Kinesisk certifikat (hukou)

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
swoop
Geografisk sted: Malmö

Kinesisk certifikat (hukou)

Indlæg af swoop » 20.05.2009 19:33:22

Hej

Jeg behøver lidt hjælp vedr. kinesisk certifikat (tror det hedder Hukou).

Min kinesiske kæreste bor i en lejebolig. Hendes certifikat er dog stadig hos hendes eks (de er skilt) i den ejerlejlighed de tidligere var fælles om. Dette certifikat vil hun gerne flytte derfra.

Jeg kan forstå at sådanne certifikat er ganske vigtig i Kina og er ikke lige til at flytte rundt på. Hvis muligt vil hun gerne beholde det som et beijing-certifikat, da der skulle være flere fordele ved at have det i Beijing.

Mulighederne som jeg forstår dem:

1) Forstår en mulighed er at bo i ejerbolig og flytte certifikatet der til. Er klar over at intet kommer gratis i denne verden, men mener at det er lidt voldsomt at købe en bolig med eneste formål at flytte et certifikat. Udover er det naturligvis både dyrt, tidskrævende og et boligkøb indebærer en vis usikkerhed i disse tider.

2) En anden mulighed er at flytte certifikatet til et familiemedlem. Desværre bor al hendes familie i en sydligere provins og dermed vil hun miste sin beijing-status. Endvidere skulle processen ved at flytte til anden provins være både besværlig, kompleks og tidskrævende (men naturligivs lettere end at rode rundt med boligkøb) og samtidig vil hun miste sit arbejde.

3) En tredje mulighed er at placere certifikatet hos hendes arbejdsgiver, men skulle kun være muligt indtil hun flytter ud af Kina.

Man kan naturligvis mene at hvad skal man med en beijing-status, hvis man ikke bor i landet, men der er at foretrække. Samtidig med hun ikke mister sit arbejde flere måneder før udvandring. Vi vil også selv bedre kunne bestemme og styre hvornår hun ønsker at fraflytte Kina. Vil gerne være sikker på at en mulighed ikke overses eller går til spilde.

På forhånd mange tak for enhver hjælp eller input I kan bidrag med.

- Allan

efb32
Geografisk sted: esbjerg
Kontakt:

chinese certificate is chinese yellow card like in DK

Indlæg af efb32 » 23.05.2009 22:43:16

hi,i am chinese in DK and i tell you that chinese certificate is chinese yellow card like in DK. i also meet this one in china and i dont do anything with my chinese yellow card.

Mine is in the big city in South China and i did not move mine to my family ,friends, or working place.Because i can not have time to do that. it should be payed also. it is a bad thing in China.

1,Friends or relatives in Beijing. i think that is the best way she can do. According to their friendship, need to pay or not.
2,or the HR center or Jobcenter in Beijing. it should be payed.

i can not have ways more.
¨
Wishes

swoop
Geografisk sted: Malmö

Re: Kinesisk certifikat (hukou)

Indlæg af swoop » 02.06.2009 06:50:27

A final report about moving hukou.
My girlfriend contacted again the police station and reported that it should be possible to move to friends and they again refushed.

But today is a really good day. My girlfriend just called me and she have spoke with the top manager in her goverment owned business. The manager contaced cheif police officer and suddenly everything is possible and they will now move the hukou the the top manager :-)

Besvar