Visum de long sejour i Frankrig - kan han få ophold i dk?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
24668

Visum de long sejour i Frankrig - kan han få ophold i dk?

Indlæg af 24668 » 28.04.2012 22:28:19

Hej :-)
Min kæreste og jeg har kendt hinanden i nogle år efterhånden - jeg trådte tilbage fra forholdet da hans franske eks dukkede op med en lille dreng på armen og påstod min kæreste var faren. Hvorefter han fandt tilbage til hende og blev gift med hende for at være sammen med sin søn. For et halvt års tid siden fandt han ud af at eks'en/konen løj om faderskabet, og de har siden dengang levet sepereret. Han og jeg har hele vejen igennem holdt kontakten (vi slog kun op fordi jeg ikke ville komme imellem ham og sønnen) og har fundet sammen igen. Han fik visum til Frankrig og bor nu der (D-visum - visum de long sejour). Mit spørgsmål er nu: han er 23 år, og jeg er fyldt 28. Hvad er mulighederne for os at bo sammen i dk eller i Sverige? Vi vil gerne have børn sammen - men kan jo ikke gifte os førend han er skilt i Frankrig (som vist tager 1 år hvis de begge bliver enige, men op til 7 år hvis hun sætter sig imod en skilsmisse - hvilket der er sandsynlighed for, idet hun jo også løj om faderskabet af sønnen for at vinde ham tilbage).
Er det lettere at få visum eller opholdstilladelse når han har visum til Frankrig - og kan opnå fast opholdstilladelse efter 1 år der?
Eller skal vi bide i det sure æble og vente yderligere til han får fast opholdstilladelse i Frankrig?
Muligheden for at jeg kan flytte til Frankrig er der selvfølgelig, men jeg har taget en længere uddannelse og ville gerne gøre brug af den herhjemme :-)
Kan han evt søge om arbejdstilladelse? Han er så priviligeret at han snakker 2 sprog flydende, og 5 yderligere sprog (4 af hvilke er europæiske sprog).
Håber nogle kan hjælpe. Jeg rejser ned til ham på ferie i denne uge. Og glæder mig utrolig meget til at gense ham :-) og det kunne være fedt hvis man var kommet nærmere en løsning...

fundiver199

Re: Visum de long sejour i Frankrig - kan han få ophold i dk

Indlæg af fundiver199 » 29.04.2012 15:46:27

Man kan selvfølgelig ikke blive familiesammenført, så længe man er gift med en anden person. En permanent opholdstilladelse i Frankrig kan anvendes til at flytte til andre EU-lande under nogle betingelser, der minder om dem, der gælder for unionsborgere. Men dog ikke Danmark, da det er en del af det retslige og indre samarbejde, som Danmark ikke deltager i. Men hvis han får PUT i Frankrig og herefter f.eks. finder et job i Sverige eller Tyskland, kan han uden videre flytte dertil.

Bortset fra disse to specielle forhold, er I stillet som alle andre, der ønsker familiesammenføring i Danmark, så start med at læse ÆUG`s vejledninger under menupunktet "vejledninger".

24668

Indlæg af 24668 » 29.04.2012 17:54:49

Tusind tak for dit svar :)
Jeg håber på hun ikke modsætter sig en skilsmisse, så ventetiden forhåbentlig snart er ovre efter at have ventet i de år vi indtil nu har :)
Men ved du - eller andre - om han kan få lov at arbejde i Sverige hvis hans opholdstilladelse til Frankrig er begrænset til 10 år - hvilket det vist er til at starte med, hvis jeg husker rigtigt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.04.2012 20:15:28

Det er kun en tidsubegrænset opholdstilladelse, der giver ret til en form for fri bevægelighed i EU minus Danmark, UK og Irland. Ikke en tidsbegrænset. Men uanset hvor man bor, kan man altid søge om en ny opholdstilladelse i et hvilket som helst andet land. Det står jo en frit for.

Besvar