Hej,
Jeg er ny her, og jeg ved ikke, hvor mine spørgsmål hører til henne...
For snart et års tid siden mødte jeg i et fly fra Nairobi til Bahrain en helt fantastisk mand, som jeg sidenhen er blevet kærester med. Dengang var han på vej til Paris på tour i Europa med sin dansegruppe. Dette er, overraskende nok, siden blevet et problem.
Der gik nogen måneder førend vi blev kærester. I mellemtiden var min kæreste flygtet fra Kenya pga politisk forfølgelse, og han søgte tilbage til Frankrig for at søge asyl, da hans visum dertil stadig var gældende. Jeg besøgte ham i Paris, og vi blev kærester, alt imens hans flygtningesag kørte... Og det er blevet ganske vanskeligt. Det er åbenbart et problem, at min kæreste har været inde og ude af Frankrig i forbindelse med sin dansetourné, før han ankom som flygtning, da de nu ikke tror på, at hans pas er hans pas. Det er helt skørt, da min kæreste jo egentlig bare har handlet på bedst mulig måde ved at tage til et land, han allerede havde visum til. Han har søgt rådgivning hos en advokat, men selv denne er åbenbart mere eller mindre på bar bund.
Det tager hårdt på ham, og han er nu derude, hvor han begynder at overveje mere og mindre ubehagelige alternativer for at få lov til at blive. Jeg står herude på sidelinjen og ser min søde dejlige kæreste blive mere og mere frustreret og desperat, han savner sit hjemland, men er samtidig så bange for det han er flygtet fra, og nu skal han gå alt dette igennem og risikerer at blive fastholdt i denne limbo i måske årevis. Og han vil egentlig bare gerne have lov at studere og arbejde og leve.
Jeg er selv studerende og bare 23. Jeg har hele tiden tænkt, at det vil være bedst, hvis han klarede at få visum/asyl/something uafhængigt af mig, også fordi det hele er så nyt, og alt det der. Og det er han sådan set enig i, hvorfor han helst heller ikke hører mig tale om, hvad jeg evt. kan gøre for at hjælpe ham. Måske er det også for tidligt at tænke i den baner. Men jeg er ved at være nået dertil, hvor jeg vil gøre rigtig meget for at se denne byrde løftet fra min kærestes skuldre, og for at vi to bare kan få lov til at være kærester i samme land.
Så nu... Er jeg vist ved at være nået til mine spørgsmål... Hvad kan jeg gøre, hvis det når dertil? Vil min kærestes flygtningesag i Frankrig påvirke vores sag, hvis vi vælger at blive gift for at få familiesammenføring? Vil jeg kunne invitere ham på kærestevisum i mellemtiden - på en måde, så han ikke pludselig står uden et sted at tage hen, da de franske regler ikke tillader ham at rejse, før hans sag er afsluttet? Eller skal det være den anden vej rundt - altså at jeg flytter til Frankrig, evt. midlertidigt? Og engang på den anden side af alt det her - vil min kæreste så kunne få adgang til studier og SU i Danmark? Han har taget både high school og college i Kenya, men vil gerne fortsætte med noget videregående.
Jeg forsøger at læse på reglerne, men de fleste ting har jeg svært ved at finde svar på, da jeg ikke ved, hvor min kærestes flygtningesag stiller os i forhold til de danske regler. Hvor kan jeg gå hen og søge rådgivning? Jeg har ikke råd til de vilde udskrivninger.
Ja... Jeg aner ikke, hvor jeg skal gå hen. Jeg ved ikke, om nogen af jer har orket læse hele min roman, eller om I har nogen som helst råd med på vejen? Jeg vil bare så gerne have lov til at være kærester med min kæreste og til at se ham glad igen.
Min kæreste er flygtning - i Frankrig.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Min kæreste er flygtning - i Frankrig.
Jeg kan desværre ikke give dig meget håb.
Din kæreste må forlængst have været mere end 90 dage i Schengen, og bl.a. derfor kan du glemme alt om visum. Da han har søgt om asyl, vil han ydermere få visumkarantæne til Schengen, hvis han ikke få asyl.
Hvis du mener, at du overvejer om I alternativt kan flytte sammen/blive gift i Frankrig, så han kan få familiesammenføring, så skal du tænke dig meget godt om.
I skal have boet sammen i ca. 18 måneder, før der er mulighed for fs efter EU-regler. Nu ved jeg ikke, hvordan asylansøgere skal forholde sig i Frankrig, om det i det hele taget er muligt at flytte sammen med en asylansøger? Men det er lang tid at tage fri fra din igangværende uddannelse, og du risikerer at ødelægge din egen mulighed for at færdiggøre den.
I DK kan man som udgangspunkt IKKE blive gift, hvis man er asylansøger. Det kan være, de franske regler er anderledes, men i og med at myndighederne tvivler på at din mand er den, han siger han er (tvivler på hans pas), så er det ikke særlig sandsynligt at de vil tillade at han bliver gift.
Det er ligeledes højst sandsynligt at Frankrig også vil afslå en anmodning om opholdskort, hvis I bliver gift. Et af de få krav efter EU-retten er nemlig at ægteskabet skal være reelt, dvs. må ikke være indgået med det primære formål at skaffe ikke-EU-borgeren opholdsret (pro forma-ægteskab).
I kan heller ikke forvente at få positivt svar på en hurtigt efterfølgende ansøgning om fs i DK. For det første er du under 24 (og derfor er danske regler pt ikke anvendelige), for det andet vil US med endnu højere grad af sandsynlighed afvise opholdsret efter EU-regler, idet de næsten med sikkerhed vil tage det udgangspunkt at det er et pro forma-ægteskab.
Din kæreste må forlængst have været mere end 90 dage i Schengen, og bl.a. derfor kan du glemme alt om visum. Da han har søgt om asyl, vil han ydermere få visumkarantæne til Schengen, hvis han ikke få asyl.
Hvis du mener, at du overvejer om I alternativt kan flytte sammen/blive gift i Frankrig, så han kan få familiesammenføring, så skal du tænke dig meget godt om.
I skal have boet sammen i ca. 18 måneder, før der er mulighed for fs efter EU-regler. Nu ved jeg ikke, hvordan asylansøgere skal forholde sig i Frankrig, om det i det hele taget er muligt at flytte sammen med en asylansøger? Men det er lang tid at tage fri fra din igangværende uddannelse, og du risikerer at ødelægge din egen mulighed for at færdiggøre den.
I DK kan man som udgangspunkt IKKE blive gift, hvis man er asylansøger. Det kan være, de franske regler er anderledes, men i og med at myndighederne tvivler på at din mand er den, han siger han er (tvivler på hans pas), så er det ikke særlig sandsynligt at de vil tillade at han bliver gift.
Det er ligeledes højst sandsynligt at Frankrig også vil afslå en anmodning om opholdskort, hvis I bliver gift. Et af de få krav efter EU-retten er nemlig at ægteskabet skal være reelt, dvs. må ikke være indgået med det primære formål at skaffe ikke-EU-borgeren opholdsret (pro forma-ægteskab).
I kan heller ikke forvente at få positivt svar på en hurtigt efterfølgende ansøgning om fs i DK. For det første er du under 24 (og derfor er danske regler pt ikke anvendelige), for det andet vil US med endnu højere grad af sandsynlighed afvise opholdsret efter EU-regler, idet de næsten med sikkerhed vil tage det udgangspunkt at det er et pro forma-ægteskab.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
At søge asyl er en langstrakt og nervepirrende proces, hvor man aldrig kan føle sig sikker på, hvad det egentlig ender med. Det kan sagtens tage flere år, inden der falder en afgørelse. Og din kæreste må ikke forlade Frankrig, så længe han har sin sag under behandling.
Men hvis du har mulighed for at flytte til Frankrig, ville det nok ikke være så tosset en ide. Hvis du studerer, kan du måske arrangere et udvekslingsophold, eller tage orlov og søge job i Frankrig og bo der i en periode, indtil I er helt afklaret, om forholdet holder, og I er parate til næste skridt, at blive gift. For så kan I benytte EU-reglerne og flytte til DK sammen. Se vejledning under de menuer, du finder øverst på siden
Men hvis du har mulighed for at flytte til Frankrig, ville det nok ikke være så tosset en ide. Hvis du studerer, kan du måske arrangere et udvekslingsophold, eller tage orlov og søge job i Frankrig og bo der i en periode, indtil I er helt afklaret, om forholdet holder, og I er parate til næste skridt, at blive gift. For så kan I benytte EU-reglerne og flytte til DK sammen. Se vejledning under de menuer, du finder øverst på siden
Tak for svarene, begge to.
Var ikke klar over de regler, du nævner, mh. Jeg synes også selv, det der med at blive gift virker ret drastisk, men puha, jeg ved sgu snart ikke hvad man skal gøre. Det er jo ikke fordi, vores forhold ikke er reelt - overhovedet. Det føles bare lidt som om, det nærmest skal gøres umuligt for os bare at være kærester.
Jeg tror ikke, det som udgangspunkt er forbudt for ham at flytte sammen med nogen, da jeg har set nogen af reglerne for asyl i forbindelse med hans sag. Tidligere har de endda haft en regel om, at man kan bo sammen med en kæreste med henblik på at blive gift og i mellemtiden få ophold på det grundlag, men det er blevet afskaffet (da det selvfølgelig også er blevet udnyttet).
Jeg havde til gengæld godt læst om det der med at bruge EU-reglen om fri bevægelighed eller hvad hulen den nu hedder, og tak for anbefalingen. Og jo, jeg ville sagtens kunne tage udlandsophold eller tage min kandidat i udlandet, faktisk ville det kun være en styrke, så min uddannelse bliver næppe ødelagt, hvis jeg skulle vælge at tage en tur til Frankrig. Det har været på tale, men blev lagt på hylden pga. sygdom i min nærmeste familie, der gjorde det til nogen ret tunge overvejelser at tænke på at tage væk. Men det er ikke umuligt.
Pyh jeg ved sgu ikke, hvad man skal gøre lige nu. Hvis andre har indspark, skal I være mere end velkomne!
Var ikke klar over de regler, du nævner, mh. Jeg synes også selv, det der med at blive gift virker ret drastisk, men puha, jeg ved sgu snart ikke hvad man skal gøre. Det er jo ikke fordi, vores forhold ikke er reelt - overhovedet. Det føles bare lidt som om, det nærmest skal gøres umuligt for os bare at være kærester.
Jeg tror ikke, det som udgangspunkt er forbudt for ham at flytte sammen med nogen, da jeg har set nogen af reglerne for asyl i forbindelse med hans sag. Tidligere har de endda haft en regel om, at man kan bo sammen med en kæreste med henblik på at blive gift og i mellemtiden få ophold på det grundlag, men det er blevet afskaffet (da det selvfølgelig også er blevet udnyttet).
Jeg havde til gengæld godt læst om det der med at bruge EU-reglen om fri bevægelighed eller hvad hulen den nu hedder, og tak for anbefalingen. Og jo, jeg ville sagtens kunne tage udlandsophold eller tage min kandidat i udlandet, faktisk ville det kun være en styrke, så min uddannelse bliver næppe ødelagt, hvis jeg skulle vælge at tage en tur til Frankrig. Det har været på tale, men blev lagt på hylden pga. sygdom i min nærmeste familie, der gjorde det til nogen ret tunge overvejelser at tænke på at tage væk. Men det er ikke umuligt.
Pyh jeg ved sgu ikke, hvad man skal gøre lige nu. Hvis andre har indspark, skal I være mere end velkomne!
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis det ligefrem er en forbedring af din uddannelse at fortsætte den i Frankrig, så er det da den mest oplagte løsning. Hvis I fx bor sammen 5-6 mdr. og så gifter jer (hvis det altså lader sig gøre i Frankrig), så bliver det overordentligt svært for myndighederne at bruge 'pro forma' indvendingen, og så må din kæreste kunne få opholdskort på baggrund af ægteskab med en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed.
Husk blot, at du skal være indskrevet på et fransk universitet, det er ikke nok at være indskrevet i DK og være fjernstuderende.
Se: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
Husk blot, at du skal være indskrevet på et fransk universitet, det er ikke nok at være indskrevet i DK og være fjernstuderende.
Se: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG