Sverige & kage i ovnen!!!

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hrohibil

Sverige & kage i ovnen!!!

Indlæg af hrohibil » 12.02.2011 20:47:57

Hej igen kære venner.

Så har vi efter 6 måneder i Sverige besluttet at blive her. ( I hvert fald i en lang periode )

Vi har fået en "första hand " kontrakt fra 1 april, tætter på centrum og færge, så mit pendler liv bliver en del lettere.

Konen har jo været igang i 3 måneder på sprogskolen, så lidt ærligt at bryde hendes indlæring pga af at jeg vil ha tættere på job. Og hvis hun aktivt selv finder et jo, så betaler kommunen 75% af hendes løn, ja den er sku god nok, en del af deres integrations politik. Så hun er fuld igang med at søge job.

Anyway..... Hun er blevet gravid og er i anden måned :D !!!

I den forbindelse, ville jeg lige høre, jeg var nemlig inde og kigge på øresundirekt hjemmeside, men fik ikke helt forklaret, hvor får man børnepenge fra når kone er arbejdsløs, går i skole men er tilmeldt Försäkringskassan , jeg arbejder fuldtid og betaler skat i Danmark.

Får vi fra Danmark pga mit arbejde eller i Sverige pga konen er medlem af Försäkringskassan?

Jeg håber bare at vi kan få det hele til at hænge økonomisk sammen, det ville bare være sådan en stor hjælp hvis hun havde et arbejde også. Jeg ved ikke om der er mulighed for at hun måske snart kan få noget som minder om S.U? Hun rykker snart over på D kursus!!
Mvh H

hrohibil

Re: Sverige & kage i ovnen!!!

Indlæg af hrohibil » 17.08.2011 18:05:41

ANYONE??? :!:

Aslo

Indlæg af Aslo » 06.09.2011 13:33:59

Tillykke med den lille, det er fantastisk nyt!

Jeg er selv 4 mdr. gravid, er dansk Statsborger, pendler til og fra studierne. Jeg fik at vide fra min svenske jordmoder, at da jeg ikke var i arbejde i Sverige, fik jeg alligevel en lille sum penge udbetalt fra Forsäkringskassen, beløvet var meget lille, jeg tror det var en 2-3 tusind, svenske vel at mærke. Jeg synes du skal ringe til Forsikringskassen, eller snakke med Jeres jordmoder, det ved hun sikkert godt. Jeg ved ikke om du kan få noget? Måske kan du spørge den kommune du arbejde i? Jeg tror faktisk også fædre har ret til barsel, men jeg er ikke sikker på hvor lang tid.

Jeg ved min kommentar måske var lidt tåget, men håber du har noget at gå efter. :)

Hopsa - fandt lige en side, fra en af de andreindlæg, som kunne svarer på vores spørgsmål.
http://www.oresunddirekt.dk/Familie/At.aspx

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 06.09.2011 13:52:52

Hej Aslo.

Tusind takker for dit svar.

Med hensyn til pengene har jeg fået et par gode svar.

Men, utroligt nok har vi ikke fået nogen jordmoder endu.??

Hun har været hos MVC 2 gange og de har sagt hun skal først til hospitalet efter 18 uger og så blive scannet og den helt store tur, og så skal vi tilbage til MVC.

Aslo

Indlæg af Aslo » 06.09.2011 14:00:32

Det lyder meget mærkelig.. Normalt får man jo en jordmoder, der kan checke en, tag en snak med den vordende mor om kost, og der bliver også taget blodprøver, for at se om man har jernmangel eller andet. Og hvis man skal vente til den 18. uge for alt det her? Det er simphelthen for lang tid at vente.

Jeg tror jeg var 10 uger henne, da min mand og jeg fik lov til at lytte vores barns hjerteslag, og det skete også hos jordmoderen. Og for en førstegangs fødende, og en kommende ny familie, er det en kæmpe oplevelser, spørg hos jeres MVC, i skal ikke lade dem snyde jer for oplevelsen. 18 uger er for laaaaangt tid. Så er hun da halvvejs igennem sin graviditet!

Besvar