Mor skal vælge mellem to børn
Mor skal vælge mellem to børn
En ung mor fra Hillerød skal vælge imellem sine to børn, efter at hendes forlovede fra Marokko har fået nej til opholdstilladelse i Danmark.
http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs ... 77099/1000
en lille tak
hej ville bare lige takke for at ligge artiklen frem her, det hjælper utroligt meget at andre også tænker på os og alle andre i vores situation, det er vel derfor de fleste er herinde, deværre. Men tak for omtanken
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Re: Mor skal vælge mellem to børn
Hvad forhindrer dem i at gifte sig med hinanden?skaanebo skrev:En ung mor fra Hillerød skal vælge imellem sine to børn, efter at hendes forlovede fra Marokko har fået nej til opholdstilladelse i Danmark.
Sagen er omtalt i flere detaljer her
http://rettilfamilieliv.blogspot.com/
De kan ikke gifte sig i Danmark, da manden kun opholder sig i Danmark på processuelt ophold. De burde jo have giftet sig, inden de søgte om opholdstilladelse, og mens han stadig havde lovligt ophold.
http://rettilfamilieliv.blogspot.com/
De kan ikke gifte sig i Danmark, da manden kun opholder sig i Danmark på processuelt ophold. De burde jo have giftet sig, inden de søgte om opholdstilladelse, og mens han stadig havde lovligt ophold.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Har lige læst forsideartiklen, som skaanebo henviser til. Og den kommentar, der til avisen er givet fra Udlændingeservice, står i skærende kontrast til dét selvsamme Caroline Henault sagde på informationsmødet i Herning i starten af april. Nemlig, at når der er særbørn, som man har fælles forældremyndighed over, skal der dispenseres fra de forskellige krav. Ved at læse artiklen i avisen, får jeg en grim fornemmelse af, at de siger ét, og i praksis gør noget andet. Jeg vil på det kraftigste opfordre familien til at klage over afgørelsen, som den er refereret i avisen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Problemet i denne sag opstår, så vidt jeg kan se, alene fordi parret ikke har giftet sig, inden de søgte om familiesammenføring.
Det kan man så mene er deres egen fejl, at de ikke har gjort. Og det er det måske også. Men på den anden side siger de danske regler jo altså, at der godt kan bevilges familiesammenføring til et ugift par, som har et fast etableret forhold.
Og her er det da, som det fremføres i den artikel, Skaanebo linker til, fuldstændig vanvittigt, at Udlændingeservice bare slår op i en kalender og undersøger, om parret har boet sammen i 16 eller 18 måneder, i stedet for at foretage en helhedsvurdering af situationen.
Og har man et barn sammen, så er man naturligvis alene af den årsag et veletableret par, uanset om man kun har kendt hinanden i de mindst 9 måneder, som det minimum tager at få et barn sammen. Det er da ærlig talt logik for burhøns.
Parret kan jo så nu ikke gifte sig i Danmark, fordi marokkaneren ikke længere har en opholdstilladelse i Danmark, men alene er her på processuelt ophold.
Derimod er der ingenting i vejen for, at parret kan gifte sig i Marokko. Og herefter kan den danske kvinde jo så rejse hjem igen, hvorefter de kan aflevere en ny ansøgning om familiesammenføring. Som denne gang vil blive imødekommet næsten uanset hvad p.g.a. kvindens barn fra det tidligere forhold.
Så parret kan for så vidt relativt let løse deres problem, omend de altså bliver nødt til at være væk fra hinanden i de mindst 3 måneder, som det vil tage, før marokkaneren kan få et nyt visum til Danmark eller få familiesammenføring til Danmark.
Men man må da virkelig spørge sig selv, hvilket fornuftigt formål det tjener at tvinge folk at til at være adskilt i mindst 3 måneder, lige efter de har fået et barn sammen, og hvorfor det skal gøres til sådan et administrativt forhindringsløb at få familiesammenføring i Danmark.
Og at lægge så ekstremt meget vægt på, om folk er gift eller ej, synes også at være meget ude af trit med tiden. Og i øvrigt mildt sagt komisk, når mange samtidig netop gør det til et stort problem, at nydanskere efter deres mening gifter sig for tidligt.
Det kan man så mene er deres egen fejl, at de ikke har gjort. Og det er det måske også. Men på den anden side siger de danske regler jo altså, at der godt kan bevilges familiesammenføring til et ugift par, som har et fast etableret forhold.
Og her er det da, som det fremføres i den artikel, Skaanebo linker til, fuldstændig vanvittigt, at Udlændingeservice bare slår op i en kalender og undersøger, om parret har boet sammen i 16 eller 18 måneder, i stedet for at foretage en helhedsvurdering af situationen.
Og har man et barn sammen, så er man naturligvis alene af den årsag et veletableret par, uanset om man kun har kendt hinanden i de mindst 9 måneder, som det minimum tager at få et barn sammen. Det er da ærlig talt logik for burhøns.
Parret kan jo så nu ikke gifte sig i Danmark, fordi marokkaneren ikke længere har en opholdstilladelse i Danmark, men alene er her på processuelt ophold.
Derimod er der ingenting i vejen for, at parret kan gifte sig i Marokko. Og herefter kan den danske kvinde jo så rejse hjem igen, hvorefter de kan aflevere en ny ansøgning om familiesammenføring. Som denne gang vil blive imødekommet næsten uanset hvad p.g.a. kvindens barn fra det tidligere forhold.
Så parret kan for så vidt relativt let løse deres problem, omend de altså bliver nødt til at være væk fra hinanden i de mindst 3 måneder, som det vil tage, før marokkaneren kan få et nyt visum til Danmark eller få familiesammenføring til Danmark.
Men man må da virkelig spørge sig selv, hvilket fornuftigt formål det tjener at tvinge folk at til at være adskilt i mindst 3 måneder, lige efter de har fået et barn sammen, og hvorfor det skal gøres til sådan et administrativt forhindringsløb at få familiesammenføring i Danmark.
Og at lægge så ekstremt meget vægt på, om folk er gift eller ej, synes også at være meget ude af trit med tiden. Og i øvrigt mildt sagt komisk, når mange samtidig netop gør det til et stort problem, at nydanskere efter deres mening gifter sig for tidligt.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Det kan vel tage mindre end 2 minutter at lave et barn?fundiver199 skrev:Og har man et barn sammen, så er man naturligvis alene af den årsag et veletableret par, uanset om man kun har kendt hinanden i de mindst 9 måneder, som det minimum tager at få et barn sammen. Det er da ærlig talt logik for burhøns.
Måske er sagsbehandlerne bange for at lave fejl, og holder sig strikst til de regler der er udstukket? De får tæsk fra den ene eller den anden side uanset hvilken beslutning der træffes.
Men mon ikke den nye processuelle opholdstilladelse vil bringe parret forbi 18 måneders kravet?
-
fundiver199
Ja men der er naturligvis ingen, som får børn sammen alene for at skaffe den ene part en opholdstilladelse i Danmark. Så derfor burde et fælles barn og en fælles bopæl på ansøgningstidspunktet være mere end rigeligt til, at der kunne bevilges familiesammenføring.dotGusten skrev:Det kan vel tage mindre end 2 minutter at lave et barn?
I Sverige kan alle ugifte par få familiesammenføring, hvis blot de kan sandsynliggøre, at der er tale om et reelt forhold. Og det er jo unægtelig noget mere i overensstemmelse med moderne skandinavisk kultur, hvor vi som regel gerne vil se hinanden an i god tid, inden vi beslutter os for at blive gift.
Ja det er meget muligt, at det kan være reglerne og instrukserne, der er problemet her, og ikke sagsbehandleren. Men sagsbehandlere begår dog trods alt også af og til fejl, og dette kan udmærket være en af dem. For hvis det står i reglerne, at der skal foretages en helhedsvurdering, så er det naturligvis ikke godt nok bare at slå op i kalenderen og se, hvor mange måneder parret har boet sammen. Det er nemt og hurtigt for sagsbehandleren at gøre sådan, men det er ikke godt nok, hvis der står i instruksen, at de skal gøre noget andet.dotGusten skrev:Måske er sagsbehandlerne bange for at lave fejl, og holder sig strikst til de regler der er udstukket? De får tæsk fra den ene eller den anden side uanset hvilken beslutning der træffes.
Jeg har desværre set et par eksempler på sagsbehandling efter en metode, som man kunne kalde for "1-2-3-afslag", altså uden overhovedet at forholde sig reelt til sagen, og dette ligner unægtelig også et af slagsen.
Et af vores nye bestyrelsesmedlemmer har f.eks. lige fået afslag p.g.a. proforma efter ikke mindre end 8 måneders ventetid, men uden at sagen overhovedet er undersøgt.
Alt hvad Udlændingeservice har gjort er at lade sagen ligge i 8 måneder uden at gøre noget ved den. Og herefter har de så konstateret, at der er stor aldersforskel på de to parter, og 1-2-3-afslag. Og først under klagesagen vil man så overhovedet begynde at kigge på, om forholdet faktisk er proforma eller ej. Hvad det naturligvis ikke er.
I den sag er problemet en blanding af instrukserne og sagsbehandlerens håndtering af sagen, men for så vidt er det da ligegyldigt, hvad problemet er. Det er en fuldstændig uacceptabel måde at behandle folk på.
Sandsynligvis og netop derfor er det jo bare ekstra latterligt, at der er givet afslag i første omgang. Selv et 5-årigt barn kan jo se, at denne familie før eller siden vil få den ønskede familiesammenføring i Danmark. Og derfor er det blot ren chikane og splid af skatteborgernes penge, at der i første omgang gives afslag, så der efterfølgende skal bruges en masse dyrebar arbejdstid på at behandle klagesag og så videre.dotGusten skrev:Men mon ikke den nye processuelle opholdstilladelse vil bringe parret forbi 18 måneders kravet?
personlig besvarelse
Bare for at svare lidt på de betænkligheder og spørgsmål som der er blevet stillet ang vores sag.
Jah vi kunne måske havde giftet os, vi havde også været på rådhuset, men de vil ikke godkende hans papire, som er på fransk så det droppede vi igen.
Og hvorfor er det lige at vi skal tvinges til at have et rådhusbryllup uden hans familie kan være tilstæde? er det ikke nok at vi snart har et barn på næsten et år som hans familie ikke engang har kunne se inu?
Jeg har ikke kunne rejse ned alene med vores datter, da min ex-mand ikke har ville skrive under på pas til min ældste søn før nu og jeg kan jo ikke efterlade min søn herhjemme mens jeg tager på ferie han er kun 3år.
desuden så kan man godt blive gift selvom at der kun er procescuelt ophold, man skal bare søge statsforvaltningen om tilladelse, som somregl er det ikke et problem når der er børn og gravilitet.
Om tidsperioden så er de 18måneder fuldkommen ligegyldigt, der er lavet et notat til udlændingereglerne lige præsist for ugifte par og når der ikke kan dokumenteres 18måneders samliv skal man vurdere paret efter menneskeretskonventionen. om der er børn blandt andet og om et familieliv er etableret.
vi opfylder de betingelser som står så hvorfor den kære sagbehandler ikke har kigget på dette notat er mig uforstående.
når der bliver nævnt det infomøde i herning og at afgørelsen strider imod den infomation som er blivet givet så kan jeg kun fortælle at min veninde var til infomøde i vejle med leder af udlændingeservice og tale personligt med ham bagefter som heller ikke forstod vores afslag, herudover har ministeren selv udtalt at en sag som den vi sidder med ikke vil blive afvist, så jah der kommer forhåbentlig til at sidde en sagsbehandler med røde øre.
men jah det er surt at skal vente de min 5måneder som klagesagen tager i ministeriet hvor vi burde skulle have brugt denne tid på at arbejde og tjene lidt af alle de pende ind som denne sag har kostet os.
hvor finder jeg forresten ud af hvor de info møder blier holdt og hvornår?
Jah vi kunne måske havde giftet os, vi havde også været på rådhuset, men de vil ikke godkende hans papire, som er på fransk så det droppede vi igen.
Og hvorfor er det lige at vi skal tvinges til at have et rådhusbryllup uden hans familie kan være tilstæde? er det ikke nok at vi snart har et barn på næsten et år som hans familie ikke engang har kunne se inu?
Jeg har ikke kunne rejse ned alene med vores datter, da min ex-mand ikke har ville skrive under på pas til min ældste søn før nu og jeg kan jo ikke efterlade min søn herhjemme mens jeg tager på ferie han er kun 3år.
desuden så kan man godt blive gift selvom at der kun er procescuelt ophold, man skal bare søge statsforvaltningen om tilladelse, som somregl er det ikke et problem når der er børn og gravilitet.
Om tidsperioden så er de 18måneder fuldkommen ligegyldigt, der er lavet et notat til udlændingereglerne lige præsist for ugifte par og når der ikke kan dokumenteres 18måneders samliv skal man vurdere paret efter menneskeretskonventionen. om der er børn blandt andet og om et familieliv er etableret.
vi opfylder de betingelser som står så hvorfor den kære sagbehandler ikke har kigget på dette notat er mig uforstående.
når der bliver nævnt det infomøde i herning og at afgørelsen strider imod den infomation som er blivet givet så kan jeg kun fortælle at min veninde var til infomøde i vejle med leder af udlændingeservice og tale personligt med ham bagefter som heller ikke forstod vores afslag, herudover har ministeren selv udtalt at en sag som den vi sidder med ikke vil blive afvist, så jah der kommer forhåbentlig til at sidde en sagsbehandler med røde øre.
men jah det er surt at skal vente de min 5måneder som klagesagen tager i ministeriet hvor vi burde skulle have brugt denne tid på at arbejde og tjene lidt af alle de pende ind som denne sag har kostet os.
hvor finder jeg forresten ud af hvor de info møder blier holdt og hvornår?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
tumlingen,
Som fundiver skriver ovenfor, så er der en sagsbehandler i US, der alene har kigget i en kaldender og talt til 16. Der er tydeligvis ikke lavet nogen samlet vurdering af, om I er et veletableret par. Det er en klar om'er fra US' side. At Caroline Henault, souschef i Ægtefællekontoret, tager sin sagsbehandler i forsvar i denne sag, og siger det stik modsatte ved informationsmøderne rundt om i landet, forstår jeg ikke en dyt af. Men på side 2 og tre i dette link, kan du se, hvad hun fortalte de tilstedeværende:
viewtopic.php?f=15&t=2876
14 dage før mødet, blev jeg opmærksom på det, ved at der hang en A5 stykke papir i forhallen, der med små typer fortalte om mødet. Og med US's karakteristiske emblem (kongekronen omkranset af blå prikker). Om de informerer om det på nyidanmark.dk ved jeg ikke.
Som fundiver skriver ovenfor, så er der en sagsbehandler i US, der alene har kigget i en kaldender og talt til 16. Der er tydeligvis ikke lavet nogen samlet vurdering af, om I er et veletableret par. Det er en klar om'er fra US' side. At Caroline Henault, souschef i Ægtefællekontoret, tager sin sagsbehandler i forsvar i denne sag, og siger det stik modsatte ved informationsmøderne rundt om i landet, forstår jeg ikke en dyt af. Men på side 2 og tre i dette link, kan du se, hvad hun fortalte de tilstedeværende:
viewtopic.php?f=15&t=2876
14 dage før mødet, blev jeg opmærksom på det, ved at der hang en A5 stykke papir i forhallen, der med små typer fortalte om mødet. Og med US's karakteristiske emblem (kongekronen omkranset af blå prikker). Om de informerer om det på nyidanmark.dk ved jeg ikke.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser