Forlængelse af ophold under særlige forhold

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
theOasis
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03.09.2023 13:00:39

Forlængelse af ophold under særlige forhold

Indlæg af theOasis » 03.09.2023 13:05:43

Hej Alle,

Jeg har boet i Danmark i 20 år. Har haft svært ved at tage og bestå Dansk 2 testen. Min tidsbægrenset ophold var på familiesammenføring med min Dansk mand. To år siden, gik min mand bort. Jeg bor sammen med min 17 årig dreng som bliver 18 her i December. Det vil sige at min nuværende opholdstilladelse som er baseret på min 17årig dreng forsvinder den dag han bliver 18.

Hvad gør jeg?

Jeg har kigget på Skema SG4 (Samlivsophør, der skyldes, at du eller dit barn har været udsat for vold, eller at din ægtefælle er død (udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, jf. § 19, stk. 7 eller 8).)

Nogen der har noget erfaring med dette og kan give den mindste vejledning?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3100
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Forlængelse af ophold under særlige forhold

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.09.2023 07:37:07

Hvis den opholdstilladelse, du har nu, er baseret på dit barn, tror jeg ikke, at du kan søge om en ny opholdstilladelse. SG4 kan du kun bruge, hvis din ægtefælle lige var gået bort nu her og du fortsat gerne ville blive boende. Men din ægtefælle døde for to år siden, og dermed vil en SG4 ikke være i umiddelbar forlængelse af dødsfaldet. Så jeg tror, at du skal forvente, at når dit barn fylder 18 år, vil Udlændingestyrelsen bede dig forlade landet. Med mindre de selv ser en åbning et eller andet sted, som jeg ikke lige ser.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Forlængelse af ophold under særlige forhold

Indlæg af mhg » 07.09.2023 11:20:41

Jeg går ud fra, at du efter din mands død blev spurgt om, hvorvidt du kunne oplyse en grund til at din daværende opholdstilladelse ikke skulle inddrages?

Og du så svarede, at du har et mindreårigt barn, som har selvstændig tilknytning til Danmark?

Dine muligheder afhænger formodentlig af, hvor længe din daværende opholdstilladelse var gyldig endnu, og af om det blev besluttet at den ikke skulle inddrages, men fortsatte, ELLER om du fik en ny opholdstilladelse som familiesammenført med dit barn.

Du må finde brevet fra Udlændingestyrelsen, hvor du fik at vide, at du kunne blive til trods for dødsfaldet. I det står der, hvad de har lagt vægt på, og hvis det er andet end dit barn, vil du formodentlig stadig have mulighed for at få forlænget opholdstilladelse. Det afhænger så bl.a. af, om du er i arbejde, og har integreret dig i det danske samfund, selvom du ikke har kunne bestå sprogprøven.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar