Ud med dig.....din gamle millionær

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af closed1 » 07.01.2012 15:14:26

Ja selv dem med penge skal smides ud , det var da bedre pengene blev brugt her :D

MSH
Indlæg: 273
Tilmeldt: 02.10.2010 12:23:07

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af MSH » 07.01.2012 19:26:20

Selvom jeg har sympati for det stakkels par, der er blevet ramt af de danske Nürnberg-love, så synes jeg det principielt er stærkt problematisk, at vi som oftest (og i hvert fald altid i 'borgerlige' medier) skal høre om, hvor synd det er for Danmark at denne eller hin højtuddannede udlænding eller millionær bliver udvist.

Ja, det er formodentlig et tab, men hvis vi hopper på den grundpræmis, at kun udlændinge, som i kroner/øre-værdi er en nettogevinst for det danske samfund har ret til at nyde en så grundlæggende menneskerettighed som at leve sammen med deres egen familie, så har vi jo accepteret hele det ækle, hadefulde syn på mennesker, som DF, V, K og selvfølgelig ikke mindst socialdemokraterne opererer med i deres tilgang til udlændingepolitik.

ALLE med et beskyttelsesværdigt familieliv i Danmark har i mine øjne ret til at være her. Uanset størrelsen på deres bankkonto.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af closed1 » 07.01.2012 20:28:25

Det har du ret i , men man kan jo også være med her på den måde at her er slet ingen god grund til at sende ham ud. Her dur ingen undskyldninger......

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af fundiver199 » 07.01.2012 21:42:56

Jeg er tilbøjelig til at være enig med MSH. På den ene side er det fint, at medierne kommer med de her eksempler, som viser, at loven også rammer folk, som politikerne formentlig ikke har haft det fjerneste ønske om at ramme, og som alle kan se ikke udgør nogen belastning for det danske samfund.

Men på den anden side er det også en hårfin balance, som jeg efterhånden synes er tippet for medierne. Selv for de mere "venstreorienterede" af dem som f.eks. Information, der også har kørt en række artikler med eksempler på ressourcestærke udlændinge, der bliver ramt af reglerne.

Jeg kan godt forstå, hvad det er journalisterne vil, og det er også positivt, at de får fortalt den historie, at ikke alle udlændinge er "en belastning for samfundet". Men samtidig kommer den "vinkling", som historierne dermed får, meget let til at skygge for de diskussioner, der faktisk er meget vigtigere, end om reglerne nu også lige rammer en person, som alle kan se er en gevinst for samfundet.

I denne sag synes jeg således ikke, at det er særlig interessant eller væsentligt, at manden har en formue på 4 millioner eller er en kendt filminstruktør. Det mere væsentlige spørgsmål er, hvad skal vi overhovedet med et tilknytningskrav? Og hvorfor skal det ramme nogen, der har været dansk statsborger siden 1988 dvs. i 24 år? Og hvis vi skal have et sådant krav, hvordan skal det så præcist indrettes?

Tilknytningskravet blev indført af SR-regeringen i 2000, men dengang galdt det kun, hvis den herboende var udlænding. I 2002 ændrede VK-regeringen så udformningen af kravet og udvidede målgruppen til også at omfatte herboende danske statsborgere. Og samtidig indførte VK-regeringen en mulighed for, at arbejdsimmigranter og universitetstuderende kunne få deres familie til landet efter et helt andet regelsæt og dermed uden tilknytningskrav. Og i 2004 blev kravet så lempet ved at indføre den 28-års regel, der stadig er gældende.

Efter min mening er tilknytningskravet blevet til en hellig ko i dansk politik på linie med 24-års reglen. Men hvor indholdet af og formålet med 24-års reglen dog i det mindste står relativt klart, så kan man bestemt ikke sige det samme om tilknytningskravet. Den regel er tværtimod et underligt og meget svært gennemskueligt miskmask af, hvor man har familie, hvor man har opholdt sig, og hvor længe man har været på arbejdsmarkedet. Og derfor er det alt andet end let for folk at forudsige, om de opfylder kravet eller ej, hvilket i sig selv må siges at være yderst problematisk i et retssamfund.

Og samtidig har vi den helt absurde situation, at så længe en arbejdsimmigrant har tidsbegrænset opholdstilladelse, så har han fri adgang til FS i Danmark og skal ikke opfylde dette krav. Men hvis han har været her så længe og er blevet så integreret, at han har fået både permanent opholdstilladelse og dansk statsborgerskab, så risikerer han pludselig at få afslag med den helt absurde begrundelse, at han nu ikke har nok tilknytning til Danmark.

Så for mig at se er det da i høj grad på tide, at de politiske partier visker tavlen ren og starter med at finde ud af, hvilke formål evt. begrænsninger på retten til FS egentlig skal tjene. Og når de så har taget stilling til det, må de så starte helt forfra med at finde ud af, hvordan reglerne skal indrettes.

Og hvis hovedtanken er, at FS kun skal være mulig for dem, der "betaler sig for samfundet", jamen så er det da ikke et tilknytningskrav, man skal have. Så skal man have et pointsystem, hvor der tages hensyn til både den herboendes og den tilflyttendes jobforhold, uddannelse, formue og sikkert meget mere.

Og hvis man omvendt ikke kan gå ind for sådan et samfund, hvor grundlæggende rettigheder kun skal gives til de rige, de kloge og de heldige, så skal man naturligvis ikke fastholde et tilknytningskrav, der rummer klare elementer af en sådan tankegang. Eller for den sags skyld en bankgaranti, som også rummer meget klare elementer af en sådan tankegang.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af closed1 » 07.01.2012 22:00:39

Men når disse sager også kommer frem så kan det måske vise nogen ,at der er noget galt i systemet , og ja om han er kendt eller ej betyder ikke noget . Men det betyder noget ,at nogen som måske ikke helt er på forkant med hvordan reglerne rammer kan se at ..... Nå der er en som har penge og han bliver smidt ud ......... Alt er ikke re retfærdigt skal jo frem i lyset for det er jo debat skabende ....


Helate
Indlæg: 330
Tilmeldt: 14.06.2011 16:48:05

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af Helate » 18.01.2012 14:24:22

Jeg kan godt lide at de siger at de jo egentlig ikke har mærket meget til han har været her ulovligt. :-) Nu får han sikkert behandlet klagesagen så længe at han ender under de nye regler.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2012 14:40:43

http://www.jv.dk/artikel/1259618:Varde- ... -aegteskab

At dømme ud fra denne artikel ser det ud til, at den herboende ægtefælle sådan set har tilknytning nok til Danmark efter sine 24 år her i landet, og at det kun er den nye fortolkning af tilknytningskravet fra 1. juli 2011, der er årsag til afslaget. Så med de lempelser, regeringen planlægger, vil parret formentlig kunne blive familiesammenført.

Og det vil de også kunne, hvis MASH-instruktøren kommer her to gange på visum og tager et danskkursus under et af sine ophold. Så sagen illusterer vel sådan set bare, at det nye skærpede tilknytningskrav ikke er andet end ren og skær chikane og trække tingene i langdrag. Hvilket Morten Bødskov jo også har angivet som begrundelse for at rulle det tilbage.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2012 14:43:38

Helate skrev:Nu får han sikkert behandlet klagesagen så længe at han ender under de nye regler.
Ja hvis jeg var ansat i Justitsministeriet og fik sådan en sag på mit bord, så ville jeg da tage mig rigtig god tid til at undersøge den grundigt - og hov så stod der måske pludselig 1. juli på kalenderen, og så kunne jeg sende sagen tilbage til US med besked om at vurdere den efter de nye regler.

Og i al den tid har en pensionist jo så nok ikke mærket ret meget til, at han havde processuelt ophold i stedet for opholdstilladelse. Så sådan kan man jo også løse en del problemer ved at have en pragmatisk tilgang til tingene - og ved desværre at have meget travlt med andre sager... :wink:

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.01.2012 15:58:51

Et eller andet sted kunne man ønske, at han laver en film om VKOs chikanerier på udlændingeområdet. Den ville i så fald sikkert komme i kategorien thriller :D
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Ud med dig.....din gamle millionær

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.01.2012 17:23:58

Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar