Nyt lovforslag med ny STOPprøve fra 1. juli

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Nyt lovforslag med ny STOPprøve fra 1. juli

Indlæg af Juma » 12.01.2012 14:19:24

Hvad der er "vigtigt" er meget relativt. Jeg er i dag skilt fra min daværende kone, som jeg fik til Danmark i 2006 med hendes tre børn - som jeg alle tre har fået statsborgerskab til. Den ene bor hos mig.

Men jeg skal ærligt sige, at jeg vil grave mig ned, hvis jeg igen skulle falde for en udlænding. At skulle igennem en familiesammenføringsproces i dag vil være totalt udmattende. Det kan man selvfølgelig ikke vide, hvis ikke man selv har prøvet det før, men jeg tror jeg vil afbryde et forhold til en udlænding i dag, før forholdet bliver alvorligt. Jeg vil ikke udsættes for det, som en familiesammenføringsproces gør ved en, igen. Og blot dette forhold, at man i princippet ikke VED om man er købt eller solgt, selvom man ankommer til Danmark, er simpelthen ikke værdigt. At opholdstilladelsen er midlertidig de første mange år, er i sig selv en stresfaktor, som jeg er glad for, at jeg i dag lever foruden.

Hvad der er "vigtigt" er meget relativt. Der er meget man kan kæmpe for, fordi det er "vigtigt". Men hvis det man skal igennem er decideret traumatisk, som jeg husker det, så ved jeg ikke. Man kan jo ikke engang slappe af, når man har fået opholdstilladelsen.

Stod det til mig, så skulle man kunne få familiesammenføring, hvis man kan bevise, at man har et sted at bo, og at der en gang om måneden går penge ind på ens konto (lønindkosmt, su, kontanthjælp, whatever). Og lige så snart man har bestået dansk på en vist niveau, så skulle der kvitteres med en permanent opholdstilladelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2012 15:57:44

@Juma

Jamen det er vi da helt enige om, og det er jo også det, som ÆUG arbejder for. (Resten af indlægget slettet af forfatteren pga. misforståelse).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2012 16:00:40

PS. Og også enig i, at det må være ekstremt udmattende at deltage i hele det danske "integrationshelvede" med kontrakter og forlængelser og strenge krav til PUT og så videre og så videre. Og fremover endda også en "stopprøve". Jeg er heller ikke sikker på, at jeg orker det, eller har lyst til at udsætte min kone for det. Så jeg hælder kraftigt til at hente hende hertil via EU-reglerne, når/hvis det engang bliver aktuelt. Også selvom vi med de nye regler næppe ville have nogen problemer med at blive FS efter dem. Men hele den em af mistillid, som ligger bag de danske regler, ville genere mig. Og selvfølgelig også usikkerheden, om min kone overhovedet kan få PUT, og i givet fald hvornår. Og så videre.

Helate

Indlæg af Helate » 12.01.2012 17:23:57

@fundiver: Af nysgerrighed: Der er vel ikke noget umuligt i at man søger efter de danske regler, får sin opholdtilladelse og derefter feks efter 2 år flytter til sverige og udnytter EU retten? Eller er man bundet af den oprindelige opholdstilladelse?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.01.2012 17:28:25

Stavnsbåndet blev endelig helt ophævet i 1842, så nej, man er ikke 'bundet' af sin opholdstilladelse på nogen måde.
mh
Rådgiver for ÆUG

Helate

Indlæg af Helate » 12.01.2012 17:55:03

OK...men jeg mener: hvis min kone allerede har en dansk opholdstilladelse - og vi så flytter til sverige hvor hun også får opholdstilladelse - og derefter vil have den vekslet til en dansk opholdstilladelse.

Altså bare det tanke eksperiment at hvis man bliver for skør af at gå og tænke på de der forlængelser hele tiden, kunne man bruge sverigesløsningen så man "automatisk" får permanent efter 5 år.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.01.2012 19:02:55

Ja, du kan bruge Sverigesløsningen på præcis samme betingelser som alle andre. Og I har så den fordel at I har god tid til at planlægge, hvor og hvordan det reelle ophold skal være. Husk at det IKKE kan være et ophold, der har karakter af en lang ferie.
mh
Rådgiver for ÆUG

Helate

Indlæg af Helate » 12.01.2012 19:07:59

Ok tak for info...så kan man da altid gøre det hvis de danske regler hænger een ud af halsen....

Besvar