Hej derude.
Håber I er nogen, der er hurtige på tasterne for min kæreste vil meget gerne snart til DK!
vores historie kort:Vi er ved at søge om Schengen visum (turistvisum) og har derefter planer om vielse og processuelt ophold indtil afgørelse af FS-ansøgning.
Mit spørgsmål går på om nogen af jer har erfaring med hvilke rejseforsikringer der kan forlænges (i tilfælde af at vi får processuelt ophold). Min kæreste kan ikke finde nogen rejseforsikring i Sydafrika, der kan forlænges.
Plan B:
En anden ÆUG-bruger har forslået at vi køber en alm. rejseforsikring som dækker de 3 mdr. han er i DK, og når den så er lige ved at udløbe, køber vi en (dansk) rejseforsikring - altså når han er i landet. - for jeg har vist læst et sted at man SKAL være dækket af en forsikring på proces.ophold.
- er det en procedure nogen er jer har prøvet?
Håber i kan hjælpe. Vi vil jo nødigt skyde os selv i foden - det er sgu svært nok i forvejen at komme ind over den danske grænse.
Rejseforsikring Sydafrika - Dk
-
sarachristiansen
- Geografisk sted: Aarhus, Denmark
-
fundiver199
Re: Rejseforsikring Sydafrika - Dk
Processuelt ophold er grundlæggende noget rod, blandt fordi man aldrig kan vide, hvor lang tid det vil komme til at vare. Og normalt er det et krav i alle rejseforsikringer, at de skal tegnes for hele rejsen, allerede inden man forlader det land, hvor man har fast bopæl.
Hvilket grundlæggende skyldes, at forsikringsselskaberne meget naturligt ikke vil være med til, at folk misbruger en forsikring ved først at tegne den, når/hvis de bliver syge undervejs.
Jeg ved ikke, hvad andre har gjort for at komme ud over dette problem, men en nærliggende mulighed er vel bare at tegne en forsikring, som dækker i f.eks. 6 måneder, allerede inden afrejsen fra Sydafrika, og så håbe på, at I havner i "3-måneders bunken", således at dette er tilstrækkeligt.
Hvilket grundlæggende skyldes, at forsikringsselskaberne meget naturligt ikke vil være med til, at folk misbruger en forsikring ved først at tegne den, når/hvis de bliver syge undervejs.
Jeg ved ikke, hvad andre har gjort for at komme ud over dette problem, men en nærliggende mulighed er vel bare at tegne en forsikring, som dækker i f.eks. 6 måneder, allerede inden afrejsen fra Sydafrika, og så håbe på, at I havner i "3-måneders bunken", således at dette er tilstrækkeligt.
-
sarachristiansen
- Geografisk sted: Aarhus, Denmark
Ja, det tænkte jeg også. Men udfordringen her er, at finde et forsikringsselskab som vil være med til at vi tegner en forsikring som varer 3 mdr. udover hjemrejsedatoen - det har min kæreste ikke kunne finde.
Og jeg tror måske også at det vil blive tolket forkert, når vi søger om turistvisum - hvor vi jo har skrevet under på at formålet med besøget i DK ikke er vielse. De vil jo nok undre sig over hvorfor vi har brug for så lang forsikringsperiode.
Men hvis vi kan købe en forsikring i DK når den anden udløber - eller købe en fra Sydafrika, så burde det jo at gå - Men kan det være rigtigt at det er så simpelt?????
Og jeg tror måske også at det vil blive tolket forkert, når vi søger om turistvisum - hvor vi jo har skrevet under på at formålet med besøget i DK ikke er vielse. De vil jo nok undre sig over hvorfor vi har brug for så lang forsikringsperiode.
Men hvis vi kan købe en forsikring i DK når den anden udløber - eller købe en fra Sydafrika, så burde det jo at gå - Men kan det være rigtigt at det er så simpelt?????
-
fundiver199
Det lyder endog meget mærkeligt. Normalt interesserer et forsikringsselskab sig da ikke for at se hverken flybilletter eller visa, før de udsteder en rejseforsikring, det er derimod ambassaden, der gerne vil se en forsikring, før de udsteder visa.sarachristiansen skrev:Ja, det tænkte jeg også. Men udfordringen her er, at finde et forsikringsselskab som vil være med til at vi tegner en forsikring som varer 3 mdr. udover hjemrejsedatoen - det har min kæreste ikke kunne finde.
Men hvis din mand gerne vil tegne en forsikring for f.eks. 6 måneder, så skal han selvfølgelig skrive i ansøgningsblanketten, at rejsens afslutning ligger 6 måneder fra udrejsedatoen og ikke 3, det siger vel sig selv.
Det er også muligt, at det er de sydafrikanske forsikringsselskaber, der har nogle særlige regler og vilkår. Men så kan I jo bare tegne en forsikring i et internationalt selskab, f.eks. hos:
http://www.mnui.com
For en 18-29 årig mand koster en basis rejseforsikring, som dækker hele Verden minus USA, her 242$ for 6 måneder eller cirka 1.200 DKK. Om dækningen er høj nok til at leve op til Schengenkravene, har jeg dog ikke checket, det må du selv kigge på. Men ellers kan den givetvis øges imod en præmieforhøjelse.
Hvad angår, at I "afslører" noget ved, at din mand møder op på ambassaden med en forsikring, der dækker i 6 måneder, så mener jeg, at du gør dig unødvendige bekymringer.
Dels er visum allerede bevilget, når han møder op og fremviser sin forsikring, og dels kan han jo helt legitimt have planer om at besøge lande udenfor Schengen, når han er færdig med sine 3 måneder der, og så synes han måske bare, at det er nemmere og billigere at tegne èn samlet forsikring, i stedet for at tegne en separat forsikring for hver rejse.
Det har den danske ambassade i Sydafrika ikke nogen som helst ret til at blande sig i.