svensk personnummer til mig - og opholdskort til min mand

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
josephine

svensk personnummer til mig - og opholdskort til min mand

Indlæg af josephine » 30.11.2010 21:47:51

Jeg og min mand fra Ghana planlægger at flytte til Malmö i midten af december.
Hans midlertidige opholdstilladelse i Danmark udløber d.1 januar.
Er det korrekt forstået at jeg skal have et svensk personnummer før vi kan søge om et opholdskort til ham i Sverige?
Hvor lang tid skal jeg regne med, at der går før jeg kan få mit svenske cpr-nummer? -Kan man insitere på, at få det straks man søger? - hvis ja, kan man så søge om opholdskort til min mand med det samme? - evt i samme forbindelse?
Og hvilke dokumenter skal vedlægges ved ansøgning om henholdsvis svensk cpr-nummer til mig og opholdskort til min mand?
Samt skal der betales et gyber for at ansøge om henholdsvis cpr-nummer samt opholdskort? -og hvor søger man om henholdsvis cpr-nummer og opholdskort?
- kort sagt, hvad er proceduren ved disse to ansøgninger?
Kan en del af det gøres inden selve flytningen? - fx på nettet? eller skal man møde personligt op???

Det skal lige nævnes at jeg er studerende i danmark og derfor modtager SU fra Danmark - i den forbindelse vil jeg høre om nogen ved hvor jeg skal melde henholdsvis skat og flytning til?

-uuhhh, det var mange spørgsmål - håber nogen kan hjælpe :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: svensk personnummer til mig - og opholdskort til min man

Indlæg af mh1 » 01.12.2010 06:45:46

Du kan finde de fleste oplysninger, du skal bruge her: https://www.borger.dk/Emner/bolig-og-fl ... 2Bookmark2
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Re: svensk personnummer til mig - og opholdskort til min man

Indlæg af skaanebo » 01.12.2010 12:51:38

josephine skrev: Er det korrekt forstået at jeg skal have et svensk personnummer før vi kan søge om et opholdskort til ham i Sverige?
Ja, for at sagen kan færdigbehandles behøver Migrationsverket dit svenske personnummer. Men hvis det haster med at få lovligt ophold, fordi din mands visum er ved at udløbe, så kan I godt tage hen på Migrationsverket og indlevere en ansøgning om et opholdskort. Så skal I bare efterfølgende fremsende dokumentation til Migrationsverket i form af fx dit personnummerbevis, for sagen kan som sagt ikke færdigbehandles, førend myndighederne har alle oplysninger.
josephine skrev:
Hvor lang tid skal jeg regne med, at der går før jeg kan få mit svenske cpr-nummer? -Kan man insitere på, at få det straks man søger?
Det tager op til 8 uger at få et svensk personnummer, men kan dog også gå langt hurtigere. Du kan fortælle Skatteverket, at det haster og håbe på, at de gerne vil hjælpe dig lidt hurtigt, men det kan som sagt godt tage noget tid. Der er intet gebyr. Folkeregistrering foregår på Skatteverket, opholdskort søges hos Migrationsverket. Og du kan intet gøre, førend du reelt er flyttet til Sverige, da der kræves personligt fremmøde og forevisning af pas eller anden billed-id samt ved folkeregistrering kopi af dine boligpapirer.

Besvar