Jeg kan ikke frigøre mig fra en mistanke om, at Rønn er ude i et politisk ærinde, som handler om noget helt andet end at sikre velfærdsstatens overlevelse. Nemlig at anvende den påståede trussel, som de invaderende horder fra Øst- og Sydeuropa udgør for de offentlige finanser i Danmark, som påskud for at gennemføre de ændringer i velfærdsstaten, som Venstre ønsker at helt andre grunde.
Hvis man kan påstå, at man er ”nødt” til at gøre noget pga. et udefrakommende pres, er det således lettere at få opbakning til det, og sværere for andre at argumentere imod det. Desuden kan man samtidig opnå at spille lidt på de nationalistiske følelser, som har tjent regeringen så vel ved de sidste 3 valg, ved igen-igen at påstå, at problemer er noget, som Danmark påføres udefra og i hvert fald ikke af vores egen regering.
Rønn taler om, at det er nødvendigt at indføre et ”optjeningsprincip”, men det har man jo allerede for både efterløn, folkepension og førtidspension, og andre ydelser er tidsbegrænsede og/eller afhængige af fortsat ophold her i landet. Så hvad er det egentlig for et problem, Rønn mener er så stort? Det står i hvert fald ik-ke særlig klart for mig, for nu at sige det mildt.
Måske mener Rønn, at Danmark i hovedsagen tiltrækker indvandrere fra de andre EU-lande, som klarer sig meget dårligt og derfor ikke betaler ret meget i skat? Men så må hun da dokumentere den påstand, for mig bekendt finder den ikke støtte i de rapporter, som f.eks. Danmarks Statistik udgiver hvert år.