EU niveau:

https://ec.europa.eu/info/about-europea ... mplaint_en

Direktiv 2004/38.

Med venlig hilsen,

Dit Europa Råd og Vink

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Se Dit Europa – Råd med henblik på fremsendelse af en ny forespørgsel, men undlad venligst at besvare denne e-mail.

Din oprindelige forespørgsel lød:
Hej, jeg har ansøgt om permanent opholdstilladelse i Sverige efter europæiske regler med at være bosat i et land som minimum 5 år. Det har vi efterlevet.
Vores udfordring er at vi ansøgte om permanent opholdstilladelse tilbage den 17. Juli 2017. Hendes 5 årige opholdskort udløb 12. August 2017.
Ifølge migrationsverket i Sverige kan beslutningen tage op til 15 måneder.
Det kan da umuligt tage så lang tid.
Ifølge deres hjemmeside med vores sagsnunner har de ikke engang åbnet sagen. Vi står stadig i kø.
Hvad er vores rettigheder her? Vores liv sidder fast.

Med venlig hilsen

Dit Europa - Råd

Besvar