FS i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
epok-

FS i Sverige

Indlæg af epok- » 25.08.2016 10:42:32

Hej ÆUG

Jeg håbede på at i kunne hjælpe med at få styr på nogle ting omkring FS i sverige med EU regler.
Vi er gift og har 2 små børn.
Min kone (Thai) er heroppe på turist visum indtil d. 1 november. Håber dog for at det ikke bliver nødvendigt for hende at rejse allerede der.

1. Er en almindelig sygeforsikring nok til at søge efter Eu regler? (Da jeg ikke kan søge efter det blå EU kort, før hun har adresse hos mig i sverige?!)

2. Kan vi aflevere ansøgning personligt til migrationsverket? eller skal den sendes? (fremgår ingen steder på migrationsverket.se at vi kan møde op for dette)

3. Folkebogføring for min kone er det muligt allerede nu, hvor hun er på tidsbegrænset ophold?

På forhånd tak for jeres tid brugt på mit opslag.
Vh.
epok-

JA1415

Re: FS i Sverige

Indlæg af JA1415 » 28.08.2016 15:00:59

1. Er en almindelig sygeforsikring nok til at søge efter Eu regler? (Da jeg ikke kan søge efter det blå EU kort, før hun har adresse hos mig i sverige?!)
Umiddelbart vil en "normal" sygeforsikring ikke være tilstrækkelig, og godkendes ikke.
Såfremt du arbejder i Danmark kan du ansøge om det blå sygesikringskort til din ægtefælle når hun har indgivet ansøgningen om familiesammenføring efter EU reglerne. (EU opholdskort)
Når du ansøger om det blå sygesikringskort hos Udbetaling Danmark, skal du medsende kvitteringen som hun fik på Migrationsverket, som bevis for, at din ægtefælle og ansøgt om opholdskort. Husk også at medsende en kopi af jeres vielsesattest.
På kvitteringen fra Migrationsverket står der anført den adresse hun bor på, som formentlig er hos dig.
2. Kan vi aflevere ansøgning personligt til migrationsverket? eller skal den sendes? (fremgår ingen steder på migrationsverket.se at vi kan møde op for dette)
I kan aflevere ansøgningen personligt ved at møde op på Migrationsverket.
Husk at få en kvittering med det samme.
I kan også sende ansøgningen men det anbefales ikke.
3. Folkebogføring for min kone er det muligt allerede nu, hvor hun er på tidsbegrænset ophold?
Din kone kan ikke blive folkebogført før i har ansøgt om EU opholdskortet.
I kan med fordel når i har indleveret ansøgningen om opholdskort samme dag gå på Skatteværket og ansøge om folkebogføring. Sørg for at have en komplet kopi af ansøgningen som i tager med til Skatteværket.
Husk det hele, så i undgår unødvendig spildtid.

Det blå sygesikringskort forsinker processen lidt, og både Migrationsverket og Skatteverket skal se kortet.

Håber det var svar nok på dine spørgsmål

epok-

Re: FS i Sverige

Indlæg af epok- » 29.08.2016 06:12:11

Mange gange tak JA1415!
Så er jeg lidt mere rolig omkring det hele nu, havde bare svært ved finde hoved og hale i de ting.

Besvar