Nu ved jeg jo ikke, om marokkansk ægteskabskultur ligner tyrkisk, men min erfaring med den tyrkiske er at der er meget, der er 'omvendt' i forhold til dansk. Fx er det jo ofte sådan med danske par, at manden sover på sofaen når de er uvenner - i Tyrkiet er det hustruen, der bliver verfet ud af sengen

Manden har det mest bugnende klædeskab, bruger længst tid foran spejlet (hustruen går dog til frisør, skønhedssalon og får mani- og pedicure, så har måske derfor mindre brug for spejlet hjemme

), går på ose-ture med venner eller brødre og sludrer i telefon i timevis.
Manden er meget jaloux og hustruen skal helst ikke have en 'fortid' (han må godt). Han holder øje med hustruen, men ikke på en god måde, derimod på en kontrollerende måde. Har hun været ude og handle fx og kommer hjem og fortæller at hun er blevet generet, så bebrejder han hende.

Går de sammen, og nogen kigger efter hende, så er det også hendes fejl. I bus/sporvogn/tog må hun bede om beskyttelse, og han bliver sur, hvis hun for ikke at falde holder fast i en stolpe, hvor en anden mand kan komme til at røre hendes hånd.
Det ovenstående er det generelle indtryk, ikke mit personlige. Dertil kommer så det, at en 'indfødt' kvinde kan gå udfordrende klædt uden at han har nogen kritiske bemærkninger, men er det hans egen hustru, der har bare lidt udskæring eller en nederdel, der ikke når helt ned til knæet, så bliver han mopset. I det hele taget kan det, at man ikke er tyrkisk blive gjort til en fejl/mangel ved en,hvis man ikke sørger for at sætte en stopper for den slags 'stammekrig'. Når alt kommer til alt har vore udenlandske ægtefæller vel valgt os, netop fordi vi er det vi er
PS: det er meget ofte hustruen, der har magten i hjemmet, manden vil bare gerne have det til at se ud, som om det er ham. Jeg kender fx en, der kun tør snakke i længere tid i telefon med sine brødre og søstre, hvis konen ikke er i nærheden - en rigtig tøffelhelt