grænsekontrol
grænsekontrol
er grænsekontrol i DK nu vedtaget eller..... ???
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: grænsekontrol
Aftalen er vedtaget. Men der er udbrudt krig mellem VKO på den ene side og EU på den anden. EU forlanger at få en detaljeret redegørelse om aftalen, og forlanger at aftalen skal leve op til såvel ord som ånd i Schengen-aftalen. Og EU har forlangt, at Danmark ikke indfører kontrollen, før den er godkendt af EU.
Dansk Folkeparti er helt oppe i det røde felt. De kalder EUs indblanding utidig. Og de forlanger, at regeringen - undskyld udtrykket - skider EU en hatfuld i denne sag og at regeringen lever op til aftalen, så kontrollen bliver effektiv om en tre ugers tid.
Hvem der vinder kampen? Det er jeg helt sikker på, at EU gør. På den anden side kan man sige: Slap nu af, valget vinker lige om hjørnet, og de to blokke står temmelig lige i øjeblikket. Falder det ud til S-SFs fordel, er jeg ganske overbevist om, at kontrollen bliver fjernet igen, og så er "skadevirkningerne" jo begrænsede. Men får den nuværende konstellation endnu fire år ved magten, kunne det godt være, at EU-Domstolen bliver blandet ind i sagen - og så er Danmark tvunget til at nedlægge kontrollen igen - uanset hvad DF måtte mene om det.
Dansk Folkeparti er helt oppe i det røde felt. De kalder EUs indblanding utidig. Og de forlanger, at regeringen - undskyld udtrykket - skider EU en hatfuld i denne sag og at regeringen lever op til aftalen, så kontrollen bliver effektiv om en tre ugers tid.
Hvem der vinder kampen? Det er jeg helt sikker på, at EU gør. På den anden side kan man sige: Slap nu af, valget vinker lige om hjørnet, og de to blokke står temmelig lige i øjeblikket. Falder det ud til S-SFs fordel, er jeg ganske overbevist om, at kontrollen bliver fjernet igen, og så er "skadevirkningerne" jo begrænsede. Men får den nuværende konstellation endnu fire år ved magten, kunne det godt være, at EU-Domstolen bliver blandet ind i sagen - og så er Danmark tvunget til at nedlægge kontrollen igen - uanset hvad DF måtte mene om det.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Det hører så med til billedet, at S og SF også synes, at grænsekontrollen er en rigtig god ide. Så er der ikke umiddelbart udsigt til, at den forsvinder igen, med mindre EU kræver det.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det gør jo heller ingen forskel for dem, der har rent mel i posen - udover at de kan se frem til laaaaange køer ved grænseovergangen nu her, når ferietrafikken begynder 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Næh det er heller ikke noget, som kan bringe mit pis i kog.
Andet end at Danmark naturligvis skal overholde de aftaler, vi indgår i EU. Og det er der rigtig meget, der tyder på, at vi ikke gør her. Hvilket unægtelig skader vores forhold til vores samarbejdspartnere i EU, da der jo denne gang er tale om en meget synlig overtrædelse af reglerne, som desuden er direkte vendt imod dem.
Budskabet i grænsekontrollen er jo således, at man i Danmark ikke har tillid til f.eks. politiet i de andre EU-lande. Og den slags udmeldinger er ikke just befordrende for et godt samarbejde.
Vi pisser jo sådan set ikke mindst tyskerne lige op i ansigtet ved at gøre det her, og det er da klart, at det er noget, som de bliver både vrede og sårede over. De første afbestillinger fra tyske feriegæster på den jyske vestkyst er efter sigende allerede løbet ind.
Andet end at Danmark naturligvis skal overholde de aftaler, vi indgår i EU. Og det er der rigtig meget, der tyder på, at vi ikke gør her. Hvilket unægtelig skader vores forhold til vores samarbejdspartnere i EU, da der jo denne gang er tale om en meget synlig overtrædelse af reglerne, som desuden er direkte vendt imod dem.
Budskabet i grænsekontrollen er jo således, at man i Danmark ikke har tillid til f.eks. politiet i de andre EU-lande. Og den slags udmeldinger er ikke just befordrende for et godt samarbejde.
Vi pisser jo sådan set ikke mindst tyskerne lige op i ansigtet ved at gøre det her, og det er da klart, at det er noget, som de bliver både vrede og sårede over. De første afbestillinger fra tyske feriegæster på den jyske vestkyst er efter sigende allerede løbet ind.
Det skal lige siges, at så vidt jeg forstår, må de kun øge toldkontrollen. Hvilket så er hvad de gør.
Men tolderne må ikke kontrollere pas og Id-kort.
De vil så også øge politikontrollen. Men det må kun være stikprøver. Ikke fast grænsekontrol.
Så hvor meget er der egentlig tilbage, hvis de skal leve op til Schengen-aftalerne?
Selv er jeg selvfølgelig spændt, da jeg pendler over Øresund hver dag.
Men tolderne må ikke kontrollere pas og Id-kort.
De vil så også øge politikontrollen. Men det må kun være stikprøver. Ikke fast grænsekontrol.
Så hvor meget er der egentlig tilbage, hvis de skal leve op til Schengen-aftalerne?
Selv er jeg selvfølgelig spændt, da jeg pendler over Øresund hver dag.
-
fundiver199
EU-kommissionen har allerede sendt et skarpt formuleret brev til den danske regering. Og af brevet fremgår det, at deres jurister har kigget på indholdet i den politiske aftale og "ud fra en umiddelbar vurdering", som det diplomatisk hedder, mener at indholdet af den er i strid med både Schengenaftalen og selve unionstraktaten. Og det er vel at mærke Danmark, som har bevisbyrden for, at dette ikke er tilfældet.
Regeringens svar er, at "det hele er baseret på en misforståelse", men den sang fra de varme lande har vi jo ligesom hørt før. Hver gang nogen udenforstående kritiserer den danske regering for dens racistiske og fremmedfjendske politik, er der jo således tale om "en misforståelse"....
Regeringens svar er, at "det hele er baseret på en misforståelse", men den sang fra de varme lande har vi jo ligesom hørt før. Hver gang nogen udenforstående kritiserer den danske regering for dens racistiske og fremmedfjendske politik, er der jo således tale om "en misforståelse"....
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Og så er der jo det ved de danske myndigheder, at stikprøvekontrol betyder at ca. HALVDELEN kontrolleres 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hvad er der lige, som bliver kontrolleret? Vi handler rigtig meget i Tyskland men vi har ingen ønske om at overtræde loven.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Hvis Danmark bare vil gøre som Sverige, er den svenske praksis så i orden?
http://jp.dk/indland/indland_politik/article2433436.ece
Nu er problemmet jo nok, at DK ikke vil gøre som Sverige, men overdrive det med nogle 100%
http://jp.dk/indland/indland_politik/article2433436.ece
Nu er problemmet jo nok, at DK ikke vil gøre som Sverige, men overdrive det med nogle 100%