Naf9 skrev:Hmm, det var da lige et interessant emne, der ikke er blevet meget diskuteret her...
Her er mine tanker om det:
Men er det mon bedst at gøre det lige efter fødslen og bliver de mon bedøvede de små drenge? Eller er det lige så godt at vente, og få det gjort under bedøvelse.
Er ikke selv specielt meget for at udføre ikke-nødvendige bedøvelse og indgreb på et menneske, mit eget barn...
Heldigvis fik vi en pige..., så var der jo ikke noget at overveje. Men Nadia er nu tre, og det kunne jo blive aktuelt med et barn mere...
Jeg læste her forleden at omskårne mænd ikke så nemt videregiver HIV-smitte. Læste i en gammel bog om kræft, at de heller ikke så ofte får peniskræft, og deres partnere heller ikke så ofte kræft i underlivet!

Ja, det er dejlig med en sådan diskussion i et åbent forum, hvor der ikke eksisterer så mange fordomme.
Da vi havde gang i vores undersøgelser omkring omskæring, mens jeg var gravid, undersøgte vi også, hvornår det er bedst at omskære en dreng.
De fleste anbefaler omskæring af drengen indenfor de første 3 måneder. De små skulle kun føle en meget lille smerte, hvorimod det kan være lettere traumatisk for nogle af de større drenge, sådan at skulle have skåret i tissemanden

Min mand fortæller i alt fald historier om da hans far og omskæringsmanden jagtede efter ham, da omskæringen skulle finde sted. De er sjove at høre på senere, men jeg er ikke sikre på det har været så sjovt i øjeblikket.
I Tyrkiet har man tradition for at holde såkaldte omskæringsfester når drengene er omkring 4-6 år. De bliver klædt ud i prinsetøj og kørt rundt i byen, hvorefter de så bliver omskåret. Forældrenes motivation er typisk de fine pengegaver, som bliver sparet til barnets uddannelse.
Det er rigtigt at omskæring, bestemt er et emne der kan dele vandene. Jeg er enig med Zenia i, at omskæring ikke er nævnt i koranen men i haditherne. Derfor er det er kulturelt fænomen mere end religiøst. I mange lande er omskæring en selvfølge (som f.eks. USA), men i Danmark bliver omskæring som oftest forbundet med islam. Og da islam typisk frembringer negativt ladede diskussioner, ja så følger det, at omskæring naturligvis også bliver et negativt ladet diskussionsemne.
Knus
Sidse