Jeg har 6 børn - 3 af hver - fra tidligere forhold med 2 danske mænd - en omskåret af medicinske grunde (for stram forhud), den anden ikke. Jeg har fået drenge med dem begge. Min ældste søn, 24, er ikke omskåret og det er hans far heller ikke - han har aldrig haft problemer. Min mellemste søn, 21, er omskåret og det er hans far også - han har haft gentagne problemer med betændelse i/under den smule forhud, der var tilbage - jeg tror en 15-20 gange på trods af renlighed - gennem hele hans barndom. Han har ikke så mange problemer med det nu. Han har ikke oplevet at blive drillet med det. Min yngste, 11, er ikke omskåret - om han vælger det en dag, er op til ham.
Skulle jeg få en søn med min nuværende mand, vil jeg nok ikke lade ham omskære, men lade det være et valg for ham. Problemet er så, at min mands tro indebærer omskæring i modsætning til min tro. Men den tid den glæde
Som rådgiver i en forening med spædbørn som interesseområde, har jeg mødt spørgsmålet flere gange før - især hvis det har givet problemer. Derfor ved jeg, at det også går galt i større eller mindre grad i Dk og det ofte har været med brugen af plastik-ringen. Dette er jo ikke videnskabligt statistisk materiale, da jeg ikke ved, hvormange der får det foretaget og på hvilke vilkår osv - så vær lige rar at tage det med i betragtning!
Min egen søn blev opereret i fuld narkose og flere gange pga problemerne - 3 mdr, 3 år og 6 år - og derfor er det jo ikke et typisk forløb.
Jeg kan kun opfordre til, at overvejer man omskæring, så undersøg grundigt mulighederne - hvordan det udføres, erfaring det pågældende sted, smertebehandling efterfølgende (og husk her på, at spædbørn oplever smerte lige så forskelligt som voksne), hvilke risici der er ved forskellige metoder både nu og senere, mulighed for henvendelse ved evt. problemer (se f.eks. Sundhedsstyrelsens retningslinier på området - kan findes ved at "google" omskæring - der er også anfden info at hente).
Tror vist det var det hele lige nu
Hilsen Rie