nye stramninger, igen igen

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

mbp

nye stramninger, igen igen

Indlæg af mbp » 15.03.2010 19:15:27

Har netop hørt om nye stramninger i reglerne for familiesammenføring.

Det er godt nok utroligt. :evil:

http://nyhederne.tv2.dk/article/29256517/?forside

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Re: nye stramninger, igen igen

Indlæg af Kroshka » 15.03.2010 19:43:41

Det kunne være rart med lidt flere detajler om hvilke stramninger der pønses på - der er jo bla. mange der er spændte på det med sprog/kulturtesten...

jesmal

Indlæg af jesmal » 15.03.2010 19:48:45

Aftalen skærper bl.a. kravene til familiesammenføring. I dag må ægtefæller ikke have modtaget bistand i et år inden familiesammenføring. Fremover må de ikke have modtaget hjælp i tre år.

Flygtninge kan i dag rejse på besøg i det land, de er flygtet fra. Hvis de fremover rejser hjem uden først at have fået tilladelse, kan de få inddraget deres opholdstilladelse i 10 år.

Desuden bliver udlændinges ret til at stemme ved lokale valg i Danmark ændret. Så de fremover skal have opholdt sig fire år i Danmark. I dag er det nok at have opholdt sig her i tre år.

------------------------------------------------------------------------------------------

Er der nogen som ved om den træder i kraft d.d eller om det "bare" er et lovforslag??

mbp

Indlæg af mbp » 15.03.2010 20:07:08

det kan jo kun være et lovforslag, men flertallet er jo allerede sikret, så det er blot et spørgsmål om tid.

http://politiken.dk/politik/article924726.ece

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2010 20:21:11

Der er tale om en politisk aftale mellem partier, som har et flertal i Folketinget. Hvad der vil ske herefter er, at Integrationsministeriet udarbejder et lovforslag, som bliver sendt i høring til de høringsberettigede organisationer herunder ÆUG. Det går der allerede adskillige måneder med.

Herefter skal lovforslaget så behandles i Folketinget, hvilket omfatter 1. 2. og 3. behandling i Folketingssalen samt udvalgsbehandling mellem 1. og 2. behandling. Under udvalgsbehandlingen kan politikerne stille spørgsmål til ministeren, som så bliver besvaret. Efter cirka ½ år bliver lovforslaget så enten vedtaget eller forkastet. Under 2. behandlingen er der blevet stemt om eventuelle ændringsforslag, så det lovforslag, der evt. bliver vedtaget ved 3. behandlingen, er inkl. de ændringsforslag, som der måtte være blevet flertal for. Vedtages den nye lov, så vil den formentlig kunne træde i kraft omkring årsskiftet 2010/2011.

Bemærk at den politiske aftale ikke kun omfatter stramninger men også lettelser. Det vil således blive muligt at få permanent opholdstilladelse efter 4 år, hvor det i dag som hovedregel tager 7.

Men har man modtaget sociale ydelser, ja så er døren effektivt lukket, og anvendelse af EU-rettens regler er i praksis den eneste vej frem. Denne politiske aftale må derfor siges at være endnu en god grund til at melde sig ind i en A-kasse, hvis man af èn eller anden besynderlig grund ikke er det allerede.

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 15.03.2010 20:45:36

fundiver199 - endnu en gang beundrer jeg din indsigt og din fantastiske måde at formidle din viden på. på manges vegne tak for det - dit engagement her på siden er enestående og uvurderlig.. .

.. man kan iøvrigt se hele aftaleteksten her:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E ... tersyn.pdf

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2010 22:17:56

Tak for linket. Jeg har nu læst hele aftalen og kan fortælle, at der faktisk er flere gode nyheder for ÆUG`s medlemmer i den. Aftalen betyder således, at alle ægtefællesammenførte, som forsørges af deres ægtefælle, vil få krav på et tilbud om løntilskudsjob e.l. med henblik på at lette deres vej til arbejdsmarkedet. Og så vidt jeg kan gennemskue, så vil det også gælde for personer med ophold efter EU-retten. Der kommer også et nyt kursus i "danske samfundsforhold", som man sagtens kan forestille sig vil en være en udmærket ting for mange.

Og endelig vil man altså kunne få permanent opholdstilladelse allerede efter 4 år. Dette er dog ikke helt så fantastisk, som det umiddelbart lyder, for de betingelser, der skal være opfyldt, er temmelig skrappe, og allerede i dag er det jo muligt at få permanent opholdstilladelse efter 5 år, hvis man er kommet hurtigt i arbejde.

Og samtidig er der tale om en skærpelse af kravene for at få permanent opholdstilladelse, idet man nu udover 2½ års erhvervsarbejde og dansk på niveau 2 også skal samle 30 "point" for andre integrationsfremmende ting som f.eks dansk på niveau 3, yderligere 1½ års erhvervsarbejde (d.v.s. 4 i alt), beståelse af noget, der næsten svarer til integrationseksamen, og så videre.

Så man skal faktisk fremover gøre mere for at få permanent opholdstilladelse, men kan man klare at opfylde alle kravene hurtigt, så behøver man ikke at vente i så lang tid som i dag.

Så aftalen er til fordel for den ressourcestærke og typisk højtuddannede "superindvandrer", hvorimod den mere ressourcesvage får endnu sværere ved at få en permanent opholdstilladelse. Og dermed ligger aftalen jo fint i tråd med den politik, der i øvrigt er ført på området de sidste mange år med positivliste, bankgaranti, green card ordning og meget andet.

mbp

Indlæg af mbp » 16.03.2010 07:28:56

Gad vide hvilken betydning skærpelsen af reglerne om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse, efter indrejse her i landet, reelt vil få.

Fundiver, jeg læste i et af dine andre indlæg af 70 % af de personer som søger om familiesammenføring gør det mens det er på ophold her i landet.
Jeg er godt klar over at der allerede i dag er krav om lovligt ophold for at kunne indgiv en ansøgning.

Skærpelsen ser jeg som en naturlig ting i forlængelse af indvandringsprøven, hvor jeg tidligere stillede spørgsmålstegn ved om specielt DF ønsker at man kan opholde sig i Danmark mens ens sag behandles og dermed helt klart forbedre sine muligheder for at bestå indvandringsprøven, ved at have haft et langt længere ophold i Danmark end de 75 dage der gives til beståelse af invandringsprøven.

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 16.03.2010 08:53:07

"Aftalen betyder også, at vejen til permanent ophold i Danmark skal gå via et pointsystem. Her bliver udlændinge nu bedømt efter, hvordan de klarer sig på arbejdsmarkedet, deres sprogkundskaber samt deres evne til at involvere sig i det danske foreningsliv."

Og så vender vi tilbage til spørgsmålet "hvilket foreningsliv er der tale om?".
Mig bekendt er der ikke noget decideret foreningsliv i danmark - i min omgangskreds, er det tætteste på noget sådant, som jeg forstår det, en kæreste, som synger i et kor...
Er det at være meldt ind i en fritidsbeskæftigelse, eller skal det være noget med at dele tæpper ud til hjemløse, eller hvad ? Det virker som om, DF bare gerne vil have at alle danskere, som formaster sig til at gifte sig med en "ikke-arier", bare skal tage at skride af h... til :(

Eller er det bare mig, som er for nærtagende ? :?

Yommi1000

Indlæg af Yommi1000 » 16.03.2010 09:02:56

"Kvalitetssikring af lægeoplysninger i sager om humanitær opholdstilladelse"

Er der nogen der ved, hvad det her betyder? Vi har nemlig om dispensation grundet min kronisk sygdom. Blir lidt nervøs om det betyder at det bliver sværere, at få fs selvom man har en kronisk sygdom??

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 16.03.2010 10:30:39

til maXjolt;

Foreningsarbejde er feks at være fodboldtræner for børn i lokal fodboldklub. Min mand bruge 3 aftner i løbet af en uge på at træne 15 årige dreng i den lokale fodboldklub, og synes faktisk er sjovt og udfordernde.
Det giver ham endvidere mulighed for at lave sit eget netværk, som ikke lige er relateret til hans kone. :wink:

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 16.03.2010 12:00:18

Med andre ord: Den såkaldte integrationseksamen, dvs. 2 1/2 års fuldtidsarbejde plus danskkundskaber på et vist niveau er ikke nok længere.

EmY_77

Indlæg af EmY_77 » 16.03.2010 18:53:09

@ krikris : ikke alle er gode til sport!

Min mand startede med at arbejde og læste Dansk 3 samtidig. Han nåede at arbejde i 1½ år da han blev fyret. Nu er han færdig med dansk 3, og i gang med studieprøve, samtidig går han på VUC hvor han har bl.a. dansk A, mat B, samfund B og engelsk B. Skal starte med at læse til ingeniør til august er først færdig jan.2014. Så, for ham er der ikke nogen permanent før han har de 2,5 år på arbejdsmarkedet. Det er sgu umuligt at få højt uddannelse og have 2,5 år som fuldtidsbeskæftiget på arbjedsmarkedet. Synes det er uretfærdig. Så der kan egentlig gå 10 år før han kan få POT.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 16.03.2010 20:09:15

EmY-77;
Man behøver ikke være god til sport for at få lov at være træner. Interessen for frivilligt arbejde er ikke stor idag blandt etniske danskere. så det er måske en måde at få nogle "frivillige" på:)

Endvidere mener regringen måske at det at at tage en (højere) uddannelse i DK er gratis, og betalt af alle skatteborgere i DK lige meget, om de nu synes det er en god ide at indvandrere, skal have en højere uddannelse i Danmark.
Vi må håbe på et ny regering ved næste valg, hvor humanismen atter kommer i højsædet.

natalka2

Indlæg af natalka2 » 17.03.2010 01:24:32

Hej, hvem ved hven de nye regler gælder? Hvis jeg kom til DK i 2004 efter 7 år regel, gælder det så mig?

Besvar