Dansk registeret bil i sverige. - forsikring?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mark1979

Dansk registeret bil i sverige. - forsikring?

Indlæg af Mark1979 » 03.05.2011 13:31:04

Hej,
Jeg står i den situation som mange andre herinde også gør, at vi skal et smut til Malmø. Da jeg arbejder uden for københavn så er jeg afhængig af min bil.
Jeg har snakket med mit forsikringselskab og de vil ikke dække den hvis jeg flytter adresse til sverige.
Er jeg virkelig nødt til at omregisterer bilen for 3-4 mdr skyld? er der nogen der ideer? Det er en 1½ år gammel bil. Der er vel også stort tab forbundet ved at sælge bilen. købe en i sverige.. for så at sælge den igen når man flytter til dk..

håber at der er nogle med erfaringer eller ideer...

Mvh
Mark

fundiver199

Re: Dansk registeret bil i sverige. - forsikring?

Indlæg af fundiver199 » 03.05.2011 15:05:57

Ja du er nødt til enten at omregistrere bilen eller lade den blive i Danmark. Hvad der bedst kan svare sig økonomisk, det ved jeg ikke. Jeg ved dog, at der ved eksport af biler fra Danmark sker et fradrag i den registreringsafgift, som du får refunderet, på vistnok 6.000 DKK. Så disse penge mister du om ikke andet ved at lade bilen omregistrere to gange. Hertil kommer naturligvis 2 x nummerpladegebyr og evt. udgifter til syn.

Afhængig af hvad det er for en bil, kan der måske være en fordel i at tage den med til Sverige og sælge den der, før du flytter hjem, idet mange biler med den nuværende kurs på svenske kroner er noget dyrere i Sverige end i Danmark, når man piller den danske registreringsafgift ud af regnestykket.

Det er selvfølgelig også et "issue", hvis du har lån i bilen, da disse så givetvis skal indfries, hvis du afmelder den i Danmark.

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 05.05.2011 09:06:04

Hej, tak for svaret.
Jeg kom frem til den ide med at lade bilen omregisterer til et familiemedlem bosidende i dk. og så bare "låne" bilen. (så er det kun 2xomregistrering
Min bank er ok med den ide, såder skal ikke ændres på lån eller lign, og efter hvad jeg forstod på forsikringselskabet var det som sådan også ok.
Nogen der kan finde noget galt i den model?

Men skader det vores situation når/hvis vi flytter tilbage til dk? Eller er det fair nok man lige prøver sverige af i 4 mdrs tid og så finde ud af at det ikke er noget og så flytte tilbage..

mvh
Mark

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.05.2011 10:43:16

Hmmmm. Umiddelbart tror jeg nok, at det er ok, at en person bosiddende i Sverige låner en dansk-indregistreret bil og kører rundt i den i et stykke tid. Men det må være de svenske myndigheder, I skal spørge om det.

Man kan også lade være med at spørge og dermed ikke risikere at få nej :wink:

Hvis bilen er forsikret, og forsikringsselskabet ved, hvem der er fast bruger af den, så har I sådan set umiddelbart jeres på det tørre.

Hvad angår en evt. ansøgning om opholdskort i Danmark efter EU-reglerne, så har jeg aldrig hørt om, at US interesserer sig for registrering af biler. Så det ville jeg bare forbigå i fuldstændig tavshed.

Dog er dokumentation for pendling over broen en ting, som man kigger en del på, så den skulle gerne være på plads. Og her vil det vel så fremgå, at du har kørt i en bil på danske nummerplader, hvilket US da måske nok godt kan finde på at stille spørgsmål til.

Men fortilfælde kender jeg ikke til, så nogen mere præcis vurdering kan jeg ikke give dig.

Alternativt kan du jo også nøjes med at bruge bilen i Danmark, og så parkere den ved en af stationerne til Øresundstoget, når du tager hjem til Sverige. Så er du i hvert fald helt ude over alle problemer.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.05.2011 11:47:39

Læs på http://www.oresunddirekt.dk/Trafik/Bil/ ... ering.aspx

Og Lagen om vägtrafikregister, VtrL, SFS 2001:558, "16 § Den som har sitt egentliga hemvist i Sverige och som förvärvat ett fordon som avses i 12 § men som inte är registrerat här, får under en vecka från det att fordonet fördes in i Sverige bruka fordonet med stöd av en giltig utländsk registrering. Detta gäller dock endast den som inte yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med motordrivna fordon eller med släpfordon."

De svenske regler for forsikring/registrering er noget indviklede. De har været så skrappe, at en svensker, som boede i Tyskland, ikke måtte tage sin højstegen fx tysk indregistrerede bil med på hjemmebesøg, men måtte efterlade den på en p-plads i Danmark. Det er der blødt noget op på, men jeg tror at der stadig kan være problemer i at bo i Sverige og køre på udenlandske plader.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.05.2011 12:30:09

Spørgsmålet er, om det ikke alt i alt alligevel er bedst at gøre tingene fuldstændig efter ”bogen”. Dvs. få bilen omregistreret til svenske plader og forsikret i Sverige, og herefter vise versa, når/hvis du flytter tilbage til Danmark igen.

Som sagt mister du de 6.000 kroner (eller hvor meget det er), der fratrækkes i registreringsafgiften, når du eksporterer en bil ud af Danmark. Men omvendt falder din bil i værdi, medens du bor i Sverige, så afhængig af bilens værdi og varigheden af dit ophold, kan du måske ligefrem komme til at betale mindre i registreringsafgift ved importen til Danmark, end du fik refunderet ved eksporten. Og både forsikring og grøn ejerafgift er også billigere i Sverige i de fleste tilfælde, hvilket trækker i samme retning, især hvis du skal være i Sverige i længere tid.

Og herudover er der så muligheden for, som jeg nævnte, at sælge bilen i Sverige i stedet for at tage den med hjem. Du kan jo til den tid sætte dig ned og regne på, hvad du kan få for bilen i Sverige, og hvad det koster at få danske plader på den, og så kan du sammenligne det med prisen for at købe en lignende bil i Danmark.

Som sagt vil der med den nuværende valutakurs generelt være en økonomisk fordel ved at importere nye eller nyere brugte biler til Sverige fra Danmark, og det kan så dække noget af eller måske endda hele den udgift, som der er ved at skifte bil i ”utide”.

Hvis du oplyser, hvad det helt præcist er for en bil, så kan jeg godt prøve at give et bud på økonomien i at eksportere den til Sverige.

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 06.05.2011 07:33:44

Hej,
Tak for svarne.
Ud fra hvad jeg selv har kunne finde af lov tekster, er det ikke problemet at køre dansk registrert bil i sverige så længe det er under et år,

"15 § Bestämmelserna i 12 § gäller inte motordrivna fordon som är registrerade i Danmark, Finland eller Norge och till dem kopplade släpfordon, om fordonen brukas i Sverige under högst ett år....."

problemet er snare at ingen dansk forsikring vil forsikre mig når jeg ikke har bopæl i danmark. Men hvis bilen ikke står i mit navn og jeg som sådan bare låner bilen. Så kan jeg ikke se der skulle være nogle lov mæssige problemer. Min egentlige bekymring er mere de rent "FS-mæssige" overvejelser. Så i det lys ville det være værd at overveje at kun bruge bilen i dk.. og så pendle med tog til arbejde som fundiver foreslog. Jeg har ikke planer om at blive i sverige længere end højst nødvendigt

jo man kan sige 10.000 er måske ikke så mange penge i den forbindelse - men det er også det adminstrative helvede der følger med - som der i forvejen er meget af i forbindelse med at flytte til sverige.

Men tak for hjælpen - dialogen...

Alternativt vil jeg måske nøjes med at bruge i danmark i stedet - og så pendle til arbejde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2011 10:00:15

Som tidligere skrevet tror jeg ikke, at du behøver at bekymre dig om US i denne sammenhæng. Jeg har aldrig hørt om, at de har bedt om dokumentation for, hvorvidt den danske statsborger har ladet sit motorkøretøj omregistrere eller ej. Og hvis det er lovligt at køre i Sverige på danske plader, er der jo desuden intet i dette, som indikerer, at du har haft proformaadresse. Og det er jo bare det, du skal bevise, at du ikke har haft. Hvilket du jo kan gøre på 1.000 andre måder end ved at omregistrere et motorkøretøj.

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 06.05.2011 12:00:10

Hej igen,
jamen så er det det jeg gør.
Dog er omregistreringen en nødvendighed - for der er ikke noget dansk forsikring selskab der vil forsikre bilen når jeg ikke bor i dk. - men selve det at have en dansk registrert bil i sig selv i sverige er ok..

Takker endnu engang :-) et skridt nærmere

Besvar