udrejse af DK for arbejde i udlandet

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Miss Fighter

udrejse af DK for arbejde i udlandet

Indlæg af Miss Fighter » 25.01.2011 22:46:48

Hej alle,

Min mand og jeg kunne godt tænke os at høre om nogle af jer har prøvet at skulle rejse ud af DK pga arbejde i udlandet for at vende tilbage på et senere tidspunkt til DK? Hvad gjorde I med opholdstilladelsen?

Min mand har boet mere end to år i DK og har nu fået arbejde for en dansk virksomhed i sit hjemland. Firmaet har hovedkontor i DK, men han bliver ikke aflønnet fra hovedkontoret. Lønnen er desværre heller ikke efter dansk standard.

Efter to år i DK hvor han ikke har kunnet finde arbejde, tog vi den beslutning at han skulle prøve og tage imod det eneste jobtilbud han fik. Han er nu fastansat derover og håber efter et par års erfaringer, at han kan blive overført til hovedkontoret i DK.

Vi er blevet bedt om at bruge skemaet BF1 for at søge om dispensation for bortfald af opholdstilladelse, men vi har et krav som vi ikke opfylder (har snakket med US) som er samlivskrav, da jeg ikke har min karriere i DK jeg skal tage mig af. Plus med den løn han får derover, så er det ikke nok til at købe hus og have børn senere. Derfor jeg har beholdt mit arbejde.
US har sagt, at de er rimelig fleksibel når man er ude af landet pga arbejde, men ville lige høre herinde om nogle af jer har prøvet lignende situationer. Jeg er så bange for at pga samlivskravet, så vil vi få afslag :-(

min mand og jeg er blevet enige om, at det er DK vi gerne vil bosætte os og få børn og lade børnene være danske :-) Da DK er mit land og min mand er blevet forelsket i DK.

Vi har ikke lyst til at starte forfra med FS med alle disse nye og sværere regler. SKal jeg nævne, at jeg på et tidspunkt vil opsige mit job og tage derover? og samtidig med nævne vores plan for at han efter et par år vil vende tilbage til DK.

Vil gerne høre jeres historier og erfaringer i lign. situationer.

:-)

skaanebo

Re: udrejse af DK for arbejde i udlandet

Indlæg af skaanebo » 25.01.2011 23:03:42

I kan jo altid gøre brug af EU-reglerne, hvis I senere ønsker at bo sammen i Danmark og dermed undgå alle de mange krav i den danske lovgivning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2011 11:28:30

Hvis du ikke flytter med din mand til udlandet, og hvis hans ansættelse er fast og ikke tidsbegrænset, så har jeg svært ved at forestille mig andet end, at hans opholdstilladelse i Danmark vil bortfalde.

Men nogen erfaringer med denne form for sager, det har jeg godt nok ikke. Mig bekendt har der ikke i de sidste 2-3 år været postet indlæg i forum fra nogle, som befandt sig i en lignende situation.

Men hvis den danske virksomhed senere vil overflytte ham til Danmark, så kan det da være, at han til den tid vil opfylde betingelserne for at få en opholdstilladelse under katagorien ”erhverv”, så I slipper for at skulle gennem alt FS-tam-tam´et igen. Og ellers er der jo, som skaanebo skriver, EU-reglerne, som I kan benytte jer af.

Miss Fighter

Indlæg af Miss Fighter » 26.01.2011 21:29:49

Hej Fundiver og Skaane,

tak for jeres svar. Jeg tror vi har intet valg end først at prøve og se hvad resultatet bliver ved indsendelse af vores ansøgning BF1.

Jeg havde bare håbet på, at der ikke skulle være noget bøvl med det senere - søge igen / flytte til et andet eu land og gøre brug af eu reglerne.

Men jeg vender tilbage med resultatet. Nu er jeg nervøs!

udlændingeidk

Indlæg af udlændingeidk » 14.02.2011 11:03:32

@missfighter:

Jeg var næsten smidt ud af Danmark da jeg blev udstationerede i Norge for et år, så må I passe på at din mand ikke får den samme behandling.

Lidt om min historie:

Jeg er non-EU udlænding som kom til DK under familiesammenføring med min danske mand. Jeg har boet her i Danmark i 5 år og har tidsbegrænset opholdstilladelse.

Jeg har et job som ingeniør et dansk virskomhed i Danmark og firmaet er et datterselskab af et norsk firma. På et tidspunkt fik jeg tilbud for at arbejde i hovedkontoret for et år. Jeg læste reglerne nøje og grundigt før jeg sagde ja og fik at vide at det er OK at forlade DK i et år efter man har boet over 2 år. Så sagde jeg ja til tilbuddet bagefter.

Mens jeg var i Norge, fik jeg stadig løn fra Danmark, betalte skat i Danmark, beholdte min fast bopæl i Danmark da min mand stadig boede i vores addresse i Danmark. Jeg rejste frem og tilbage mellem Norge og Danmark mindst en gang om måneder og det gjorde min mand også (dvs. han besøgte mig flere gange i Norge)

Jeg frameldte mig ikke i kommunen pga. frygt at jeg evt. blev smidt ud af Danmark men jeg har oplyst min sagsbehandling i kommunen at jeg måtte rejse til Norge pga arbejdet og hun fik ordnet mit blåsygesikringskort osv.

Jeg forlængte faktisk min tidsbegrænse opholdstilladelse mens jeg boede part-time i Norge. I ansøgnigsformular har vi faktisk skrevet om vores situation: at jeg på det tidspunkt boede i Norge for et år pga arbejde, men beholdte min addresse i Danmark, og rejste frem og tilbage mellem Norge og DK. Så fik min opholstilladelse forlænget en måned efter.

Problemet kom efter jeg fik tilbud at forlænge mit ophold i Norge fordi jeg stadig havde et kørende projekt deroppe. Jeg kontakte Udlændingeservice for at høre proceduren hvordan man søger dispensation fra bortfald af opholdstilladelse men det blev rigtigt skidt efter:

Udlændingeservice sendte mig en mail tilbage hvor de truede at indrage min opholdstilladelse fordi de har "opdaget" at jeg boede separat fra min danske mand og det skal man ikke gøre når man er familiesammenført.

Jeg skrev til dem at jeg faktisk havde forklaret min situation da jeg søgte om forlængelse og alligevel fik jeg den, så jeg kunne ikke førstå hvorfor blev det pludseligt et problem?

De bad mig om at sende flybilletter, kontooversigt osv. for at bevise at jeg faktisk var i Danmark en gang om måneden. Det synes jeg bare absurd fordi:

Jeg ikke har brydt nogen lov (endnu, fordi ikke havde boet i Norge længere end et år - og jeg får faktisk lov til at bo ude fra Danmark maks. et år ifølge reglerne).

De blev ved med at spørge mange dokumenter såsom min arbejdskontrakt, min udstationeringskontrakt (som jeg allerede havde vedlagt da jeg søgte forlængelse om min opholdstilladelse). Selv min danske chef ringede til Udlændinegservice for at forklare at jeg netop var i Norge pga. arbejdet.

Jeg fik senere at vide at Udlændingeservice mistankte mig for at have et proforma ægteskab - at jeg (efter jeg fik opholdstilladelse i DK) flyttede til andet land. De er bare dumme fordi de skulle jo vidste at min danske mand og jeg havde været gift i 4 år og havde hele tiden boet i Danmark, og at jeg faktisk havde udstationeringskontrakt fra mit firma og hvorfor skulle jeg vælge at bo I Norge hvis det var et proforma???

Jeg var KLAR til at tage sagen videre (til retten, hvis det er nødvendigt) da Udlændingeservice meldte at de droppede sagen. Kort sagt havde jeg ikke mere lyst til at forlænge mit ophold i Norge (søge dispensation osv) fordi der var så meget bøvl.

Jeg er stadig rasende da jeg tænkte på hvor nemt de bare kunne finde en måde til at smide mig ud, altså at ødelægge mit liv, vores liv.

RJD

Indlæg af RJD » 08.04.2011 15:25:15

Jeg er pt udrejst, paagrund af min jobsitiuation kunne jeg ikke faa job i DK, og jeg fik job i Afrika, min kone som er paa OT paa 3 aar, ville ikke med da hun er startet paa sosu uddannelsen, det forstaar jeg udemaerket! men jeg kunne ikke affinde mig med at gaa arbejdslos, saa... afsted, da sager er at man skal have samliv sammen, er det ikke muligt at blive boende, det er som reglerne er! men ...... jeg kontaktet US og fremlage sagen for dem, og meget venligt fortalte de mig de vil gerne se paa sagen, jeg kan ikke bruge BF1 da den er for modsat, altsaa for min kone, men da hun jo var den som bliver tilbage kan den ikke bruges i min sag, der er faktisk ikke nogle blanket, for som sagt saa er reglerne at vi skal bo sammen! jeg skrev en udforlig email til US, forklarede hvorledes jeg stadig vil underholde min familie, at min kone er startet paa en uddannelse, og mest vigtigt tror jeg, at vi vil vaere i kontakt med hinanden hver dag, (tak Skype!) og det er vi nartuligvis ogsaa (naar internettet ikke braekker ned!) jeg fremsente min kontarkt som er paa 2 aar, og min kones eksamensbevis paa Dansk, og jeg fik dispensation paa de 2 aar min kontrakt kore, blot en kort brev, hvor US skriver i brevet de samme informationer jeg har beskrevet til dem, jeg maa sige at US har vaeret utrolig venlig mod mig, og enda skrev jeg kun en kort email til dem forst, men de ringede mig tilbage, det synes jeg var flot!
Saa bottom line, er at de tager disse sager og vuderer dem fra sag til sag.
Good luck, from Richard

tnordholt

Re: udrejse af DK for studie i udlandet

Indlæg af tnordholt » 28.11.2011 20:09:42

Vi er pt udsat for nogenlunde det samme. Jeg er familiesammenført med min kone fra Singapore. Hun er igang med sidste år af hendes PhD fra Århus Universitet og som del af denne PhD er hun i Malaysia i 6 mdr for at lave feltstudier. Vi skrev 1 md før til US for at forhøre os om hvorvidt det var et problem, men fik intet svar. Nu er der så efter 4 mdr. kommet svar fra dem, nemlig i form af bortfald af familiesammenføring da vi ikke er samlevende. Mærkværdig situation, når man nu som udlænding gør det "rigtige" nemlig tager en god lang uddannelse så man kan bidrage til samfundet. Hun kan så heller ikke gøre sin PhD færdig da hun jo ikke må studere i DK uden opholdstilladelse. Dejligt med over 3 spildte års studier.
Nu pakker vi vores millioner sammen og flytter til Dubai, sammen med de ca. 50 arbejdspladser jeg flytter fra Danevang.
Hvis man så på den danske udlændingelov og forvaltningen af denne med forretningsbriller på, kan man vist kalde det en uforholdsmæssig dårlig disposition:)

Besvar