Englænder til Dk

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
chrissie
Geografisk sted: Ballerup

Englænder til Dk

Indlæg af chrissie » 01.02.2009 21:58:45

Hej alle.
Jeg er helt ny på sitet, men håber alligevel på lidt hjælp :)
Min kæreste er halvt englænder halvt new zealænder, bosiddende i England.
Vi vil meget gerne prøve forholdet af på andet end bare 14 dage sammen hver 5. uge, og da jeg er mere etableret end ham (han er 10 år yngre end mig) er planen at han kommer hertil.
Hvor svært er det at få et job når man ikke taler dansk?
Hvordan med skat?
Vi ville gerne give det de 6 måneder man har lov til ,forudsat at han kommer i arbejde, men er der nogen der ved noget om mulighederne for et job?
Han er 23- kunne fornemme der ville blive spurgt om det lol.
Al hjælp, tips eller lign. vil blive modtaget med kyshånd.
Chrissie

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 25.02.2009 15:09:19

I kraft af, at han har engelsk statsborgerskab, må udlændingemyndighederne ikke spørge ind til hans alder. England er medlem af EU, og derfor vil hans ophold i Danmark falde ind under EU-reglerne. Det vil sige, at han må opholde sig her i op til tre måneder uden at give sig til kende overfor myndighederne. Og senest tre måneder efter sin ankomst, skal han indsende ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne. Straks ansøgningen er afsendt, må han tage lønnet arbejde på lige fod med alle andre her i landet. Opholdskortet skal være udstedt senest seks måneder efter ansøgningen er indleveret. Har han desuden midler nok til at leve for ved ankomsten til DK, må myndighederne ikke nægte ham EU-opholdstilladelse. En sådan tilladelse er i øvrigt gældende i fem år ad gangen, og der må ikke stilles krav om bankgaranti af nogen art for den. Efter fem år kan han desuden søge om permanent opholdstilladelse.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 26.02.2009 10:52:19

Skattekort kan han få udstedt straks han har fået dansk personnummer. Det søger I om på Folkeregistret på kommunen.

Jobbet ligger det nok noget tungere med, da de fleste arbejdsgivere forventer at man kan dansk. Men der er en mulighed alligevel. For en del virksomheder udsender jobannoncer på nettet og i aviser, skrevet på engelsk, så der kunne han have sin chance.

Gifter I jer, og han er arbejdsløs, kan du udnytte hans personfradrag oveni din egen. Fradraget gælder fra den dato, han er indrejst i landet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar