Ny grotesk udvisning

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thrane
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14.10.2010 16:19:23

Ny grotesk udvisning

Indlæg af Thrane » 17.12.2012 21:47:10

Nu ser vi endnu et eksempel på, hvordan den snævre fortolkningspraksis i styrelsen fuldstændig udelader alle andre forhold end de, der kan gives afslag på. Forhåbentlig finder Flavia en løsning. Det ville være fuldkomment absurd at forestille sig, hun skulle forlade mand, barn og nyt arbejde på under en måned.

http://politiken.dk/indland/ECE1845973/ ... i-danmark/

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af mh1 » 18.12.2012 10:30:20

Det er måske snarere et eksempel på at ansøger har valgt en forkert strategi.

Netop, når der søges om arbejds-/opholdstilladelse træffes afgørelsen uden at der skal skeles til 'barnets tarv'.

Det står ikke noget om, hvorfor parret har valgt ikke at søge om fs.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thrane
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14.10.2010 16:19:23

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af Thrane » 18.12.2012 12:23:51

Det kan du have ret i. Det kan bare forekomme besynderligt, at Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering fuldstændig ser bort fra det faktum, at hun udover at have gennemført en hel uddannelse i landet netop har fået et job.

Det kan godt være, jeg er naiv, men for mig virker det bare absurd at kunne tilbringe 10 år i land for derefter at blive sendt ud uden større omsvøb.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af soreng » 18.12.2012 15:54:48

Thrane skrev:Det kan du have ret i. Det kan bare forekomme besynderligt, at Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering fuldstændig ser bort fra det faktum, at hun udover at have gennemført en hel uddannelse i landet netop har fået et job.
Hun søger altså om en forlængelse af en opholdstilladelse, som hun ikke lever op til. Afslaget er til at forudse. Hvis man har en opholdstilladelse på baggrund af arbejde, så er man altså dybt afhængig af at have et arbejde for at leve op til vilkårene for ens opholdstilladelse. I det sekund hun blev fyret ville det rigtige at gøre at trække ansøgningen om forlængelse tilbage og søge om familiesammenføring, og gøre det i opsigelsesperioden.

Jeg kan da godt syntes at det er syndt for hende og hendes familie, men det er altså dem selv der har valgt ikke at søge om familiesammenføring.
Thrane skrev:Det kan godt være, jeg er naiv, men for mig virker det bare absurd at kunne tilbringe 10 år i land for derefter at blive sendt ud uden større omsvøb.
Hun bliver "smidt ud", fordi at hun ikke lever op til kravene i den opholdstilladelse som hun forsøger at fornye. Hun bliver så "fanget" fordi hun nu ikke kan indlevere en ansøgning om fs fra Danmark af, og derfor bliver tvunget til at tage hjem og søge fra hendes hjemland. Men det er altså desværre meget forudsigeligt at hun ville få afslag på hendes ansøgning om forlængelse.

Thrane
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14.10.2010 16:19:23

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af Thrane » 18.12.2012 19:15:35

soreng skrev:Hun søger altså om en forlængelse af en opholdstilladelse, som hun ikke lever op til. Afslaget er til at forudse. Hvis man har en opholdstilladelse på baggrund af arbejde, så er man altså dybt afhængig af at have et arbejde for at leve op til vilkårene for ens opholdstilladelse. I det sekund hun blev fyret ville det rigtige at gøre at trække ansøgningen om forlængelse tilbage og søge om familiesammenføring, og gøre det i opsigelsesperioden.
Ja, reglerne er blevet fulgt til punkt og prikke, som mh også forklarede. Hun blev dog ikke fyret, men opsagde selv stillingen pga. graviditetsgener. I artiklen fremgår det iøvrigt, at parret fik en ansøgning om fs afvist tilbage i 2011 pga. pointsystemet, hvorefter hun søgte om forlængelse af sin opholdstilladelse. Det der kan synes mærkeligt er, at en styrelse, der bl.a. er sat i verden for at fastholde internationale arbejdere, ikke rådgiver parret om de nye muligheder for fs under sagsbehandlingen.

Derudover kan man godt undres over, at barselsperioden ikke medtælles, men det er der åbenbart ikke hjemmel til i lovgivningen. Det bliver dog spændende, om sagen ender på Mette Frederiksens bord med tanke på hendes mærkesager inden for ligestilling og ikke mindst den fælles barselsfond.

Jeg vil dog give jer ret i, at det er mærkeligt, at parret ikke har forsøgt at dække andre flanker af under den to år lange behandling af ansøgningen om forlængelse, men jeg kan forestille mig, at et forløb med skiftende lovgivning, graviditet og årelang sagsbehandling kan bringe selv de bedste strateger i knæ.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af soreng » 18.12.2012 20:32:25

Der er så mange små unøjagtigheder i artiklen, at det er svært at tage den seriøst. Det er ret tydeligt at journalisten ikke har gidet sætte sig særligt meget ind i det emne der skrives om. :roll: Men lad os da håbe at de finder en løsning, men det kræver nok at de sætte sig ned og een gang for alle sætter sig ind i de regler som de er underlagt.

Et held og lykke med det herfra skal da lyde til dem.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af fundiver199 » 18.12.2012 20:58:33

For mig at se er sagens kerne, at parret tilsyneladende ikke levede op til kravene for FS, da de var blevet gift, og det havde været oplagt at søge om det, pga. pointsystemet. Og da reglerne var blevet lempet pr. 15.05.2012 var hendes opholdstilladelse så udløbet, hvilket betyder, at det ikke var muligt at trække ansøgningen om forlængelse tilbage og herefter få lov at aflevere en ansøgning om FS i Danmark.

Det sidste skyldes en lovændring i maj 2010, for indtil da havde US det fornuftige princip, at hvis en ansøgning om FS blev afleveret i "naturligvis forlængelse" af et lovligt ophold i Danmark, kunne det tillades afleveret her.

Men det var som så meget andet ikke "fast og fair" nok for Dansk Folkeparti. Så derfor blev loven lavet om i maj 2010, således at familien nu skal skilles ad, alene for at hun kan rejse til den anden ende af Verden og aflevere sin ansøgning om FS på en dansk ambassade der, i stedet for at aflevere den i det land, hvor hun har boet i snart 10 år, og hvor hendes mand og barn bor.

Så problemet her er for mig at se overhovedet ikke noget som helst, denne familie har gjort, men derimod den unødvendige og urimelige lovgivning, der blev indført, medens Lars Løkke Rasmussen var statsminister i Danmark, og som den nuværende regering kun har foretaget et delvist opgør med.

Pointsystemet er således væk nu men ikke de tåbelige regler, der tvinger mange i en situation som denne til at forlade deres familie og deres liv alene for at aflevere en ansøgning om FS 8.000 km fra det sted, hvor den skal behandles.

Zaki
Indlæg: 51
Tilmeldt: 29.06.2012 20:32:55

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af Zaki » 18.12.2012 22:02:30

Kunne et alternativ ikke være, at parret flytter til Sverige, søger om opholdskort via EU reglerne inden 12.1 og derefter søger FS i DK fra Sverige? Det må vel være at foretrække frem for at skulle søge fra Peru? Og på dne måde kan de vel bibeholde deres liv i Kbh., indtil de kan flytte tilbage om 6-12 mdr?

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af DBS » 18.12.2012 22:10:12

Flavia kan ikke arbejde i CPH, fra SE, uden at have en arbejdestilladelse i DK, uanset om hun har ophold efter EU regler, eller SE nationale regler, giver det hende lov til at arbejde i SE, men ikke DK !

mvh DBS

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af DBS » 18.12.2012 22:12:37

Jeg er lidt nysgerrige efter at se svaret til EL fra Mette Frederiksen, specielt på:

1. Sagbehandlingstiden
2. Barselspørgsmålet

mvh DBS

Zaki
Indlæg: 51
Tilmeldt: 29.06.2012 20:32:55

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af Zaki » 18.12.2012 22:19:16

Ja, med processuelt ophold mister hun arbejdstilladelsen. Men at vente på Dansk FS i Sverige gør vel stadig at resten af familien, ikke mindst ægtefællen, kan "passe" deres ting i Kbh. Nok mere bekvemt end at flytte hele vejen til Peru og søge hos ambassaden...Men det er jo op til dem selv.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af DBS » 18.12.2012 22:28:30

Hun vil så have processuelt ophold i SE, ikke i DK, resten af familie kan tage til DK, og de kan arbejde der, men hun kan ikke tage til DK, før end hun har et ellet andet form for opholdskort (SE regler eller EU regler), så hun vil reelt være låst fast på den anden side af sundet, og ikke kunne tage til DK.

Desunden findes processuelt ophold ikke i SE efter nationale regler.

Så for hende, ville det formodentligt være bedre at tage til Peru, for SE vil formodentlig føles som et fængelse.

Og hvis det var mig, som mand, så kunne jeg også finde på at tage til hendes hjemland, og give DK den lange finger, når jeg lettede i flyeren.

mvh DBS

Zaki
Indlæg: 51
Tilmeldt: 29.06.2012 20:32:55

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af Zaki » 18.12.2012 22:43:53

Jeg tror ikke at de danske myndigheder går specielt meget op i, at mennesker med processuelt ophold i Sverige er på besøg i Kbh i dagtimerne...

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af fundiver199 » 19.12.2012 06:27:01

@Zaki

"EU-løsningen" er klart en mulighed for familien, hvis den gerne vil blive sammen, og det vel at mærke kan lade sig gøre at flytte inden udrejsefristen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ny grotesk udvisning

Indlæg af mh1 » 14.01.2013 07:05:23

mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar