Hej piger
Så er det vist min tur til at bidrage med input. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg sympatiserer med dig Fru By. Jeg har stået overfor næsten samme situation som dig.
Min mand kommer fra Tyrkiet, og var absolut ikke vant til at hjemmearbejde, var noget man som mand skulle tage sig af. I mange tyrkiske familier, går pigerne jo hjemme, og derfor er det "deres job" at sørge for hjemmet. I Tyrkiet er køkkenet kvindernes domæne, og man ser aldrig en mand i køkkenet. Mændene kan derfor typisk ikke lave mad, på nær grill (köfte, kebab etc.), da grillen sjovt nok er mandens domæne
Sidst men ikke mindst, havde min mand, i de 10 år inden kan kom til Danmark, arbejdet som restaurantschef på et stort hotel. Han var vant til at der blev gjort rent for ham, hans tøj blev vasket og strøget på hotellet, og han spiste natuligvis på hotellets restaurant eller rundt på hans venners restauranter.
Man kan derfor sige, at han var "vant til at blive opvartet".
Da han kom til Danmark, var han på visum, og dernæst processuelt ophold, og måtte derfor ikke arbejde, så han gik hjemme. Jeg gjorde en masse for at få ham til at føle sig hjemme (læs: alt husarbejde), men som tiden gik, blev jeg (som dig), helt udkørt af det.
Når jeg har overvejet vores tvær-kulturelle forhold, har jeg altid opdelt tingene i 3 grupper:
1. De ting, som jeg elsker ved hans kultur
Dette er ting som jeg har optaget, og tilpasset min livsstil efter
2. De ting, som jeg ikke holder specielt af, men som jeg kan acceptere, hvis jeg får noget igen
Disse ting er de såkaldte forhandlingsemner, hvor vi søger kompromis og typisk ender med at give/tage lidt begge to
3. De ting, som jeg afviser blankt
Jeg fandt hurtigt ud, af at når det kom til hjemmearbejde, så hørte det til i gruppe 2, og gjorde derfor klar til en "forhandlingsrunde"
Jeg satte mig ned en aften ned med min mand, og fortalte ham hvor træt, jeg var af det hele. Han var først en smule overrasket, for det var jo nye toner for ham. Jeg havde jo selv vimset rundt om ham, og ikke vist at jeg var træt af det. Derudover var det jo krav, som han slet ikke var vant til at blive konfronteret med i Tyrkiet.
Jeg vidste godt, det ville blive en svær snak, så derfor havde jeg inden vores snak, tænkt over hvad jeg gerne ville opnå, og skrevet de ting ned, som jeg gerne så han tog sig af.
Jeg fandt ud af hvilke "maskuline" opgaver, vi trængte til at få fixet. Blandt andet trængte vi til at få malet, så den tjans fik han. Så kunne han også bore osv. Det er jo begge mandinge ting
Mht. de mere hverdagsagtige ting, ja så lavede jeg en liste over de ting, der skulle laves derhjemme, og så fik han selv lov til at vælge, hvad han ville lave.
Min mand afskyr at lave mad (på nær på den berømte grill). Da jeg ikke har lyst til at stå i køkkenet hele aftenen, så har vi en regel, der siger: "Den der laver mand, vasker ikke op".
Når det kommer til rengøringen, ja så støvsuger han og støver af (igen noget med larmende maskiner). Jeg gør så badeværelset og køkkenet rent.
Når det kommer til vask og strygning, så vasker jeg og han stryger (kan du se mønstret... igen noget med maskiner). Jeg forsøger at rose ham så meget som muligt, selv om det ikke altid bliver gjort, som jeg selv ville have gjort det
Derudover tager han sig af alt, der har med vores bil at gøre, for det gider jeg slet ikke...
Jeg er slet ikke i tvivl om, du kan opnå det samme, som jeg. Mine eksempler virker måske meget banale, men min metode VIRKER! Min mand er ikke vrangvillig eller en mandschauvinist, han kommer bare fra en kultur og en livssituation, hvor han aldrig har skænket disse opgaver en tanke. Derfor har han alle hans opgaver skrevet ned i sin kalender, så kan ikke glemmer dem. Det skal siges, at det er hans egen idé, ikke min.
Held og lykke med det hele
Knus
Sidse