Omskæring

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Rie
Geografisk sted: Odder, Dk

Indlæg af Rie » 22.10.2008 19:44:37

Jeg har også lige en kommentar :)

Jeg har 6 børn - 3 af hver - fra tidligere forhold med 2 danske mænd - en omskåret af medicinske grunde (for stram forhud), den anden ikke. Jeg har fået drenge med dem begge. Min ældste søn, 24, er ikke omskåret og det er hans far heller ikke - han har aldrig haft problemer. Min mellemste søn, 21, er omskåret og det er hans far også - han har haft gentagne problemer med betændelse i/under den smule forhud, der var tilbage - jeg tror en 15-20 gange på trods af renlighed - gennem hele hans barndom. Han har ikke så mange problemer med det nu. Han har ikke oplevet at blive drillet med det. Min yngste, 11, er ikke omskåret - om han vælger det en dag, er op til ham.

Skulle jeg få en søn med min nuværende mand, vil jeg nok ikke lade ham omskære, men lade det være et valg for ham. Problemet er så, at min mands tro indebærer omskæring i modsætning til min tro. Men den tid den glæde :)

Som rådgiver i en forening med spædbørn som interesseområde, har jeg mødt spørgsmålet flere gange før - især hvis det har givet problemer. Derfor ved jeg, at det også går galt i større eller mindre grad i Dk og det ofte har været med brugen af plastik-ringen. Dette er jo ikke videnskabligt statistisk materiale, da jeg ikke ved, hvormange der får det foretaget og på hvilke vilkår osv - så vær lige rar at tage det med i betragtning!

Min egen søn blev opereret i fuld narkose og flere gange pga problemerne - 3 mdr, 3 år og 6 år - og derfor er det jo ikke et typisk forløb.

Jeg kan kun opfordre til, at overvejer man omskæring, så undersøg grundigt mulighederne - hvordan det udføres, erfaring det pågældende sted, smertebehandling efterfølgende (og husk her på, at spædbørn oplever smerte lige så forskelligt som voksne), hvilke risici der er ved forskellige metoder både nu og senere, mulighed for henvendelse ved evt. problemer (se f.eks. Sundhedsstyrelsens retningslinier på området - kan findes ved at "google" omskæring - der er også anfden info at hente).

Tror vist det var det hele lige nu :)

Hilsen Rie

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.10.2008 22:46:15

Ja, det er jo et evigt kontroversielt emne

Se også her fx

http://meritwager.wordpress.com/2008/10 ... get-brott/

MrsJones
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af MrsJones » 29.10.2008 10:05:28

Hej.

Nu er jeg bare lidt forvirret. Der står jo netop i den artikel at det ikke var strafbart at den muslimske mor havde fået sin 4-årige søn omskåret og det var en afsagt som fra højesteret som stadfæstede dette.

Jeg læste artiklen nogen gange, og kan de se mit svenske er blevet bedre af at skulle læse så mange svenske breve som min mand får *hehe* Jeg læste det nemlig først som om moren var blevet dømt men kunne ikke få det til at passe med samhængen i resten af det, så jeg læste artiklen igen og jeg havde overset det der "inte" ;-)

Jeg synes såmen også det er fair nok at man selv skal betale for indgrebet.

Knus,
Mrs Jones
When God closes a door, Somewhere He opens a window :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.11.2008 06:23:17

Nu melder Børnerådet sig også på banen med forslag om et forbud mod omskæring af drenge

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artike ... rn-forbudt

ZB

Indlæg af ZB » 17.11.2008 08:11:42

Hvis man forbyder omskæring så er jeg rigtig bange for, at det først går galt for mange drengebørn, der vil få komplikationer fordi forældrene i trods får det lavet obskure steder. Hvis folk ønsker deres børn omskåret så gør de da alligevel. Forbud fører som regel til det stik modsatte. Der endnu ikke nogen, der gider overholde færdselsreglerne!

ZB

debatten vokser

Indlæg af ZB » 17.11.2008 08:24:54

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.11.2008 08:47:04

ZB, den holdning er der jo desværre også forældre der har til omskæring af piger - de får det så gjort under feriebesøg i hjemlandet - og når det opdages af danske myndigheder, må de så bøde i det danske retssystem

ZB

Indlæg af ZB » 17.11.2008 11:30:10

Jeg gad godt at se det danske retssystem opretholde særlige straffesystemer på så mange amerikanske, australske, afrikanske forældre, der har fået omskåret deres børn hint og der!
Det bliver noget af en administrativ opgave i lille DK alene med de drengebørn, der bliver omskåret i København hvert år ... Specielt når det i resten er verden er en praksis, der er accepteret og anbefalelsesværdigt mod div. sygdomme.
Der bor alene 10.000 amerikanere i DK hvor omskæring er en udbredt praksis. Skulle man så begynde at straffe folk fordi de har fået foretaget noget i USA, men tilfældigvis arbejder og lever i DK på en arbejdstilladelse?

Jeg har nu personligt aldrig gået ind for forbud, men derimod præventivt arbejde og oplysning.

MrsJones
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af MrsJones » 17.11.2008 11:34:26

Hej :-)

Ja jeg må tilstå jeg er enig med ZB. Piger som bliver omskåret bliver jo lemlestede og fungerer ikke optimalt seksuelt.
Sådan er det jo SLET ikke med drengene hvor indgrebet er forholdsvis harmløst.

Man kan jo så også vende den lidt om og sige de fleste mennesker som er en lille smule religiøse og som tror på Bibelen, ja de ville jo så kunne blive potentielle kriminelle da det jo er i Bibelen at drengebørn skulle omskæres på 8. dagen efter fødselen.

Jeg tror ikke på at man kan successfuldt afskaffe religiøs omskærelse af drenge da det er en tradition som står beskrevet i Bibelen. Der ville være for mange forældre som ville få det gjort aligevel pga de sætter religionen højere end evt. lovforbud.

Jeg synes det ville være frygteligt hvis de så endte med at bruge tvivlsomme metoder for at få det som de ønskede. Så synes jeg det er bedre at give forældre mulighed for at træffe en vel indformeret beslutning om omskærelse af deres dreng er noget de ønsker eller ej.

I mine øjne er information langt den bedste vej at gå, ikke forbud. 8)
When God closes a door, Somewhere He opens a window :-)

Ima

Indlæg af Ima » 29.11.2008 15:52:38

Min kæreste er iraner, ikke muslim, hans familie er heller ikke (faktisk hader de islam pga revolutionen, så de er om nogen antimuslimske). Han blev omskåret i Danmark uden problemer som 8-årig. Mange tror, at omskæring i mellemøsten er religiøst betinget, og det er det jo ikke. Forhud er nu engang ret klamt når man bor i et land hvor der er over 40 grader varmt halvdelen af året. Hvis jeg nogensinde får en søn, så skal han også omskæres. For hans egen skyld, men også for hans fremtidige partner. Hvis hans fremtidige partner bliver en kvinde, mindsker det det hendes risiko for kræft i underlivet drastisk. Det er ikke noget man taler om i lille DK fordi man på ignorant vis tror at omskæring er et muslimsk påfund, og alt islam er forfærdeligt. Bevares.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.11.2008 18:57:53

Metro skrev forleden en artikel om en svensk dreng, der blev kidnappet og omskåret af sin far mod moderens vilje

http://www.metro.se/se/article/2008/11/ ... /index.xml

Uanset om man synes omskæring er en god ting eller en uting, så hører tvang ingen steder henne

dejlig steg

Indlæg af dejlig steg » 09.01.2009 11:40:40

Det er right.Let os respektere hinandens holdninger og beliefs.What vigtige, fordi de er glade for, at hvad de gør.

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 12.03.2009 01:42:32

Jeg vil nu give skaanebo'eren ret i, at lad dog drengen vælge selv når han bliver ældre. At få det gjort "fordi det ser pænt ud", må vel være op til hans fremtidige kæreste at pointere - ikke forældrene. Kan jo meget vel være hun/han overhovedet ikke synes det ser pænt ud, men så er det jo for sent - med mindre man kender en MEGET MEGET god kirug :D

Det med at det giver kræft hos den ene og den anden ...... hmm... tror vi er henne i den med myter og legender. Lidt ala den med "bøf giver kræft".
Der forefindes såvidt jeg ved ikke nogen officiel undersøgelse, der beviser den påstand.

En enkel ting vil jeg dog medgive Ima, nemlig det med at bor man et sted med 40 grader i skyggen (på en kold vinterdag), så er forhud absolut ikke det sjoveste at lege med. Når jeg flytter, har jeg da selv planlagt at få det skåret væk, for det er mere en gene end gavn når der er varmt 24/7 - men indtil da bliver det hvor det er :)

ZB

føljeton

Indlæg af ZB » 25.03.2009 16:22:18

Besvar