Omskæring

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

smukkemolly51

Omskæring

Indlæg af smukkemolly51 » 10.01.2008 11:32:16

Hejsa med jer...

Ja ligesom overskriften lyder. Så har jeg lige et par spørgsmål om dette.

Måske var/er det min uviden på dette punkt, men jeg vidste faktisk ikke at det var forbud at omskære sine børn i Danmark :oops:

Kan forstå med piger. Men det med drenge. Kan da ske at drenge alligevel skal have gjort, hvis de får problemer dernede.

Så er det jeg tænker om der er nogen der er kærester/gift med en muslimsk fyr. Hvor han måske gerne vil have sine sønner omskåret. Men fordi han feks skal bo i Danmark ikke kan få det gjort..

Husk dette er bare en tanke. ikke et synspunkt

Troels
Geografisk sted: Copenhagen V

Indlæg af Troels » 10.01.2008 12:44:43

Det kan man altså sagtens, så vidt jeg er informeret - er det ikke bare at henvende sig til sin doktor som så henviser til hospital?
Troels
Keep smilin'!

ZB

Indlæg af ZB » 10.01.2008 13:51:06

mener ikke det er forbudt...men der er nogen foreninger, der imod det og gerne vil have det forbudt... det kan være at det er dem du har hørt om og måske troet det var forbudt...

SIHA
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 10.01.2008 13:58:54

Det er meget nemt at blive omskåret som dreng i Danmark. Men man skal selv bekoste affæren, så man skal henvende sig på et privathospital.

Mvh.

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 10.01.2008 14:07:19

Hejsa med jer
Jeg kan ikke lige huske hvor jeg læste det, tror det var under us. Skal se om jeg kan finde det igen... :roll:

Men der stod bare lige med de ord at det var forbudt. Nu ved jeg jo at min mand feks gerne vil have at vores søn (hvis vi nogensinde får sådan en) bliver omskåret. Men jeg fik da lige et mindre chok, hvis vi nu gør noget som faktisk er ulovligt. ...

SIHA
AUG Board

Indlæg af SIHA » 10.01.2008 14:46:58

Jeg er 100% sikker på, at det ikke er forbudt. Det er kun forbudt for piger! Vi har selv en lille pige på 4 måneder, så det er ikke mere end 5 måneders tid siden, jeg undersøgte hvordan det skulle foregå, da vi ikke kendte til kønnet inden fødslen. Havde vi fået en dreng skulle han nemlig have været omskåret, skal jeg fortælle dig ;-)

/Sidse

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 10.01.2008 15:07:37

hejsa siha

Det har vi jo nemlig også talt om, hvis vi er så heldig og få børn, eller altså en dreng engang.
Men synes bare... hmm... men hvis jeg finder frem til den igen, så smider jeg den lige herinde. Har bare læst så meget i dag :oops:
Kan man egentlig vælge det på sygehuset lige efter fødselen, eller skal det være på et privat hospital efter fødselen?

/Louise

SIHA
AUG Board

Indlæg af SIHA » 10.01.2008 15:27:10

Da jeg spurgte fik jeg at vide, at man skal på privathospital, da det offentilige ikke vil betale for omskæringer mere. Men det koster ikke særlig meget. Derfor kan du ikke vælge det med det samme, med mindre du føder, på et privathospital.

Personligt ville jeg vælge at få det ordnet i Tyrkiet, hvor min mand kommer fra, da de har rigtig gode hospitaler og jo omskærer en masse, masse drenge hver dag.

Mvh.

Sidse

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 10.01.2008 15:29:37

Hejsa sidse

Rart lige og vide lidt der :)
Jeg får nu ikke født der engang. Når min mand er fra Algeriet og jeg som sagt Danmark. :)
Men den tid må jo vente lidt på sig endnu

Troels
Geografisk sted: Copenhagen V

Indlæg af Troels » 10.01.2008 22:08:13

@SIHA
Hvis vi får en dreng, skal han nok også omskæres, så det var da rart at du har udnersøgt sagen for os :D
Ved dog ikke lige om vi orker at tage hele vejen til Tyrkiet, for at få det gjort. Der er jo masser af danske drenge (og mænd) som får foretaget omskæringer af helbredsmæssige årsager. De må da kunne finde ud af det herhjemme også. 8)
Troels
Keep smilin'!

Naf9
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 11.01.2008 11:12:06

Hmm, det var da lige et interessant emne, der ikke er blevet meget diskuteret her... :)

Her er mine tanker om det:

Men er det mon bedst at gøre det lige efter fødslen og bliver de mon bedøvede de små drenge? Eller er det lige så godt at vente, og få det gjort under bedøvelse.

Er ikke selv specielt meget for at udføre ikke-nødvendige bedøvelse og indgreb på et menneske, mit eget barn...

Heldigvis fik vi en pige..., så var der jo ikke noget at overveje. Men Nadia er nu tre, og det kunne jo blive aktuelt med et barn mere...

Jeg læste her forleden at omskårne mænd ikke så nemt videregiver HIV-smitte. Læste i en gammel bog om kræft, at de heller ikke så ofte får peniskræft, og deres partnere heller ikke så ofte kræft i underlivet! :shock:

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 11.01.2008 11:44:03

Hej, ja det er et fint emne, som man ellers ikke lige diskuterer med den øvrige omgangskreds :D .
Synes også der er mange fordele ved omskæring af mænd, som også Henriette nævner, jeg har hørt noget i samme stil. Har en veninde i USA der er gift med en protestant og han er altså også omskåret, så det er ikke kun muslimsk tradition!
Jeg tænkte hvordan det mon foregår i andre muslimske lande? I min mands hjemland foretages omskæringen af piger (som jeg overhovedet ikke ser nogen grund til) lige når de er født, mens drenge bliver omskåret først når de er 11-13 år. Er det er fordel at få det gjort mens de er spæde? Er det unødvendigt med bedøvelse på en spæd? Uha, synes alligevel også det er lidt synd uden bedøvelse - der er vel også kun tale om lokalbedøvelse?
Nogen der har konkrete erfaringer med valg af privathospitaler til dette og prisleje?

ZB

Indlæg af ZB » 11.01.2008 12:31:40

Ja, der er mange meninger om det er godt eller dårligt, men det er virkelig en diskussion, der kan ophidse herhjemme og som kan dele vandene....

Det mest misforståede er nok, som ABJ påpeger, at diskussionen herhjemme forenkles og kører på, at omskæring udelukkende er en islamisk tradition. Jøder og kristne i Mellemøsten bliver også bliver omskåret - ligesom det er tilfældet med drengebørn i USA og i rigtig mange afrikanske kulturer. Omskæring findes heller ikke omtalt i Koranen, som mange tror, men findes beskrevet i nogle islamiske kilder skrevet århundrede år efter Profeten Mohammads død (hadith).

I Ægypten eksisterede omskæring allerede i den faraoniske kultur og praksisser i Ægypten hos både jøder, kristne og muslimer gælder idag både omskæring af både drenge og piger (ca. 80 %).
Jeg har læst, men ved ikke hvor meget hold, der er i det, at man mener praksisser har spredt sig fra sydlige og centrale Afrika og op igennem historien, nået til Egypten og senere inkorporeret i de tre store monoteistiske religioner med udgangspunkt i Mellemøsten. De fleste steder resultatet en handling som er et blandingsprodukt af kultur, historie og religion, som er lidt svært at adskille i praksis.

Ser man bort fra kultur og religion som argument for praksis, har jeg mødt en nogle læger (der var ateister), der frivilligt har ladet deres sønner omskære med argumentet, som NAF9 taler om, nemlig sundhed...

Lidt interessant læsning for og imod til de interesserede:

www.drengeomskaering.dk

og anbefalinger fra WHO og FN/UNICEF om omskæring:
http://www.berlingske.dk/article/200711 ... /71127072/
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artike ... undgaa-HIV

SIHA
AUG Board

Indlæg af SIHA » 11.01.2008 20:27:47

Naf9 skrev:Hmm, det var da lige et interessant emne, der ikke er blevet meget diskuteret her... :)

Her er mine tanker om det:

Men er det mon bedst at gøre det lige efter fødslen og bliver de mon bedøvede de små drenge? Eller er det lige så godt at vente, og få det gjort under bedøvelse.

Er ikke selv specielt meget for at udføre ikke-nødvendige bedøvelse og indgreb på et menneske, mit eget barn...

Heldigvis fik vi en pige..., så var der jo ikke noget at overveje. Men Nadia er nu tre, og det kunne jo blive aktuelt med et barn mere...

Jeg læste her forleden at omskårne mænd ikke så nemt videregiver HIV-smitte. Læste i en gammel bog om kræft, at de heller ikke så ofte får peniskræft, og deres partnere heller ikke så ofte kræft i underlivet! :shock:
Ja, det er dejlig med en sådan diskussion i et åbent forum, hvor der ikke eksisterer så mange fordomme.

Da vi havde gang i vores undersøgelser omkring omskæring, mens jeg var gravid, undersøgte vi også, hvornår det er bedst at omskære en dreng.

De fleste anbefaler omskæring af drengen indenfor de første 3 måneder. De små skulle kun føle en meget lille smerte, hvorimod det kan være lettere traumatisk for nogle af de større drenge, sådan at skulle have skåret i tissemanden :-) Min mand fortæller i alt fald historier om da hans far og omskæringsmanden jagtede efter ham, da omskæringen skulle finde sted. De er sjove at høre på senere, men jeg er ikke sikre på det har været så sjovt i øjeblikket.

I Tyrkiet har man tradition for at holde såkaldte omskæringsfester når drengene er omkring 4-6 år. De bliver klædt ud i prinsetøj og kørt rundt i byen, hvorefter de så bliver omskåret. Forældrenes motivation er typisk de fine pengegaver, som bliver sparet til barnets uddannelse.

Det er rigtigt at omskæring, bestemt er et emne der kan dele vandene. Jeg er enig med Zenia i, at omskæring ikke er nævnt i koranen men i haditherne. Derfor er det er kulturelt fænomen mere end religiøst. I mange lande er omskæring en selvfølge (som f.eks. USA), men i Danmark bliver omskæring som oftest forbundet med islam. Og da islam typisk frembringer negativt ladede diskussioner, ja så følger det, at omskæring naturligvis også bliver et negativt ladet diskussionsemne.

Knus

Sidse

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 12.01.2008 11:33:16

:) Så er det vidst godt jeg startet sådan en tråd. For det er åbenbart ikke kun mig, der går rundt med nogen tanker.
Det irritere mig lidt at jeg ikke kan finde frem til det jeg læste med "forbudt af omskæring" men efter jeg har set hvad i har skrevet, så tjaa så er jeg da ikke så sikker på det mere.

Jeg tror også helt sikkert at den dag vi engang får børn, og hvis vi får en søn, så skal han omskæres.

Men meget intersant hvad i andre også mener :)

Besvar