Familiesammenføring efter skilsmisse
Familiesammenføring efter skilsmisse
Hej forum. Min kæreste er familiesammenført med en dansker, men er ved at blive skilt fra hende. Han vil højst sandsynligt miste sin midlertidige opholdstilladelse, når skilsmissen er gennemført og blive udvist indenfor 14 dage til en måned. Vi havde først planer om at gifte os i løbet af disse 14 dage til en måned og derefter ansøge om familiesammenføring, så han ikke behøvede at rejse ud af DK, men jeg fik besked fra US om, at det ikke kan lade sig gøre. Nu overvejer vi så evt. at blive gift i udlandet dvs. uden for schengen området, for derefter at vende tilbage til DK så hurtigt som muligt og ansøge om familiesammenføring. Er der nogen, som ved om vi kan komme tilbage med det samme og starte processen eller om han først vil kunne vende tilbage efter et stykke tid og i så fald hvor mange måneder? Jeg er også interesseret i at høre, om der eventuelt er andre par i dette forum, som har været eller er i en lignende situation og hvilke erfaringer de har? Er der nogle faldgruber eller andre ting, som vi skal være særligt opmærksomme på? Har svært ved ikke at være en smule utryg, når det kommer til US 
Re: Familiesammenføring efter skilsmisse
Om han uden videre kan rejse til DK, efter at I er blevet gift, afhænger vel af, om han skal søge visum eller ej.
Han kommer fra et af de ikke visumpligtige lande uden for EU, men hvad med 90 dage pr 6 måneder reglen, vil den ikke være gældende i dette tilfælde eller blander jeg tingene sammen?
Hej Balance.
Jeg er i fuldstændig samme situation som dig (bortset fra at min kæreste er fra et visumpligtigt land). Min kæreste er også ved at blive skilt, og så ville vi gifte os så hurtigt som muligt bagefter. Det har hele tiden været planen at vi ville gifte os, men vi håber at speede processen lidt op.. selvom det er lidt (meget) uromantisk, desværre. Min kærestes ven har været i samme situation, men han blev gift hurtigt og de nåede at søge om familiesammenføring. Så vi prøver at følge deres råd.. Men så bliver jeg jo helt slået ud af den når du nu siger at Udlændingeservice har sagt at det ikke kan lade sig gøre. Jeg har hørt at når skilsmissen endeligt er gået igennem vil statsforvaltningen sende besked til US herom, hvorefter US vil kontakte din kæreste pr brev hvor de beder ham om at møde op og aflevere sit opholdskort og give ham en frist til at forlade landet.. men indtil han har fået brevet fra udlændingeservice er han jo stadig 'lovlig' i landet og kan vel godt gifte sig. Som sagt, jeg sidder selv i samme situation og håber til det yderste at det kan lade sig gøre. jeg ved desværre heller ingen ting. Men det kan jo være at US, som du siger, blank afviser at det kan lade sig gøre.. Med mindre de bare ønsker at skræmme en fra at prøve.
Jeg er i fuldstændig samme situation som dig (bortset fra at min kæreste er fra et visumpligtigt land). Min kæreste er også ved at blive skilt, og så ville vi gifte os så hurtigt som muligt bagefter. Det har hele tiden været planen at vi ville gifte os, men vi håber at speede processen lidt op.. selvom det er lidt (meget) uromantisk, desværre. Min kærestes ven har været i samme situation, men han blev gift hurtigt og de nåede at søge om familiesammenføring. Så vi prøver at følge deres råd.. Men så bliver jeg jo helt slået ud af den når du nu siger at Udlændingeservice har sagt at det ikke kan lade sig gøre. Jeg har hørt at når skilsmissen endeligt er gået igennem vil statsforvaltningen sende besked til US herom, hvorefter US vil kontakte din kæreste pr brev hvor de beder ham om at møde op og aflevere sit opholdskort og give ham en frist til at forlade landet.. men indtil han har fået brevet fra udlændingeservice er han jo stadig 'lovlig' i landet og kan vel godt gifte sig. Som sagt, jeg sidder selv i samme situation og håber til det yderste at det kan lade sig gøre. jeg ved desværre heller ingen ting. Men det kan jo være at US, som du siger, blank afviser at det kan lade sig gøre.. Med mindre de bare ønsker at skræmme en fra at prøve.
" når skilsmissen endeligt er gået igennem "
Efter seperationen?
Eller når skilsmisseerklæringen er underskrevet?
Det er to meget forskellige tidspunkter.
Efter seperationen?
Eller når skilsmisseerklæringen er underskrevet?
Det er to meget forskellige tidspunkter.
Juma
www.kaerligheden.dk
www.kaerligheden.dk
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Juma: der er ikke noget, der hedder en skilsmisseerklæring. Enten har man en skilsmisseBEVILLING eller så har man en skilsmisseDOM.
Skilsmisse er nok let at få i DK, men er trods alt ikke noget man får blot ved selv at skrive under på et stykke papir.
Ingen kan blive gift, hvis de blot er separeret, uanset om der er indgivet ansøgning om skilsmisse. Uden forevisning af skilsmissebevilling ingen prøvelsesattest og ingen vielse.
Med skilsmissebevillingen/-dommen i hånden kan man - under forudsætning af at boet erklæres delt - gå ned og søge om prøvelsesattest og evt. angive at det haster, samt søge om vielsesdato.
Skilsmisse er nok let at få i DK, men er trods alt ikke noget man får blot ved selv at skrive under på et stykke papir.
Ingen kan blive gift, hvis de blot er separeret, uanset om der er indgivet ansøgning om skilsmisse. Uden forevisning af skilsmissebevilling ingen prøvelsesattest og ingen vielse.
Med skilsmissebevillingen/-dommen i hånden kan man - under forudsætning af at boet erklæres delt - gå ned og søge om prøvelsesattest og evt. angive at det haster, samt søge om vielsesdato.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
hej igen,
Er det så ikke nok at være blevet skilt og have 'dommen' for at blive gift igen? Forstår ikke helt hvad den der prøvelsesattest er for noget, men er det én man får det samme sted man søger om vielsesdato. Det jeg havde tænkt mig var, så snart skilsmissen er gennemført, at ringe til kommunen og forhøre mig om den hurtigst muligt dato for vielse, skader jo ikke at være lidt emsig. Men hvis man også skal have det andet dokument som du siger, så er det jo ikke ligetil. Må lige undersøge det en ekstra gang..
Er det så ikke nok at være blevet skilt og have 'dommen' for at blive gift igen? Forstår ikke helt hvad den der prøvelsesattest er for noget, men er det én man får det samme sted man søger om vielsesdato. Det jeg havde tænkt mig var, så snart skilsmissen er gennemført, at ringe til kommunen og forhøre mig om den hurtigst muligt dato for vielse, skader jo ikke at være lidt emsig. Men hvis man også skal have det andet dokument som du siger, så er det jo ikke ligetil. Må lige undersøge det en ekstra gang..
-
mh1
- Kontakt:
Prøv at bruge dette: https://www.personregistrering.dk/index.php?id=78 og linket til www.familiestyrelsen.dk
For at få prøvelsesattesten skal i begge bevise, at i er fri til at gifte jer, derfor kan den først fås når skilsmissen er endelig, dvs. når man har bevilling eller dom.
For at få prøvelsesattesten skal i begge bevise, at i er fri til at gifte jer, derfor kan den først fås når skilsmissen er endelig, dvs. når man har bevilling eller dom.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg skal lige have det skåret helt ud i pap.
Hvornår bliver udlændingestyrelsen orienteret om en seperation?
Som jeg forstår det kommer seperationen før skilsmissen.
Hvis den varer 1 år, er det så her US får besked, eller sker det før?
Hvornår mister ægtefællen (altså den 'tidligere') opholdstilladelsen?
Hvornår bliver udlændingestyrelsen orienteret om en seperation?
Som jeg forstår det kommer seperationen før skilsmissen.
Hvis den varer 1 år, er det så her US får besked, eller sker det før?
Hvornår mister ægtefællen (altså den 'tidligere') opholdstilladelsen?
Juma
www.kaerligheden.dk
www.kaerligheden.dk
-
mh1
- Kontakt:
Her: http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6368
kan du læse, at statsforvaltningen giver besked til Udlændingeservice om separation og skilsmisse, hvis en af ægtefællerne er ikke-nordisk statsborger. Det er jo stadig i DK muligt at blive skilt uden forudgående separation, hvis visse grunde foreligger.
Der er en afgørelse her om inddragelse af opholdstilladelse pga. separation: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... orelse.pdf
kan du læse, at statsforvaltningen giver besked til Udlændingeservice om separation og skilsmisse, hvis en af ægtefællerne er ikke-nordisk statsborger. Det er jo stadig i DK muligt at blive skilt uden forudgående separation, hvis visse grunde foreligger.
Der er en afgørelse her om inddragelse af opholdstilladelse pga. separation: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... orelse.pdf
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Engelbreth
Sammenlignelige regler ml. Sverige og DK
Er der nogen i foreningen, som er bekendt med en punkt-for-punkt-sammenlignelig analyse/opstilling af hovedelementerne i svensk og dansk udlændingepolitik (asyl, opholdstilladelse, statsborgerskab m.v.)? Jeg ville være meget taknemmelig for en henvisning (link, artikel), som er nogenlunde ajourført, og hvor de to landes forskellige krav til familiesammenføring og regler om asyl m.m.fremgår - er det noget, du tilfældigvis kunne hjælpe med (eller kender nogen, jeg kunne kontakte om)?
Bedste hilsner
Rune Engelbreth Larsen
Bedste hilsner
Rune Engelbreth Larsen
Hej igen balance. Her lidt om min situation pt. Min kæreste blev hurtigt skildt pga utroskab, tog ca 3 uger i alt. Derefter har vi nu fået en dato for vielse, vi skal giftes på fredag. Samme da som vi fik brevet om skilsmisse skiftede min kæreste adresse hjem til mig. Statsforvaltningen havde givet udlændingeservice besked om skilsmissen og for et par dage siden fik min kæreste brev fra dem hvor der står at de er blevet opmærksomme på at han er blevet skilt, og han derfor skal udfylde et vedlagt skema om hvad hans tilknytning nu er til DK. Den skal så sendes inden 14 dage for dateringen på brevet. Dvs at de ikke har smidt ham ud eller noget endnu. Vi gifter os på fredag, og så har vi tænkt os at ringe til den sagdbehandler der sendte brevet for at høre hvad vi nu skal foretage os. Vi har papirerne for familiesammenføring klar. fortsættelse føgler..
Hej sambita, stort tillykke med brylluppet og ægteskabet
og mange tak for dine beskeder, det tyder på at den US medarbejderen, som jeg talte med åbenbart ikke havde helt styr på fakta eller var særlig informativ. Jeg har senere talt med en anden US medarbejder, der fortalte om den proces, som du også henviser til angående 'tilknytningsskemaet', der bliver tilsendt efter at statsforvaltningen har kontaktet US i forbindelse med skilsmisse, han fortalte mig også, at hvis I er uenig i US bedømmelse af sagen, så har I ret til at klage inden 7 dage og US er dermed forpligtet til at genoptage sagen, men jeg ved ikke det er relevant i jeres tilfælde, da I jo skal til at søge om familiesammenføring.. tillykke
. Jeg har et spørgsmål angående vielsen, hvilke dokumenter skulle din partner sende til kommunen for at bevise 'lovligt ophold'? Jeg ser frem til at følge med i fortsættelsen af jeres proces og ønsker jer det bedste, hilsen balance
Hej igen.
Så blev vi gift. Hurra
. det var en dejlig dag.
Det som min kæreste skulle vedlægge ægteskabserklæringen var kopier af sit pas og bevis for lovligt ophold. Går ud fra at din kæreste også stadig har et opholdskort, så det vedlægger man en kopi af også. Man kan sagtens gå hen på sit servicecenter og høre om de vil give en en dato med det samme, og hvis I vil giftes på andet rådhus laver de bare en prøvelsesattest, og det er så den man tager med det andet sted og får en dato. Det gjorde vi fordi KBH ikke havde flere datoer, og frederiksberg har ingen begrænsninger på.
Det ærgelige er så, at jeg skal bruge den underskrift fra kommunen om ikke modtaget kontanthjælp, og den kunne jeg først bede om efter vi var blevet gift, og fik så at vide at det kan tage op til 3 uger.. Ikke så fedt, når vi gerne vil nå det inden nytår..men nu må vi se hvad der sker. men må prøve at være lidt emsig tror jeg.
Vi fik at vide fra US at vi skulle sende både ansøgning og udfylde det der skema, og så må vi se om de to sager kommer til at køre parallelt.. og håbe det kommer til at gå op i en højere enhed så min kæreste ikke mister sin opholdstilladelse på noget som helst tidspunkt, så han kan beholde sit arbejde osv, men det er der jo ingen garanti for.
så langt, så..
held og lykke.. og fortsættelse følger. Håber du kan bruge det til noget..
Så blev vi gift. Hurra
Det som min kæreste skulle vedlægge ægteskabserklæringen var kopier af sit pas og bevis for lovligt ophold. Går ud fra at din kæreste også stadig har et opholdskort, så det vedlægger man en kopi af også. Man kan sagtens gå hen på sit servicecenter og høre om de vil give en en dato med det samme, og hvis I vil giftes på andet rådhus laver de bare en prøvelsesattest, og det er så den man tager med det andet sted og får en dato. Det gjorde vi fordi KBH ikke havde flere datoer, og frederiksberg har ingen begrænsninger på.
Det ærgelige er så, at jeg skal bruge den underskrift fra kommunen om ikke modtaget kontanthjælp, og den kunne jeg først bede om efter vi var blevet gift, og fik så at vide at det kan tage op til 3 uger.. Ikke så fedt, når vi gerne vil nå det inden nytår..men nu må vi se hvad der sker. men må prøve at være lidt emsig tror jeg.
Vi fik at vide fra US at vi skulle sende både ansøgning og udfylde det der skema, og så må vi se om de to sager kommer til at køre parallelt.. og håbe det kommer til at gå op i en højere enhed så min kæreste ikke mister sin opholdstilladelse på noget som helst tidspunkt, så han kan beholde sit arbejde osv, men det er der jo ingen garanti for.
så langt, så..
held og lykke.. og fortsættelse følger. Håber du kan bruge det til noget..
Kan nydanskeren, der lader sig skille, ikke har nok tilknytning til DK, og derfor får en måned til at forlade landet, få processuelt ophold, hvis han/hun søger ny familiesammenføring, hvis det sker inden denne måned udløber?
Juma
www.kaerligheden.dk
www.kaerligheden.dk