Råd til at dokumenter ægteskab

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Missn
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26.12.2016 13:21:13

Råd til at dokumenter ægteskab

Indlæg af Missn » 02.01.2017 09:58:33

Hej.
tiden nærmmere sig hvor jeg skal til at søge om fs til min mand.
min mand og jeg har været gift i snart 4 år og vi har boet sammen i 3 år i saudi arabien.
jeg har mine ægteskabs papir som jeg skal oversætte til engelsk og kan skaffe en lejekontrakt fra lejeren i saudi arabien. men problemet er at kontrakten kun vil stå under min mands navn ville det egentlig være fint nok? hvis ik så har jeg mine turist visum som hver 6 månede skal fornyes og jeg har dem igennem de 3 år. men problemet er at jeg ikke kunne rejse til saudi arabien med mit danske pas så derfor blev jeg nød til at gør det på det libanesiske pas. ville det egentlig gør noget at det er fra det libanesiske pas? eller skal jeg droppe det og bare sende ægteskabs papir og lejekontrakt? håber I kan give mig en god råd.

ps. ved I om man kan få det oversat i DK fra arabisk til engelsk eller skal jeg heller bare gør det fra det land vi blev gift i ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Råd til at dokumenter ægteskab

Indlæg af mh1 » 02.01.2017 16:36:10

Du kan godt få oversat i DK, men det er sandsynligvis billigere at få det gjort i Saudi Arabien.

MEN det er ikke nok med en oversættelse, du skal også have vielsesattesten legaliseret (ikke lejekontrakten). Det foregår ved at I først går til det saudiske udenrigsministerium og få et stempel på at vielsesattesten er udstedt af en myndighed, som har autorisation til at udstede den, derpå skal I til den danske repræsentation (ambassaden), som skal stemple den som bevis på at de anerkender det saudiske stempel.

Du skal også være opmærksom på, at I ikke kan få fs, hvis ikke din mand har været i Danmark før. Reglerne er blevet ændret på det punkt.

Du skal derfor først søge om turist-(besøgs-)visum til din mand, så I kan rejse sammen til DK, eller du rejser i forvejen og finder et sted, I kan bo, og inviterer ham så på besøg. Så kan I indlevere ansøgning om fs, mens I er i DK.

Endelig skal du være opmærksom på, at der er nye regler. Læs dem godt igennem, så du er forberedt.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... aeller.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Missn
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26.12.2016 13:21:13

Re: Råd til at dokumenter ægteskab

Indlæg af Missn » 02.01.2017 17:21:15

Altså jeg skal søg det i Sverige. Ikke i Danmark. Så nogen ændringer på det du har skrevet.og vil er blevet gift i Libanon.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Råd til at dokumenter ægteskab

Indlæg af mh1 » 03.01.2017 06:36:27

Du skal stadig have legaliseret vielsesattesten, men så på den svenske ambassade.

Hvis I vil søge efter EU-regler behøver I ikke vise dokumentation for samliv.

Det vil stadig være bedst at sæge om et turistvisum, da fs-ansøgninger også efter EU-regler kan tage lang tid. Søger I efter EU-regler efter at I er ankommet, kan din ægtefælle være sammen med dig i Sverige. Før han får sit opholdskort kan han ikke rejse med dig til familiebesøg i DK.

Vil I søge efter svenske regler er sagsbehandlingstiden mere end et år, din ægtefælle skal vente i hjem-/bopælslandet, og kan ikke få visum til besøg i ventetiden. Sverige har indført bolig- og forsørgelseskrav, knap så strenge som de danske, men dog. Du skal dokumentere at kunne forsørge jer begge, og hvis I kun er jer to, skal I have en toværelses med mindst 'kokvrå', dvs tekøkken. Har I børn skal der yderligere være et soveværelse pr 2 børn.
mh
Rådgiver for ÆUG

Missn
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26.12.2016 13:21:13

Re: Råd til at dokumenter ægteskab

Indlæg af Missn » 14.01.2017 21:48:17

Men jeg tænker at og håber at han kan få permanent opholdstilladelse efter første ansøgning som sagt så har bi boet på samme adresse i 3 år og har været gift i Libanon i 4 år. Det ed ægteskabs papir osv har jeg fuldt ud af men hvordan kan jeg ellers bevise at vi har boet sammen i 3 år?

Besvar