Ophold i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dea
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.04.2016 11:54:43

Ophold i udlandet

Indlæg af Dea » 22.06.2022 11:17:40

Min indiske mand, vores to børn og jeg overvejer at flytte et lille års tid til Indien, men hvordan er det med hans opholdstilladelse (på 4. år) hvis vi opgiver vores adresse I Danmark? Vi bor til leje så vi har ikke mulighed for at lege boligen ud imens vi er væk. Vi kunne måske have adresse hos mine forældre, men må man det? Det er også noget med at man kan sætte sin opholdstilladelse på pause? Ved I noget om alt dette?
På forhånd tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold i udlandet

Indlæg af mh1 » 24.06.2022 06:31:42

Man kan evt. få dispensation. Læs reglerne her:
https://nyidanmark.dk/da/Ord-og-begrebe ... styrelsen)

"Velbegrundet formål med rejsen

Du kan ansøge om dispensation fra bortfald af din opholdstilladelse, hvis du ønsker at opholde dig uden for Danmark i mere end den tilladte periode (6 eller 12 måneder), eller hvis du opgiver din bopæl i Danmark i forbindelse med et udlandsophold.

Det er et krav, at opholdet i udlandet er midlertidigt, og at opholdet i udlandet har et velbegrundet og veldokumenteret formål, fx:
ansættelse/udstationering for en dansk myndighed, institution, organisation eller virksomhed, som har domicil i Danmark,
udstationering for en international institution, organisation eller virksomhed
ansættelse hos en international institution, organisation eller virksomhed,
uddannelse fx uddannelse, der ikke er mulig at tage i Danmark eller udvekslingsophold,
au pair-ophold, eller
pasning af alvorligt syg nær familie."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar