Navneændring!!

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Erling
Geografisk sted: Danmark (Randers)

Navneændring!!

Indlæg af Erling » 29.07.2009 19:52:50

Min kæreste kommer fra polen her til danmark
Vi skal giftes, og have mit efter navn.
Hvordan skal det lige håndteres??
Jeg tænker på med hendes pas og papirer i hjemlandet?
Skal hun også informere hendes egen sogn i polen om navneskift?
Eller køre det hele automatisk ved navneændring i vielsen??

Håber i kan hjælpe og vejlede mig??
Erling!!

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Navneændring!!

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.07.2009 08:18:39

Hun skal have sit pas med. Hun skal også have sin fødsels- eller dåbsattest oversat til dansk eller engelsk af en autoriseret translatør. Og hun skal medbringe en civilstandsattest, som fortæller, at hun ikke allerede er gift med andre. Jeg ved ikke hvilken myndighed i Polen, der udsteder den. Men jeg kunne forestille mig, at det enten er kirkekontoret eller rådhuset, dér hvor hun bor.

Når I er blevet viet, kan I godt som en god gestus, sende en kopi af vielsesattesten til de polske myndigheder. Den skal sikkert være oversat til engelsk eller polsk, for at de forstår, hvad det er for et dokument.

Hun kan umiddelbart rejse herop, da Polen er medlem af EU. Det betyder, at der ikke findes alderskrav, tilknytningskrav eller krav om diverse former for bankgaranti. Der er heller ikke visumkrav. Indenfor 3 måneder, regnet fra hendes ankomst til Danmark, skal hun henvende sig til Statsforvaltningen Midtjylland og bede om et EU-opholdskort. Og hun skal henvende sig til Folkeregistret på kommunen. Straks efter hun har bedt om opholdskortet, må hun begynde på sprogkursus, uddannelse og/eller arbejde. Opholdskortet gælder i fem år.

Smut også lige ind omkring SKAT, og få hendes ankomstdato registreret dér. Hun er nemlig både skattepligtig og fradragsberettiget fra ankomstdatoen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Erling

Indlæg af Erling » 31.07.2009 09:04:45

Tak for svaret!

OKey, Eu opholdstilladelse!, det er førstegang jeg hører og den!
Var meneingen vi vlle få en opholdtilledelse ved hjælp af egne midler, derefter ændre den enten arbejde eller studering!

Eu opholdstilladelse, der skal ikke vises penge??

Vi er efterhånden sp tæt på nu og har kendt hinanden i lang tid, så det hele liger meget klart.
Der err selvfølgelige enkelte detaljer som nok må løses hen ad vejen!

Hendes dåbs og og civilstandserklæring bliver oversat i polen, og sikkert også hendes uddannelses papirer!.

Men det sidste vi prøver at løse for at ikke skulle køre frem og tilbage er hendes navn, efternavn!
Er godt klar over det kan ændres ved ægteskabet, men hvad så med hendes pas og kørekort og diverse papirer!
Der skal vel bestilles nyt? og hentes nyt?? eller?? nogen erfaringer om dette??

Erling

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 31.07.2009 11:41:03

Erling skrev:OKey, Eu opholdstilladelse!, det er førstegang jeg hører og den!
Var meneingen vi vlle få en opholdtilledelse ved hjælp af egne midler, derefter ændre den enten arbejde eller studering!

Eu opholdstilladelse, der skal ikke vises penge??
Det er ikke en opholdstilladelse - men et EU opholdskort. Et slags ID papir, som viser at man har ret til at opholde sig i Danmark. Som Kim skriver, skal i bare hente det på Statsforvaltningen Midtjylland.
Erling skrev: Men det sidste vi prøver at løse for at ikke skulle køre frem og tilbage er hendes navn, efternavn!
Er godt klar over det kan ændres ved ægteskabet, men hvad så med hendes pas og kørekort og diverse papirer!
Der skal vel bestilles nyt? og hentes nyt?? eller?? nogen erfaringer om dette??

Erling
Er der ikke en ambassade, der kan klare det? Så kan i nøjes med at sende det med posten - rekommanderet selvfølgelig.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 31.07.2009 14:06:21

Erling,

Nej, i den forstand skal der ikke vises penge. EU-retten har nemlig ikke noget som helst med de danske regler for familiesammenføring at gøre. EU-retten handler blandt andet om den fri bevægelighed indenfor EU, og herunder familiesammenføring for visse persongrupper. Og da både Polen og Danmark er fuldgyldige medlemmer af Unionen, vil I automatisk være omfattet af disse regler.

Du kan læse om disse regler i dette link (rul ned til den besked der er lagt på kl. 23.00.12)

viewtopic.php?f=15&t=2876&start=30

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 31.07.2009 14:21:50

Erling,

Du skal ikke tage hensyn til de krav, der i artiklen stilles til den danske statsborger, netop fordi din polske kæreste selv er EU-borger, og har ret til at færdes frit i hele EU. Der vil kun blive stillet krav til hende om, at hun skal kunne ernære sig selv mens hun er her, og at hun ikke er til fare for landets sikkerhed eller sundhed.

Når jeg skriver, at du ikke skal tage hensyn til det, der står om den danske statsborger, er det fordi disse krav er henvendt til danskere, som har fundet sig en partner med statsborgerskab udenfor EU-landene. De såkaldte tredjelande.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 31.07.2009 14:24:52

Og så må jeg lige rette mig selv. Fordi hun er EU-borger, skal hun ikke have et opholdskort, men et registreringsbevis. Opholdskortet gives kun til tredjelandes borgere, mens registreringsbeviset gives til statsborgere fra andre EU-lande.

Erling

Indlæg af Erling » 01.08.2009 14:16:18

Tak for svaret gutter!!
Kom endelig med flere!! :D

Ja selvfælgelig, et registreringsbevis!
Hmm Ambassaden!!, de kunne måske hjælpe!
For hendes navn på Pas og kørekort samt også det gule sygesikringsbevis, vill jo ikke stemme overens med det nye navn!
Spurgte borerservice, men de var ikke helt sikre, først skulle der lige et registreringsbevis/opholdstilladelse før hun kunne få Sygesikring og CPR nummer!

Og vi skal jo hele møllen rundt og få ændret det, alstå navnet!!
Men hvor automatisk går det, skal det gøres personelig eller pr. brev!??
og hvor mange steder skal det opgives?

Det er vel lidt mere problematisk end bare at flytte adresse!

hehe det er tæt på hun skal komme her op, så der en masse pludselige spørsgmål der hobber sig op!
Det kan selvfølgelig lade sig at gøre, helt sikkert. Men vil bare gerne være så forberedt som muligt! :lol:

Hvad er proceduren for et Dansker par der ønsker navne ændring(efternavn)??

På forhånd tak
Erling!! 8)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 01.08.2009 15:13:24

De fleste steder i dag kræver personligt fremmøde, mest af alt for at undgå at dokumenterne kommer i forkerte hænder. Så I må forberede jer på, at I både skal møde personligt i Statsforvaltningen, på kommunen og ambassaden (eller konsulat, hvis en sådan ligger nærmere din bopæl). Og selvfølgelig den lokale afdeling af SKAT.

Besvar