Fordomme- hvad gør I?

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mamastef

Hakuna Matata

Indlæg af mamastef » 24.01.2008 15:27:54

Am also a kenyan married to a danish and you will often enconter such comments. Best thing is to assume them, you know the what makes you happy, just follow your heart.Wish you all the best

Fru BY
Geografisk sted: København/Tunesien

Indlæg af Fru BY » 26.01.2008 11:36:16

Tja.. der er vist ikke andet at gøre end at vende det døve øre til..

Jeg er i forvejen flyttet for ikke så længe siden og har ikke et kæmpe netværk hvor jeg bor nu. Men at opleve alle de bemærkninger.. han tager dig kun for pengenes skyld, om et halvt år ser du ikke skyggen af ham fordi han har så travlt med andre piger.. Hvordan kunne du gifte dig med muslim... Ad - har han ikke lange sorte hår på brystet...

Det har gjort rigtig ondt på mig og jeg har aldrig følt mig så ensom før som i starten da min mand kom til DK og egentlig stadig gør. Men et eller andet sted må det jo gøre en stærk. Og så håber jeg da at vi en eller anden dag får nogle rigtige venner :(
Kun 1 ud af 10 bekymringer bliver til noget ;O)

SIHA
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 11.02.2008 15:05:00

Hej

Fordomme eksisterer i alle kulturer og samfundslag. Et par af de populære er:

Blondiner er dumme
Østeuropæiske piger er billige
Arabiske mænd er utro
Muslimer slår deres koner
Finner går med kniv

Og jeg kunne blive ved og ved....

Når man vælger at "krydse grænser" og gifte sig med en "fra den anden side", bliver man naturligvis udsat for fordomme.

Danskere har specielt mange fordomme omkring muslimer - fordomme der ofte stammer fra uvidenhed. Kommer kommentarerne fra folk jeg er ligeglad med, kommer jeg ofte bare med en skarp tilbage-replik eller ignorerer kommentaren. Kommer kommentaren derimod fra mennesker jeg holder af, forsøger jeg at korrigere dem eller tage en reel diskussion med personen, da det er den eneste måde at komme fordomme til livs på.

Der er ingen tvivl om, at det er træls at høre på fordomme. Ikke desto mindre er det vigtigt at uddanne folk omkring en samt fortælle ens børn (hvis man har nogen), hvordan de skal respondere og reagere på andre menneskers fordomme.

Mange hilsener

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

kainat

Indlæg af kainat » 14.02.2008 12:18:48

hvor er det vildt at folk taler sådan til jer om den i elsker!!!!

det har jeg godt nok ikke været udefor. jeg kan se der er mange der tænker at det da er meget jeg ofrer for en mand langt væk, når der er masere af dem her. og jeg ved min far beymrer sig mht børn osv. men derer da aldrig nogen der har sagt noget grimt om ham ellr "hans slags" eller "der hvor han kommer fra"
så håber jeg også bare jeg med helt rene ord ku sige igen at det vil jeg slet ikke høre på! og hvis det var en tæt ven, forklare hvor såret man bliver af at de snakker sådan, at man har brug for støtte ikke mere modgang...

QT

Fremmedhad

Indlæg af QT » 01.08.2008 12:19:00

Lad være at lade det gå jer på!
De blandede par er da netop mennesker som ofrer for kærligheden, bryder fordomme og generelt er gode ambassadører i verden!
Prøv at tale med folk og sæt dem ind i jeres situation - at ikke alle uden for Danmarks grænser er fattige, hjælpeløse, grådige og onde, tværtimod.

Danskerne bliver konstant lullet i søvn om at vi er verdensmestre i ALT og at alle er så misundelige - jeg savner sq nogengange noget jantelov til at få folk til at vågne lidt op.

Der er intet at skamme sig over. Uheldigvis findes der også dårlige historier og dem elsker visse kulørte ugeblade jo at blæse op og samtidig ignorere de positive historier. Tænk også over hvilke medier I vælger at støtte.

Nyd jeres liv sammen, kun tiden og oplysning kan slå fordommene.

Gulla

Indlæg af Gulla » 21.08.2008 13:00:45

Jeg er imponeret over, hvor roligt i allesammen ser ud til at tage det!

Selv bliver jeg rasende, ja nærmest hvidglødende af arrigskab når det sker. Men jeg har lært at beherske min vrede, så det ikke kun er MIG og MIN MAND der fokuseres på i situationen, jeg går i stedet ind i ideen, og vender situationen, så vedkommende ret hurtigt føler sig godt og grundigt jaget rundt i manegen.
Jeg bliver led, - rigtig led!
Eks kan jeg finde på at vende den og med en engels uskyldhed sige: Jamen jeg kan jo ikke vide med sikkerhed, hvad for nogle dunkle sider min mand har, men det kan du jo heller ikke! Hvor er din mand i øvrigt? Jeg synes aldrig man ser ham mere, er det på grund af alt det overarbejde han har? Nå, han har ikke overarbejde, hm, hm, - okay, så siger vi det (med et skævt bedrevidende smil). Syns bare aldrig man ser ham mere, og når man gør, så ser han så træt ud.... Har du i øvrigt set XXXXs lille nye? Sikke da en yndig unge, gad vide hvem faren er, - syns ikke hun ligner YYYYY særlig meget........ Syns faktisk mest af alt hun ligner din mand, men han er jo slet ikke i familie med dem........ Ej, det må du undskylde, det var ikke min mening at gøre dig ked af det, du ved jo hvordan jeg er, jeg taler før jeg tænker, men det kender du jo fra dig selv, fnis fnis. Selvfølgelig har han da ikke noget med det at gøre, det ved vi jo. Men du har jo et eller andet sted ret, man kan virkelig aldrig vide hvad et menneske virkelig rummer af dunkle sider.......... Du ved jo, stille vande, dybe grunde..... I øvrigt er det en af de ting jeg altid har beunderet din mand for, hans rolige måde at tackle livet på. Han er så stille og rolig.......... - på den gode måde selvfølgelig.

Ja, jeg ved godt i allesammen nok synes herinde, at jeg er en rigtig rigtig led kæxxxxg, men lets face it, det er hende der siger sådan til mig jo også. Hun sender en giftpil af sted, som måske i første omgang ikke rigtig gør den store skade, men hvad så den dag man er i krise i sit ægteskab, eller er oppe at skændes, der husker man det pludseligt, og så fyger det pludselig i gennem luften med gift og galde helt uden ens mand rent faktisk har gjort noget som helst for at fortjene det.

Og ja, jeg taler af erfaring.

Syns det er al ære værd i andre sådan kan vende den anden kind til, men jeg er så typen, at får jeg en verbal lussing, ja så kommer der 2 retur!

Og jeg mister hellere end gerne en "veninde" på den konto, sådan en veninde er jo ikke noget at holde på alligevel.

Gulla
Gulla

MrsJones
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af MrsJones » 24.09.2008 21:53:23

Hej Gulla,

Nej jeg synes faktisk ikke du er en led kælling! Jeg ville nogengange ønske jeg kunne gøre som dig, men jeg har aldrig haft modet til det.

Jeg er selv gift med en vidunderlig mand fra Cameroun som jeg elsker overalt og han mig og vi har også begge to måtte høre på MEGET /()=¤"&/#%!&/# omkring det at være et blandet par.

Vi har flere gange haft kigget på hinanden og talt om hvor er det egentlig mærkeligt som folk føler de er berettiget til at sige og ydtre deres mening om ting der virkelig ikke kommer dém ved.

Vi har haft mistet mange venner på dén konto, men sådan er det jo. Man lærer hurtigt hvem der er ens rigtige venner og hvem der ikke er det...

Knus,
Mrs Jones

Gulla skrev:Jeg er imponeret over, hvor roligt i allesammen ser ud til at tage det!

Selv bliver jeg rasende, ja nærmest hvidglødende af arrigskab når det sker. Men jeg har lært at beherske min vrede, så det ikke kun er MIG og MIN MAND der fokuseres på i situationen, jeg går i stedet ind i ideen, og vender situationen, så vedkommende ret hurtigt føler sig godt og grundigt jaget rundt i manegen.
Jeg bliver led, - rigtig led!
Eks kan jeg finde på at vende den og med en engels uskyldhed sige: Jamen jeg kan jo ikke vide med sikkerhed, hvad for nogle dunkle sider min mand har, men det kan du jo heller ikke! Hvor er din mand i øvrigt? Jeg synes aldrig man ser ham mere, er det på grund af alt det overarbejde han har? Nå, han har ikke overarbejde, hm, hm, - okay, så siger vi det (med et skævt bedrevidende smil). Syns bare aldrig man ser ham mere, og når man gør, så ser han så træt ud.... Har du i øvrigt set XXXXs lille nye? Sikke da en yndig unge, gad vide hvem faren er, - syns ikke hun ligner YYYYY særlig meget........ Syns faktisk mest af alt hun ligner din mand, men han er jo slet ikke i familie med dem........ Ej, det må du undskylde, det var ikke min mening at gøre dig ked af det, du ved jo hvordan jeg er, jeg taler før jeg tænker, men det kender du jo fra dig selv, fnis fnis. Selvfølgelig har han da ikke noget med det at gøre, det ved vi jo. Men du har jo et eller andet sted ret, man kan virkelig aldrig vide hvad et menneske virkelig rummer af dunkle sider.......... Du ved jo, stille vande, dybe grunde..... I øvrigt er det en af de ting jeg altid har beunderet din mand for, hans rolige måde at tackle livet på. Han er så stille og rolig.......... - på den gode måde selvfølgelig.

Ja, jeg ved godt i allesammen nok synes herinde, at jeg er en rigtig rigtig led kæxxxxg, men lets face it, det er hende der siger sådan til mig jo også. Hun sender en giftpil af sted, som måske i første omgang ikke rigtig gør den store skade, men hvad så den dag man er i krise i sit ægteskab, eller er oppe at skændes, der husker man det pludseligt, og så fyger det pludselig i gennem luften med gift og galde helt uden ens mand rent faktisk har gjort noget som helst for at fortjene det.

Og ja, jeg taler af erfaring.

Syns det er al ære værd i andre sådan kan vende den anden kind til, men jeg er så typen, at får jeg en verbal lussing, ja så kommer der 2 retur!

Og jeg mister hellere end gerne en "veninde" på den konto, sådan en veninde er jo ikke noget at holde på alligevel.

Gulla
When God closes a door, Somewhere He opens a window :-)

Lise og Gaber
Geografisk sted: København og Luxor
Kontakt:

Indlæg af Lise og Gaber » 29.04.2009 23:05:56

Hej med jer.
Jeg har også et lille input til debatten.
Engang sagde en genbo "dig og din negerkæreste" til mig. Jeg drejede om på hælen og gik, uden at sige noget, og har aldrig talt med ham siden. Til gengæld fortæller jeg alle, som kender ham, hvad han har sagt til mig. Så bliver hans bemærkning en boomerang, som rammer ham selv.
Folks fordomsfulde bemærkninger siger mere om dem selv, end de siger om os.
Hilsen fra Lise.

Besvar